REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Atsistatydinęs švietimo mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius plačiau paaiškino, kodėl nusprendė pasitraukti.

Atsistatydinęs švietimo mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius plačiau paaiškino, kodėl nusprendė pasitraukti.

REKLAMA

Apie tai jis antradienį parašė savo „Facebook“ paskyroje.

Baigėsi 3 metų 2 mėnesių ir 9 dienų kelionė. Vakar buvo paskutinė mano, kaip ŠMSM viceministro, diena. Priėmiau sunkų, tačiau būtiną sprendimą. To reikalauja politinė situacija, kad nebereikėtų kelti klausimo „Kas buvo klausimo šeimininkas, ar kas nors prisiima atsakomybę?“ – rašo jis.

Pateikė svarbiausių įvykių seką

Anot R. Skaudžiaus, tarpiniai patikrinimai sulaukė itin daug dėmesio ir emocijų.

„Jaučiu pareigą pateikti svarbiausių įvykių seką, kaip pokytis buvo įgyvendinamas. Svarbiausia žinoti - tai nebuvo skubotas ar vienpusiškas pokytis. Nesiekiu pakeisti jau turimų nuomonių, tenoriu, kad kiekvienas galėtų matyti eigą, kaip buvo įgyvendinamas pokytis ir kokių priemonių imtasi:

REKLAMA
REKLAMA

1. 2021 m. birželio 9 d. sudaryta darbo grupė dėl išorinio apibendrinamojo vertinimo pokyčių nuo 2025 metų baigus vidurinio ugdymo programą. Joje dalyvavo Lietuvos moksleivių sąjungos, LETA, Lietuvos profesinio mokymo įstaigų asociacijos, LŠT, gimnazijų asociacijos, Lietuvos Universitetų Rektorių konferencijos, Lietuvos pedagogų asociacijų vadovų tarybos, Lietuvos aukštųjų mokyklų asociacijos bendrajam priėmimui organizuoti ir Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos atstovai. Iki metų pabaigos būtent ši grupė sudėliojo principus dėl tarpinių patikrinimų.

REKLAMA

2. 2021 – 2022 metais pokyčio idėja skirtingais formatais pristatyta švietimo bendruomenei.

3. 2022 m. rugpjūčio 24 d. patvirtinta lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros bendroji programa, kuri bendruomenės prašymu pradėta įgyvendinti III gimnazijos klasėje nuo 2022 m. rugsėjo 1 d. be pasiruošimo. Kartu su programa įteisinamas ir tarpinis patikrinimas.2022 m. rugsėjo 30 d. patvirtintos atnaujintos bendrosios programos, kurios startavo 2023 m. rugsėjo 1 d. nelyginėse klasėse. Kartu su programomis įteisinami ir tarpiniai patikrinimai. Nelieka egzaminų programos.

REKLAMA
REKLAMA

2023 m. balandžio 19 d. lenkų tautinės mažumos gimtosios kalbos ir literatūros tarpinį patikrinimą laikė 807 lenkų tautinės mažumos gimnazijos 3 klasės mokiniai. Beveik 50 proc. mokinių surinko taškų skaičių, kurio užtenka išlaikyti valstybinį brandos egzaminą. Taigi, pats procesas buvo išbandytas prieš pradedant įgyvendinti pilna apimtimi.

4. 2023 m. rugsėjo 1 d. atnaujintos programos startuoja nelyginėse klasėse. Mokytojams skiriama 20 proc. (7 mln. eur) daugiau laiko pamokų pasiruošimui. Vadovėliams įsigyti papildomai skiriama 8,5 mln. eur iš Europos Sąjungos fondų ir 5,1 mln. eur iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų. Rugsėjo mėnesį biologijos, chemijos, fizikos, geografijos, informatikos ir istorijos mokytojų dalykininkų asociacijos parengė mokomąją medžiagą naujoms temoms. Parengti tarpinių patikrinimų užduočių pavyzdžiai (inžinerinių technologijų po rugsėjo 1 d.; pirmosios užsienio kalbos (prancūzų ir vokiečių) audiovizualinio teksto supratimo užduotys).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

5. 2024 m. sausio 16 d. vyko techninių galimybių vykdyti tarpinius patikrinimus mokyklose išbandymas. Dalyvavo 379 mokyklos, 22774 mokiniai.

6. 2024 m. vasaris 9 d. patvirtinti lietuvių kalbos ir literatūros pirmojo tarpinio patikrinimo užduoties bendrieji vertinimo kriterijai. Nors dokumento projektas buvo viešai prieinamas bent pusę metų, buvo gauta mokytojų peticija, raginanti patvirtinti dokumentą. Buvo pasirinkta tokia komunikacijos forma, nors buvo galima kreiptis ir įprastu būdu.

7. 2024 m. kovo 5 d. vyko užsienio kalbos (prancūzų) tarpinis patikrinimas. Trikdžių nefiksuota. Dalyvavo 24 mokiniai. 4 mokiniai surinko 35 ir daugiau taškų iš 40.

REKLAMA

8. 2024 m. kovo 8 d. vyko fizikos tarpinis patikrinimas. Fiksuoti techniniai trikdžiai dvejose užduotyse. Mokiniams trūko laiko. Suburta komisija nustatė, kad tarpinio patikrinimo užduotys buvo nekokybiškos.

Plačiau: https://smsm.lrv.lt/.../smsm-suburta-komisija-ivertino.../

Fizikos tarpiniame dalyvavo 5612 mokinių. 3 proc. mokinių surinko taškų skaičių, reikalingą išlaikyti fizikos VBE. Pusę ir daugiau taškų rinko 2615 mokinių, kai pernai fizikos VBE laikė 1766 mokiniai.

9. 2024 m. kovo 12 d. pirmą kartą vyko filosofijos tarpinis patikrinimas. Trikdžių nefiksuota. Dalyvavo 185 mokiniai. Iš jų į egzaminą eitų jau žinodami, kad jį išlaikė, 21 proc. mokinių.

REKLAMA

10. 2024 m. kovo 13 d. vyko matematikos B kurso tarpinis patikrinimas. Mokiniams trūko laiko. Suburta komisija nustatė, kad vienas uždavinys ne pagal programą. Užduotyje buvo per daug sunkių klausimų. Plačiau: https://smsm.lrv.lt/.../komisija-ivertino-matematikos.../

Patikrinime dalyvavo 11010 mokinių.

11. 2024 m. kovo 14 d. vyko matematikos A kurso tarpinis patikrinimas. Suburta komisija nustatė, kad buvo per sunkių užduočių. Patikrinime dalyvavo 13332 mokiniai.

Rezultatai dar tik preliminarūs, tačiau net prieš indeksavimą daugiau mokinių „žingsniuoja“ išlaikymo ritmu nei pernai išlaikė matematikos VBE (13686).

2023 m. būtent šie mokiniai laikė matematikos pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą. 25 proc. pernai laikiusiųjų PUPP neišlaikė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

12. 2024 m. kovo 15 d. pirmą kartą vyko ekonomikos ir verslumo tarpinis patikrinimas. Nesklandumų neužfiksuota. Dalyvavo 3376 mokiniai. 35 taškus ir daugiau rinko 3,3 proc. mokinių.

13. 2024 m. kovo 19 d. vyko užsienio anglų kalbos tarpinis patikrinimas. Fiksuota daliai mokinių techniniai trukdžiai - mokiniai matė dvi identiškas užduotis vietoje vienos. Jeigu buvo pradėtos spręsti abi užduotys – įskaitomas geresnis užduoties rezultatas.

Anglų kalbos tarpinį patikrinimą laikė iš viso 23561 mokinys. 64 proc. mokinių surinko pusę ir daugiau taškų.

14. 2024 m. kovo 21 d. vyko informatikos tarpinis patikrinimas. Didelė dalis mokinių baigė anksčiau laiko. Suburta komisija vertina, ar visos užduotys atitiko tarpiniame patikrinime numatytas temas. Dalyvavo 5175 mokiniai. Pirminiais duomenimis 35 taškus ir daugiau iš 40 rinko 6,7 proc. mokinių.

REKLAMA

15. 2024 m. kovo 22 d. vyko tautinių mažumų (lenkų, rusų ir baltarusių) gimtosios kalbos ir literatūros patikrinimai. Trikdžiai fiksuoti vienoje iš mokyklų, laikant rusų kalbos tarpinį patikrinimą, – mokiniai kurį laiką negalėjo prisijungti. Atitinkamai laikė 727, 1017 ir 24 mokiniai. 35 taškus ir daugiau rinko nuo 17,4 iki 28,2 proc. mokinių.

16. 2024 m. kovo 26 d. vyko biologijos tarpinis patikrinimas. Trikdžių nefiksuota. Suburta komisija keliuose uždaviniuose užskaitė daugiau galimų variantų nei buvo numatyta vertinimo instrukcijos projekte. Tarpiniame patikrinime dalyvavo 12567 mokiniai. 35 taškus ir daugiau rinko 4,1 proc. visų mokinių. Beveik 46,2 proc. mokinių rinko pusę ir daugiau taškų, tai yra maždaug tiek, kiek 2023 m. apskritai laikė biologijos VBE.

REKLAMA

17. 2024 m. kovo 27 d. vyko geografijos tarpinis patikrinimas. Trikdžių nefiksuota. Tarpiniame patikrinime pirminiais duomenimis dalyvavo 8084 mokiniai. 35 taškus ir daugiau surinko apie 7 proc. mokinių. 5706 mokiniai rinko pusę ir daugiau taškų, kai 2023 m. geografijos VBE telaikė 3708 mokiniai.

18. 2024 m. balandžio 2-5 dienomis vyko lietuvių kalbos ir literatūros pirmasis tarpinis patikrinimas. Viešojoje erdvėje pasirodė nuogąstavimai, kad du iš 64 publicistinių tekstų buvo mokiniams pažįstami, galimai nebuvo užtikrintos lygiavertės sąlygos. VISI naudoti publicistiniai tekstai prieinami viešai. Jie nebuvo specialiai kuriami tarpiniam patikrinimui. Parinkti tekstai nebuvo identiški, o klausimai buvo skirtingi“, – rašo jis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Skaudžius: tarpiniai patikrinimai išryškino esmines problemas

Šiuo metu liko trys tarpiniai patikrinimai: chemijos, inžinerinių technologijų ir istorijos.

Anot R. Skaudžiaus, tarpiniai patikrinimai išryškino esmines problemas.

„- užduočių kokybė – dalis užduočių buvo per sunkios arba su klaidomis, nors jas kuria du autoriai peržiūri du recenzentai. Siekiant kuo didesnio objektyvumo, suburtos kiekvienai tarpinio patikrinimo užduočiai įvertinti komisijos. Siekiant išvengti panašių problemų VBE, skiriami papildomi recenzentai ir pirmą kartą ekspertų komisijos buriamos matematikai ir lietuvių kalbai ir literatūrai dar prieš egzaminą.

- tvarkaraštis - daliai mokinių tarpinius patikrinimus teko laikyti kelias dienas iš eilės. Tvarkaraštis buvo derinamas viešai. Nei vienas socialinis partneris nepateikė pastabų dėl to, kad tarpiniai patikrinimai išdėlioti per tankiai. Istorijos mokytojų asociacija derinimo stadijoje prašė pavėlinti tarpinio patikrinimo datą. Į tai buvo atsižvelgta. Šiais metais keitėsi dar trijų tarpinių patikrinimų datos, nes argumentuotą poziciją išreiškė dalykininkų mokytojų asociacijos. Buvo pavėlintos geografijos, chemijos ir inžinerinių technologijų tarpinių patikrinimų datos.

REKLAMA

Viešojoje erdvėje keliami klausimai:

- ar tikrai užtikrinamas sąžiningumas? Viešojoje erdvėje pasigirsta pavienių nuomonių, kad negerai, jog mokinius prižiūri tos pačios mokyklos, bet ne to dalyko mokytojas, nes neužtikrinamas sąžiningumas. Jeigu taip nepasitikima mokytoju, neverta kelti klausimo, kad mokytojas gali būti prestižinė profesija. Siekiama, kad mokinys laikytų tarpinius patikrinimus, kuo artimesnėje įprastoje ugdymosi aplinkoje. Jeigu kažkas pastebėjo nesąžiningumo atvejus, būtina apie tai informuoti mažų mažiausia mokyklos vadovą. NŠA ar ŠMSM oficialaus kreipimosi dėl konkrečių atvejų dėl nesąžiningo mokinių ar vertintojų elgesio nėra gavusi.

REKLAMA

Nesąžiningam mokinių elgesiui galima užkirsti kelią maišant klausimus ir/arba atsakymų variantus. Kodėl ne visuose tarpiniuose patikrinimuose buvo maišomi atsakymų variantai dar aiškinamasi.

- kaip gali būti, kad keičiasi įvertinimas? Kas dalyvauja ne vienus metus VBE vertinime žino, kad pirmiausia atliekamas vertinimo standartizavimas, t. y. peržiūrima dalies mokinių darbai ir pagal tai patobulinama vertinimo instrukcija. Mokinio rezultatas, kuris parodomas ekrane, yra preliminarus. Standartizavimo procedūra atlieka suburiamos komisijos. Rezultatas gali kisti tik mokinio naudai – padidėti.

- ar nebuvo galima palaukti bent pora metų ir laikyti valstybinius egzaminus tokius, kokie yra dabar? Net ir neįvedus galimybės kaupti įvertinimo, vertinimo sistema turėjo keistis, nes:

REKLAMA
REKLAMA

1. Nuo 2025 m. brandos atestatui gauti reikia išlaikyti du valstybinius brandos egzaminus. Nebeužtenka mokyklinių.

2. Su atnaujintomis programomis nebeliko egzaminų programų. Taigi, net jeigu nebūtų buvę tarpinių patikrinimų, vis tiek būtų naujų temų egzamine, kurių iki šiol nebuvo.

3. Nebeliko daugelio dalykų bendrųjų kursų. Dabartinį egzaminą sudarė B ir A kursų užduotys, taigi būtų reikėję vis tiek pergalvoti esamų egzaminų struktūrą.

Tarpiniai patikrinimai sudaro galimybes mokytis nuosekliau. Mokiniai žinodami savo rezultatą, galės geriau pasiruošti pagrindinei valstybinei brandos egzaminų sesijai. Kur kas didesnė dalis mokinių objektyviai įsivertino savo gamtos mokslų, matematikos, ar geografijos žinias lyginant su tuo, kiek mokinių įprastai laikydavo VBE. Tai padės apsispręsti kokius egzaminu pasirinkti laikyti IV gimnazijos klasėje.

Tačiau tenka pripažinti, kad ne viskas vyko taip, kaip suplanuota ir kaip norėtųsi, taigi priėmiau šį sprendimą“, – sako jis.

R. Skaudžius priduria, kad šioje situacijoje labiausiai džiaugiasi mokiniais, „kurie parodė, kad būtent jie buvo labiausiai pasiruošę pokyčiams“.

„Žavi mokinių motyvacija ir pasirengimas – visuose vykusiuose tarpiniuose patikrinimuose dalyvavo 90 ir daugiau proc. mokinių, mokiniai demonstruoja geresnius rezultatus lyginant su taškų rinkimo tempais per pagrindinę egzaminų sesiją.

REKLAMA

Viską apibendrindamas manau, kad nevykdyti tarpinių patikrinimų būtų buvusi didesnė žala, nei nauda, kurią mokiniai gavo dabar“, – nurodo jis.

 

Jakštas atsistatydina po nesutarimų Vyriausybėje dėl tarpinių patikrinimų

Švietimo ministras Gintautas Jakštas antradienį paskelbė apie atsistatydinimą iš pareigų, aiškindamas jį nesutarimais Vyriausybėje dėl to, kaip turėtų būti sprendžiamos per tarpinius vienuoliktokų patikrinimus kilusios problemos.

Tuo pačiu G. Jakštas pranešė, kad sudarys galimybę neįskaityti šiemet vykusių patikrinimų rezultatų.

„Šiandien viešai prašau premjerės priimti mano atsistatydinimą iš švietimo, mokslo ir sporto ministro pareigų“, – žurnalistams antradienį sakė G. Jakštas.

Atsistatydinantis ministras tvirtino, kad jo netenkina ministrės pirmininkės Ingridos Šimonytės komandos darbo kultūra, sprendžiant problemas švietimo srityje.

„Iš pastarųjų dienų bendravimo su premjerės komanda matome, kad neturime pakankamos laisvės spręsti ir įgyvendinti sprendimus, kuriais patys tikime“, – kalbėjo G. Jakštas.

„Jau ne kartą teko priimti atsakomybę už sprendimus, kurių pats nepriėmiau, daugiau to daryti nenoriu“, – pridūrė jis.

Ministro teigimu, iš pareigų taip pat traukiasi viceministras Ramūnas Skaudžius.

„Vakar priėmiau viceministro R. Skaudžiaus, kuris buvo nuo pat pradžių atsakingas už tarpinių patikrinimų modelį ir jų įgyvendinimą, atsistatydinimo prašymą“, – kalbėjo besitraukiantis ministras.

REKLAMA

„Gerbiu jo sprendimą ir poziciją, kad klausimas turi būti sprendžiamas su nauju požiūriu ir energija bei dėkoju jam už darbą“, – sakė jis.

Apibendrindamas tarpinių patikrinimų rezultatus, G. Jakštas teigė, kad jie galės būti neįskaityti.

Tokiu atveju kitąmet moksleiviai laikytų ilgesnius brandos egzaminus.

„Mūsų siūlomas sprendimas toks, kad visi, kuriuos tenkina gautas balas, juos įskaitome. Visi, kurie galvoja, kad galėtų surinkti už šią dalį geriau, ateina dvyliktoje klasėje į pilną egzaminą. Tas egzaminas jau bus su tušinuku, pieštuku, – aiškino ministras. – Klausimas, kas laikys pilna apimtimi, kas po dalies egzamino galės išeiti.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų