Pavasario pradžioje dar tikėjusi, kad iki balandžio 25 dienos, kaip planuota, iš Nemuno salos kanalo (senvagės) bus išvežtas sunkiaisiais metalais ir naftos produktais užterštas dumblas bei gruntas, Kauno miesto savivaldybė naujos šių darbų pabaigtuvių datos dabar nežino. Kanalo išvalymo projekto rangovė „Kauno tiltų“ bendrovė tos datos irgi viešai neįvardina.
Kaip miesto valdžios bei Seimo narių susitikime sakė savivaldybės administracijos direktorius Antanas Navakauskas, iš pradžių buvo galvojama į tam tikrą saugyklą surinktą ir pačiame kanale laikinai sandėliuojamą dumblą nuo salos išgabenti baržomis. Tačiau dabar savivaldybę pasiekia neoficialūs patikinimai, kad sąvartynas jo negali iš karto priimti, nes užterštumas yra per didelis. Kaip yra iš tikrųjų, kol kas nežinoma. Dar nėra ir tikslaus atsakymo, kada kanale nebeliks užteršto dumblo.
„Jei projekte numatyti darbai nebūtų laiku atlikti, tai mažai guostų ir galimybė savivaldybei gauti 200 tūkst. litų netesybų. Vandens pralaida kanale uždaryta, todėl pavojaus, kad dumblas su teršalais pasklis upe, tikrai nekyla“, – aiškino A. Navakauskas.
Eltai pasidomėjus, ar valstybinė įmonė Vidaus vandens kelių direkcija rengia baržas dumblo išgabenimui nuo Nemuno salos, kur vasaros gale numatytos finalinės Europos krepšinio čempionato kovos naujojoje „Žalgirio“ arenoje, šios įmonės generalinis direktorius Gintautas Labanauskas priminė, kad iš tikrųjų techniniame projekte buvo numatyta panaudoti baržas.
„Bet oficialiai mes negavome jokio užsakymo ar informacijos iš rangovo, kad mūsų įmonės paslaugų prireiks. Todėl tikrai nelauksime ir nelaikysime technikos prie salos, kol koks nors rangovas sugalvos, kad ji jam reikalinga. Iš tikrųjų upeivių technika šioje Nemuno vietoje dar dirba, tačiau mes turime savo veiklos planus. Galbūt netrukus tos technikos prireiks kur nors Plokščiuose. Ir tokiu atveju, įvertinus visus jos pargabenimo kaštus, dumblo išvežimas baržomis pabrangtų“, – teigė G. Labanauskas.
Kauno meras Rimantas Mikaitis susitikime su kauniečiams atstovaujančiais parlamentarais pripažino, jog būtų tikrai labai apmaudu, jei užtęsus visus procesus besiaiškinant, kas ir kuo išveš dumblą iš kanalo, o dar jei prireiktų iš naujo derinti galimus pakeitimus projekte, miestas prarastų nemažas projektui skirtas Europos Sąjungos lėšas – apie 3 mln. litų. Ir galų gale kauniečiai vis tiek pasiliktų su tuo dumblu Nemuno senvagėje.
ELTA primena, kad Kauno miesto savivaldybei, įgyvendinant projektą „Nemuno salos kanalo (senvagės) Kauno mieste išvalymas ir sutvarkymas“, žadėta šaltuoju periodu, navigacijos Lietuvos Respublikos vidaus vandenų keliais nevykdymo metu, iki balandžio pabaigos, užterštą dumblą ir gruntą į Lapių sąvartyną arba į VšĮ „Grunto valymo technologijos“ Jonavos gamybinę bazę autosavivarčiais transportuoti tiesiai iš Nemuno salos kanale (senvagėje) įrengto sėsdintuvo.
„Kauno tiltų“ atstovė Rimantė Jablonskytė trečiadienį Eltai patvirtino, kad iš tikrųjų apsispręsta dumblą iš kanalo išvežti sunkvežimiais, o ne baržomis.
„Aš negaliu dabar pasakyti, kada tai bus padaryta. Kol kas dumblas yra sėsdinamas tame kanale, kur sukastas į vieną vietą. Kai bus tinkamas vežti, tada jį ir veš. Visi darbai vyksta pagal numatytus terminus, jokio vėlavimo nėra. Ir kanalas tikrai bus švarus prieš svarbų bei atsakingą renginį – krepšinio čempionatą“, – sakė R. Jablonskytė.
Aplinkos apsaugos agentūra, prieš keletą mėnesių išnagrinėjusi AB „Kauno tiltai“ pateiktą planuojamos ūkinės veiklos atrankos informaciją, pripažino, jog kanalo (senvagės) valymo metu sukaupto dumblo išvežimui autosavivarčiais iš Nemuno salos kanale įrengto sėsdintuvo poveikio aplinkai vertinimas neprivalomas. Mat laikino sėsdintuvo įrengimo ir dumblo kasimo kanale vieta ir būdai išlieka tie patys.
Taip pat pripažinta, kad dumblo išvežimas iš sėsdintuvo, pakraunant jį į savivarčius, yra priimtinesnis aplinkosauginiu aspektu nei jo plukdymas baržomis iki Žiemos uosto, kadangi, anot aplinkosaugininkų, taip bus mažesnė rizika, kad užterštas dumblas galėtų patekti į Nemuno vagą.