Kitos savaitės pabaigoje AB "Baltijos" laivų statyklos darbuotojai tikisi į baržą pakrauti paskutinį iš aštuonių antstatų, statytų didžiausiems pasaulyje laivams konteinervežiams, serijos, ir jis bus išplukdytas į Daniją, ketvirtadienį praneša "Vakarų ekspresas".
Šiemet birželį "Baltijos" laivų statykla atšventė 55 metų įmonės veiklos jubiliejų, o rugpjūtį sukako 10 metų, kai šios bendrovės kontrolinį akcijų paketą įsigijo Danijos laivų statykla "Odense Steel Shipyard Ltd.", kitaip sakant, po to, kai danai ją privatizavo. Šiuo metu Klaipėdos statykloje dirba apie 1500 darbuotojų ir 350 subrangovų. Vidutinis darbuotojų mėnesinis atlyginimas - 3000-3500 litų.
Kaip 20 aukštų namas
Užpernai Odensės laivų statykla vienos didžiausių pasaulyje Danijos laivybos kompanijos užsakymu pradėjo statyti 8 didžiausius pasaulyje konteinervežius. Tai išties įspūdingi "postpanamax" tipo laivai. Jų ilgis siekia vos ne pusę kilometro (400 m), plotis - 56 m, laivo aukštis ant vandens prilygsta 20 aukštų namui. Tokie konteinervežiai gali plukdyti 11 tūkst. TEU (sąlyginių jūrinių konteinerių). Deja, jie negalėtų įplaukti į Klaipėdos uostą - jiems trūktų gylio.
Odensės laivų statykla priklauso A. P. Moller-Maersk kompanijų grupei. Įgyvendindama šį užsakymą, į pagalbą ji pasitelkė ir savo grupės įmones, ir samdė kitus subrangovus. Blokus šiems didžiausiems pasaulyje konteinervežiams statyti teko ne tik "Baltijai", bet ir AB Vakarų laivų gamyklos antrinei bendrovei UAB Vakarų laivų statyklai.
Pasak "Baltijos" laivų statyklos Marketingo, kontraktų ir planavimų skyriaus viršininko Vladislavo Marineco, "Baltijoje" buvo daroma 20 proc. tokio konteinervežio korpuso. Be to, čia buvo atliekami patys sudėtingiausi laivo priekio ir laivagalio blokų statybos darbai, jau nekalbant apie tai, kad čia pastatyti visiškai įrengti, nudažyti antstatai su baldais. Visa būtina įranga "Baltiją" aprūpino Odensės statykla.
Antstatai statyti dviem dalimis, nes "Baltijoje" nėra tokio gamybos cecho, kuriame toks antstatas visas galėtų tilpti. Be to, danai neturi tokių galingų kranų, kurie galėtų pakelti tokį svorį. Vien tik paskutiniojo šios serijos antstato plieno svoris - 1000 t, o su visa įranga jis sveria 1,5 tūkst. t. Bendras abiejų antstato dalių aukštis - 35 m, o, pridėjus likusią korpuso dalį, laivo aukštis nuo vandens paviršiaus siekia 60 m.
Prie vieno antstato čia buvo dirbama 7-8 mėnesius. Visiems aštuoniems pastatyti prireikė daugiau nei dvejų metų - darbai pradėti 2005-aisiais rugpjūtį.
Darbo - iki 2009-ųjų
Apskritai "Baltijos" laivų statykla laivų blokus įvairiems konteinervežiams stato nuo 1996 metų, o antstatus - nuo 1997 m. Iš viso Odensės laivų statyklai ji pastatė net 45 antstatus, o anksčiau grupei priklausiusiai Vokietijos laivų statyklai "Volkswerft Stralsund GmbH" - 20 antstatų komplektų. Pastaroji statykla šiemet vasarą pakeitė savininkus ir grupei nebepriklauso.
Baigusi antstatų seriją didžiausiems pasaulyje konteinervežiams "Baltija" netrukus imsis kitos serijos antstatų statybos šiek tiek mažesniems konteinervežiams. Pasak V. Marineco, Klaipėdos statykla darbu jau yra aprūpinta iki 2009 metų pabaigos. Šiemet vėl ji pradėjo gaminti produkciją ne tik grupės įmonėms, bet ir užsakovams iš Suomijos ir Norvegijos. Šie užsakymai yra dar pelningesni.
Per metus "Baltijoje" pagaminama daugiau kaip 50 tūkt. t metalinių konstrukcijų. Pernai čia buvo apdorota daugiau kaip 55 tūkst. t metalo, o šiemet ketinama pasiekti 56 tūkst. t. Metalas perkamas įvairiose Europos šalyse, o pastaruoju metu jo atsigabenama ir iš Kinijos.
Per 55 metus "Baltija" pastatė daigiau nei 400 visiškai įrengtų laivų ir 65 plaukiojančiuosius dokus, o per 10 pastarųjų metų - 3 jūrinius vilkikus, 4 naftos platformų aprūpinimo laivus, 10 uosto priešgaisrinių vilkikų. Pernai vasario mėnesį išplaukė paskutinis vilkikas. Šiuo metu kol kas visiškai įrengti laivai "Baltijoje" nestatomi, tačiau statykla dirba visu pajėgumu, tad netgi neturėtų galimybių imtis viso laivo statybos.
Problemos sprendžiamos
Kasmet į gamybos procesus "Baltijoje" investuojama 10-20 mln. Lt. Neseniai įsigyta plokščiųjų laivų sekcijų surinkimo linija leidžia mažinti šiam procesui reikalingą darbininkų skaičių ir panaudoti juos kitiems darbams. Deja, darbuotojų stygiaus problema tebeegzistuoja. Ieškoma įvairių būdų, kaip juos sulaikyti. Dabar rotacijos principu jie siunčiami padirbėti ne tik į Daniją, bet ir Norvegiją, kur gauna tų šalių darbininkų atlyginimus.
Kita problema - trūksta gamybos plotų. Pasak V. Marineco, jau viskas, kas įmanoma, yra nugriauta statyklos nuomojamoje teritorijoje. Prieš porą metų agregatinis cechas buvo perdarytas į korpusinį cechą.
Planuojama, jog šiemet lapkritį prasidės sekcijų surinkimo gamybos procesas buvusiame sandėlyje įrengtame naujame ceche, kuriame sukurta 20 naujų darbo vietų.
Vidmantas Mažiokas