Ar įsivaizduojate, mieli skaitytojai, o ypač tie, kurie vairuojate ir domitės automobiliais, kad keliauti galite ne tik komfortiškai, šiltai, ekologiškai, bet dar ir pigiai?
Toks būdas iš tiesų yra – tai aliejumi varomas automobilis.
Susidomėjimas tokio tipo perdarytais automobiliais pastaruoju laikotarpiu labai išaugo. Aliejumi varomomis mašinomis jau važinėja nemažai Lietuvos gyventojų. Tačiau vieni iš pirmųjų, kurie išgarsino būtent tokį automobilį yra keturi VU Ekonomikos fakulteto studentai, kurie varoma aliejumi mašina apkeliavo Balkanų pusiasalį ir sukorė net 6500 kilometrų.
Studentai Algirdas, Jonas ir Laurynas mielai sutiko pasidalyti informacija su „Šiaulių naujienų“ skaitytojais ir atskleidė įdomių faktų, kurie padės žmonėms iš arčiau susipažinti su dar viena kuro atmaina - aliejumi ir sužinoti, kaip jis „draugauja“ su automobiliu.
Paskatino noras pakeliauti
Paklausti, kaip gimė idėja perdaryti mašiną į aliejumi varomą, vaikinai sakė, kad sugalvojo vasarą pakeliauti, tačiau kelionės brangiai kainuoja. Be to studentai šimtu procentų buvo apsisprendę keliauti automobiliu.
„Manėme, jog būtų šaunu rasti būdą, kaip keliauti automobiliu, turint minimalius finansinius išteklius. Tada toptelėjo idėja apie kadaise girdėtą keistenybę pilti aliejų vietoj dyzelino. Kadangi konkrečiau nieko nežinojome, nusprendėme pasidomėti, ar tai tikrai saugus būdas keliauti. Suradome net įmonę, kuri verčiasi automobilių variklių perdarymu į aliejinius, ir susisiekėme su ja“, - apie kilusią idėją perdaryti mašiną į aliejumi varomą kalbėjo studentas Algirdas.
Tinka tik dyzeliniams automobiliams
Atrodo neįmanoma važiuoti įsipylus į baką aliejaus. Pasirodo įmanoma, tik reikia į dyzeliu varomame automobilyje įmontuoti aliejaus pakaitinimo aparatą, kuris sušildo aliejų maždaug iki 70-80 laipsnių temperatūros. Tuomet aliejus tampa pakankamai skystas ir nesunkiai dega. To pakanka, kad dyzelinis automobilis važiuotų.
„Mechanizmas labai paprastas, tiesiog reikalingas aliejaus pakaitinimo įrenginys. Aliejus puikiai tinka kaip kuras dyzeliniams varikliams, tačiau turi vieną negerą savybę - mažėjant temperatūrai, jis stingsta, tirštėja, o, kad gerai sudegtų variklyje, turi būti skystas, todėl ir reikalinga ši sistema, kuri tiesiog pakaitina aliejų, kad jis suskystėtų prieš patiekiant į variklį“, - smulkiau apie įrenginį aiškina Laurynas.
Deja, tokia sistema tinka ne visiems automobiliams. „Šią sistemą galima montuoti tik dyzeliniuose automobiliuose. Be to, ne kiekvienas kuro siurblys yra tinkamas ir patikimas. Geriausia, kad tai būtų mechaninis kuro siurblys, o ne elektrinis“, - sakė Algirdas.
Sistema tinka ne tik lengviesiems dyzelinių automobilių varikliams, bet ir sunkvežimiams, autobusams, statybos technikai.
Degalų kolonėlės-kavinės
Kokie tos sistemos pranašumai ir trūkumai, klausiame aliejumi varomų automobilių entuziastų. „Vienas pranašumas labai akivaizdus – važiuoti galima daug pigiau, o užsienyje - išvis nemokamai! Nes aliejaus galima prašyti kavinėse. Jei tik jo turi prikaupusios - mielai atiduoda. Antrasis pranašumas plika akimi sunkiai matomas, tačiau šiandieniniame pasaulyje garsiai kalbama – toks automobilis yra daug ekologiškesnis nei dyzelinu ar benzinu varomas, nes aliejuje nėra sieros priemaišų, kurios itin kenksmingos. Trūkumas vienintelis – aliejaus reikia gauti, o po to dar ir filtruoti, nes kitaip mašina ilgai netarnaus“ , - kalbėjo Algirdas.
„Trūkumas tas, jeigu naudojamasi sistema ne pagal instrukciją - gali būti problemų dėl užvedimo“, - pridūrė Jonas.
Įdomu, ar aliejus negadina automobilio variklio, kitų detalių? Studentas Algirdas sako, kad nepanaudotas aliejus yra visiškai nekenksmingas automobiliui, o panaudotas aliejus turi druskų, kurios tikrai gali sugadinti variklį. Kad taip nenutiktų, reikia iš panaudoto aliejaus išfiltruoti ne tik stambiąsias daleles, bet ir jau anksčiau minėtas druskas arba galima paprasčiausiai pirkti jau išfiltruotą panaudotą aliejų iš Biomotorų kolonėlės. 1 litro išfiltruoto aliejaus kaina yra 2,5 Lt.
Kainuoja nuo 1500 litų
Įdomu, ar taip galima važinėti visą gyvenimą? O gal po tam tikro laiko, nuvažiuoto tam tikro atstumo reikia keisti ar taisyti sistemą?
„Sistema yra TUV sertifikuota ir gaminama Vokietijoje iš kokybiškų medžiagų, todėl tikrai tinkama naudoti labai ilgą laiką be jokių keitimų ar taisymų“, - sako Laurynas.
„Sistema kainuoja nuo 1500 Lt, priklausomai nuo automobilio variklio litražo ir įrangos naujumo. Tačiau ji tikrai greitai atsiperka. Manau, statistiniam lietuviui ji galėtų tarnauti maždaug 7-9 metus ir bent penkerius metus ji taupytų po vieną litą nuo vieno litro kuro. O jei dyzelinas ir toliau brangs, tai ir dar daugiau“, - pridūrė Algirdas.
Paklaustas, ar kuro sąnaudos ir variklio trauka ta pati, kaip važiuojant benzinu ar dyzelinu, Algirdas atsakė, kad visos važiavimo savybės yra lygiai tokios pat kaip ir važiuojant dyzelinu. Automobilio trauka, tarnavimo laikas, kuro sąnaudos išlieka nepakitę. Buvo daryta nemažai tyrimų ir kai kurių jų išvados buvo pribloškiančios – aliejumi varomas automobilis sunaudojo mažiau kuro ir buvo efektyvesnis už dyzelinu varomą.
Netinka tik palmių aliejus
Koks gi aliejus tinka tokioms mašinoms? Anot Algirdo, tinka absoliučiai visoks aliejus, tačiau pats geriausias yra rapsų. Mažai kuo skiriasi saulėgrąžų, sėmenų. Pats netinkamiausias Lietuvos sąlygomis yra palmių aliejus, nes jis atvėsęs stingsta ir gali užkimšti visą sistemą. Palmių aliejus gali tikti nebent pietinėse šalyse vasaros metu. „Tinka ir šviežias, grynas, ir panaudotas aliejus, svarbiausia, kad būtų tinkamai išfiltruotas“, - pridūrė Laurynas.
Pigiausio aliejaus litro kaina yra apie 4,50 Lt, o dujų - tik 2,10 Lt. Taigi važiuoti aliejumi brangoka. „Šviežaus aliejaus pirkti iš parduotuvių neapsimoka. Galbūt apsimokėtų pirkti rapsų aliejų dideliais kiekiais, tačiau tikrai protinga pirkti panaudotą aliejų arba susirasti kavinukę, kuri kaupia aliejų, o po to moka pinigus, kad jį išvežtų utilizavimui. Nors dujos kainuoja 2,10 Lt o panaudotas aliejus 2,50 Lt, tačiau vidutiniškai dujų reikia 12 litrų šimtui kilometrų, o aliejaus užtenka 6-7 litrų tam pačiam atstumui“, - sako Algirdas. „Be to, turint nuosavą kavinę ar gaunant aliejaus iš kavinių galima važiuoti nemokamai“, - pridūrė studentas Jonas.
Neteršia aplinkos
Laurynas sako, kad visi biodegalai yra neutralūs - be sieros, be teršalų. Kadangi jie yra nepakeisti chemiškai, jie išskiria mažiau teršalų negu mineralinės kilmės dyzelinas. Tai gali patvirtinti chemikai ar TUV darbuotojai, ištyrę išmetamąsias dujas.
„Naudojant aliejų išmetama kur kas mažiau kenksmingų aplinkai medžiagų. Tai yra įrodyta mokslininkų. Be to, aliejus naudojamas dukart – vieną sykį keptuvėje, kitą – pilant į baką“, - sakė Jonas.
Aliejumi „pateptas“ studentų automobilis šiuo metu pradėjo žygį per Lietuvą.
Vaida SKIRMANTIENĖ