Mat į tam tikras gyvenvietes tokiam manevrui nėra atskirta atskira eismo juosta. O eismas šiame kelyje – itin intensyvus. Maža to, net 38 proc. keliu pravažiuojančių transporto priemonių – vilkikai. Per minėtą tragišką avariją taip jau nutiko, kad vilkiko vairuotojas nepastebėjo kelyje sustojusio ir į kairę sukti norinčio lengvojo „Mercedes“.
Nublokštas automobilis dar atsitrenkė į priešinga kryptimi važiuojantį vilkiką. „Mercedes“ ne tik skilo pusiau, bet ir buvo sutraiškytas, tad 26-erių vairuotojas neturėjo nė menkiausios vilties išgyventi. Nors pavojus yra akivaizdus, tačiau greitų pokyčių kelyje A8 tikėtis nereikėtų.
Pagal numatytą planą „Via Baltica“ atkarpą, į kurią patenka ir šis kelias, ketinama sutvarkyti tik 2033-siais.
Skaudi statistika
Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) atstovai informavo, kad magistraliniame kelyje A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai 2019 metais iš viso įvyko 61 eismo įvykis. 11-oje įvykių žuvo 5 žmonės, sužeista 10.
Per šių metų pirmuosius aštuonis mėnesius (sausis–rugpjūtis) iš viso užregistruoti 23 eismo įvykiai. Iš jų – 5, kuriuose 2 žmonės žuvo, 8 buvo sužeisti. Pridėjus rugsėjo 16-ąją įvykusią avariją, žuvusiųjų skaičius dabar siekia 3.
Paprašius išskirti avaringumą A8 kelio atkarpoje nuo Nociūnų iki Vandžiogals (63–76 km), kur ir įvyko paskutinis tragiškas eismo įvykis, LKPT pateikė tokius duomenimis:
„2019 metai iš viso eismo įvykių toje atkarpoje – 6, 3-iuose nukentėjo žmonės (1 žuvo, 2 sužeisti). Šiais metais (sausio–rugpjūčio mėn.) užregistruoti 5 eismo įvykiai. Vienas žmogus sužeistas 1-ame įvykyje.“
LKPT atstovai pabrėžė, kad magistraliniame kelyje A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai šiais metais (iki rugsėjo 16 d. imtinai) užfiksuoti 6 267 leistino važiavimo greičio viršijimo atvejai. Netrūko ir kitų pažeidimų:
„Pavojingo ir chuliganiško vairavimo (draudimas lenkti, įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą, paeiliui padaryti keli Kelių eismo taisyklių pažeidimai) atvejai – 52. Pėsčiųjų padaryti Kelių eismo taisyklių pažeidimai – 31. Kelio ženklų, ženklinimo nesilaikymas, žmonių vežimo reikalavimų nesilaikymas ar kitas Kelių eismo taisyklių pažeidimas – 223.“
500 mln. eurų projektas
Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus komunikacijos vadybininkas Saulius Jansonas pasakojo, kad per keturis pastaruosius metus valstybinės reikšmės magistraliniame kelyje A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai (kelio ilgis – 55,13 km) (šis kelias yra „Via Baltica“ dalis) įvyko 36 įskaitiniai eismo įvykiai:
„Iš kurių 17 buvo susidūrimai (47 proc. visų eismo įvykių minėtame ruože). Visame valstybinės reikšmės magistraliniame kelyje A8 eismo intensyvumas yra 7506 automobilių per parą, iš kurių krovininis transportas sudaro 2745 (37 proc. viso srauto) (2019 metų duomenys).
2019 m. duomenimis, minėtame ruože nuo Nociūnų iki Vandžiogalos pravažiuoja 8 075 automobilių per parą, iš kurių 3 086 – krovininiai (38 proc.). Per paskutiniuosius 4 metus šiame kelio ruože įvyko 8 eismo įvykiai, (3 susidūrimai, 3 užvažiavimai ant pėsčiojo, 2 kiti eismo įvykiai).
Kelias yra tiesus, geras matomumas, eismo intensyvumas didelis. Tad esant tokiam dideliam eismo intensyvumui, net ir mažiausias Kelių eismo taisyklių pažeidimas gali sukelti skaudžias eismo įvykio pasekmes, nekalbant jau apie greičio viršijimus, lenkimo manevrus nepaisant ženklų ir pan.“
Anot S. Jansono, LAKD galimybių studiją, kad atsižvelgiant į eismo intensyvumą ir kitas sąlygas būtų galima parinkti tinkamiausius projektinius sprendinius.
„Po to, kai bus parinkti sprendiniai bus galima suplanuoti įgyvendinimo terminus atsižvelgiant į skirtą finansavimą. Šiuo metu planuojama visą „Via Batica“ ruožą (apima magistralių A8 ir A10 atitinkamus ruožus) nuo Kauno iki Latvijos sienos pabaigti iki 2033 m.
Planuojama, kad viso šio „Via Baltica“ ruožo projekto įgyvendinimui prireiks apie 500 mln. eurų. Projekto terminai priklauso nuo Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų apimčių“, – pabrėžė S. Jansonas.
Vis dėlto, saugumo didinimu šiame (ir kituose) keliuose yra rūpinami nuolat. Dėl to, per pastaruosius kelerius metus atitinkamuose A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai kelio ruožuose buvo įrengtos saugos saleles, sankryžose atskirti kairiniai posūkiai, įrengti apsauginiai kelio atitvarai. Paskutinis tragiškas įvykis, tiesa, priminė, kad toli gražu dar ne visur yra įgyvendinti elementarūs saugumo sprendimai.
Siaubinga žūtis
Naujienų portalas tv3.lt rašė, kad susiklosčius siaubingoms aplinkybėms, praėjusio trečiadienio popietę kelyje Panevėžys-Kaunas (A8) žuvo vilkiko taranuoto „Mercedes Benz“ vairuotojas. Pas tėvus vykusiam 26-erių jaunuoliui taip pat šiame kelyje buvo likęs tik tas nelemtas posūkis į kairę, Pėdžių miestelio (Kėdainių raj.) link, tačiau įveikti jo nepavyko.
Laukiant, kol pravažiuos priešais judanti transporto priemonė, į lengvojo automobilio galą įsirėžė ta pačia kryptimi važiavęs vilkikas. Po smūgio nevaldomas lengvasis automobilis nuskriejo į priešpriešinę eismo juostą, kuria tuo metu judėjo kitas vilkikas.
Po antros sunkiasvorės transporto priemonės smūgio lengvasis automobilis ne tik skilo pusiau, bet ir buvo visiškai sutraiškytas. Viduje buvęs 26-erių vairuotojas neturėjo nė menkiausios galimybės išgyventi.
Pelėdnagių seniūnijos, kurios teritorijoje įvyko šį tragiška eismo nelaimė, seniūnas Edvinas Pagirskas pasakojo, kad toje kelio atkarpoje yra daugiau itin pavojingų vietų, kai norėdami pasukti į kairę žmonės yra priversti rizikuoti net ir savo gyvybėmis.
Didelis vilkikų srautas
„Pažįstu to žuvusio jaunuolio tėvus, jie ūkininkauja Pėdžių miestelyje. Žuvusiojo dėdė vakar man paskambino ir pasakė, kokia baisi nelaimė įvyko. Planavo aplankyti tėvus, o dabar jau vietą kapinėse reikia matuoti. Užuojauta artimiesiems“, – pokalbį su tv3.lt pradėjo E. Pagirskas.
Anot seniūno, kelyje A8 vyksta itin intensyvus lengvųjų automobilių ir vilkikų eismas, todėl tokios ir panašios skaudžios nelaimės vis kartojasi:
„Labai didelis vilkikų srautas. O šalia kelio yra daug gyvenviečių. Nociūnų, Saviečių, Pėdžių, Vandžiogalos ir kitos. Ta kelio atkarpa nuo Nociūnų iki Vandžiogalos yra labai pavojinga. Daugeliu atvejų posūkiui į kairę nėra papildomos juostos, todėl susidaro labai pavojingos situacijos.
Vienoje kelio pusėje yra mano jau minėtos gyvenvietės, o kitoje – vienkiemiai. Sukant į kairę yra tikrai labai pavojinga, kai iš priekio ir iš galo nuolat važiuoja vilkikai. Kartais pamatęs iš galo atvažiuojantį vilkiką, renkuosi sustoti kelkraštyje dešinėje ir jį praleisti, o tik tada jau suku į kairę.“
Naujienų portalo tv3.lt pašnekovas pasakojo, kad prie kai kurių gyvenviečių greitis yra ribojamas iki 70 km./val., bet ne visi vairuotojai pristabdo. Tiesa, būtent prie Pėdžių gyvenvietės, kur įvyko nelaimė, greičio apribojimo nėra.
„Kažkada anksčiau ties Saviečių kaimu buvo nutrenktas iš autobuso išlipęs pėsčiasis. O berods praėjusiais metais, panašiai 2 km atstumu nuo vakarykštės nelaimės, irgi įvyko avarija, kuri pareikalavo aukų. Būtina keisti kelio infrastruktūrą, mažinti greitį ties tokiais posūkiais, tada, tikėtina, problemos išsispręstų“, – teigė E. Pagirskas.
Kauno apskrities policijos atstovai pabrėžė, kad tiek ta atkarpa, tiek visas kelias Kaunas–Panevėžys, išties yra avaringa: „Tuo keliu vyksta daug sunkiasvorių transporto priemonių, yra didelė apkrova. Tad įvykus eismo nelaimei, dažnai pasekmės būna itin skaudžios.“
Kiti eismo įvykai
Paskutinė itin skaudi eismo nelaimė kelyje Panevėžys–Kaunas buvo įvykusi prieš mažiau nei mėnesį, rugpjūčio 20-sios rytą. Netoli Panevėžio susidūrus dviem automobiliams žuvo du žmonės, dar trys buvo sužeisti. Tiesa, ši tragedija įvyko susidūrus priešpriešiais važiuojantiems automobiliams „Hyundai“ ir „Renault“, o ne kažkuriai transporto priemonei sukant į kairę.
Prieš mažiau nei metus, 2019-ųjų gruodžio 26-ąją, tame pačiame kelyje susidūrė autobusas ir lengvasis automobilis. Kelyje Panevėžys-Aristava-Sitkūnai susidūrė autobusas, kuris vežė 55 žmones ir lengvasis automobilis „Audi“. Per šį incidentą buvo prispausta automobilio keleivė. Ją pavyko išlaisvinti tik ugniagesiams. Sunkiai sužalota moteris medikams perduota su gyvybės ženklais.
2019 m. gruodį Kėdainių rajone, Saviečių kaimo teritorijoje, magistraliniame kelyje A8 Panevėžys–Aristava–Sitkūnai („Via Baltica ruožas), mikroautobusas VW Crafter“, vairuojamas 64 metų vyro, partrenkė važiuojamojoje kelio dalyje, pirminiais duomenimis, stovėjusį vyrą. Po to žmogų dar kliudė kitas nenustatytas automobilis. Žuvo 72 metų pėsčiasis, jis tamsiuoju paros metu neturėjo jokių šviesą atspindinčių elementų.