Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacija (LMPA) kreipėsi į Premjerą Andrių Kubilių dėl Lietuvos teritoriniuose skyriuose numatomų permainų. Verslininkai sunerimę dėl planuojamos Lietuvos muitinės struktūros optimizavimo, kurį vykdant turėtų būti panaikintos Panevėžio ir Šiaulių teritorinės muitinės.
LMPA direktoriaus Gintauto Kniukštos nuomone, tokia muitinės skyrių reorganizacija iš ūkio subjektų pareikalautų didelių papildomų laiko ir lėšų sąnaudų, nes šių muitinių prijungimas prie Kauno, Klaipėdos ir Vilniaus teritorinių muitinių atsilieps ne tik muitinės pareigūnams, bet ir visam šiame regione registruotam verslui, importuojančiam ar eksportuojančiam prekes.
Rengiant projektą visiškai neatsižvelgta į tai, kad Panevėžio teritorinė muitinė yra strategiškai patogioje vietoje, šalia "Via Baltica" magistralės. Šioje muitinėje vykdomos importo - eksporto procedūros, o ne vien tik apsiribojama tranzito procedūra, kuri yra daug paprastesnė. Norint, kad atsigautų mūsų šalies ekonomika, būtina skatinti eksportą ir importą.
Be to, Panevėžio regione yra didžiausias žemės ūkio koncentracijos lygis, t.y. daugiausia žemės ūkio produkciją gaminančių ir eksportuojančių įmonių, kurioms būtina ypatinga ES teisės aktais reglamentuota muitinės priežiūra.
Pasak G. Kniukštos, šiuo metu Panevėžio teritorinėje muitinėje dirbantys pareigūnai tinkamai užtikrina, kad eksportuotojai gautų grąžinamąsias išmokas už eksportuotą žemės ūkio produkciją. Laiku įformintų muitinės dokumentų sutvarkymas, jų perdavimas į Nacionalinę mokėjimo agentūrą užtikrina greitą kompensacijų išmokėjimą eksportuotojams.
Dabar darosi neaišku, kaip muitinės procedūras privalės įforminti Šiaurės Lietuvoje esančios stambios įmonės, kurios eksportuoja daug subsidijuojamos žemės ūkio produkcijos, o pagal galiojančius bendrijos teisės aktus muitinis tikrinimas privalo būti atliekamas įmonėje.
Ar iš Kauno teritorinės muitinės vykstant atlikti muitinį tikrinimą į Rokiškį, Pasvalį, Biržus bus sutaupomas kuras, laikas? Be jokios abejonės, pasak LMPA direktoriaus, padidės ūkio subjektų išlaidos, pablogės jų aptarnavimas. Tai tikrai nėra verslo sąlygų ūkio subjektams palengvinimas.
"Reorganizacija vykdoma neišnagrinėjus galimų padarinių plačiau - regionų, kuriuose didžiausias nedarbo lygis, sąskaita. Panevėžio ir Šiaulių teritorinių muitinių panaikinimas sukels dar didesnę socialinę įtampą ir nedarbo lygį šiaurės Aukštaitijos regione bei verslo atstovų nepasitenkinimą dėl būsimų nepatogumų. Todėl tikėtina, kad verslo atstovai pasirinks muitinės formalumų įforminimą kaimyninėje ES šalyje Latvijoje ar netgi Lenkijoje", - sakė asociacijos direktorius G. Kniukšta.
Remiantis senųjų Europos šalių patirtimi, muitinės, siekdamos skatinti mažų ir vidutinių miestų plėtrą, sumažinti transporto srautus bei žmonių ir darbo vietų koncentraciją didžiuosiuose miestuose, vykdo decentralizaciją perkeldamos muitines į mažuosius miestus ar regionus.