VSAT Viešojo saugumo ir migracijos valdymo departamento pasieniečių veiklos priežiūros viršininko pavaduotojas G. Mišutis įvardijo, kaip reikėtų deramai pasiruošti, prieš važiuojant į Lenkiją, kai patikros bus sustiprėjusios.
Anot jo, Šengeno erdvėje, vykstant į kitą šalį, visada reikia turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą – tapatybės kortelę arba pasą. Be jų kelionė gali būti gerokai sudėtingesnė. Bet kurios šalies pareigūnai turi galėti nustatyti asmens tapatybę.
Dėl automobilio dokumentų galioja tokie patys reikalavimai, kaip visada: automobilio registracijos dokumentai, žalia kortelė, kuriuos verta pasitikrinti, ar turite su savimi pasiėmę.
Daug kas priklausys nuo Lenkijos pareigūnų
Sunku pasakyti, ką reikėtų žinoti paprastam žmogui, važiuojančiam į Lenkiją, ko geriau nesivežti arba ko geriau su savimi neturėti, kadangi šis pasienio apsaugos sugriežtinimas yra Lenkijos pareigūnų sprendimas. Tačiau pagrindinė šių sugriežtinimų priežastis – neteisėta migracija, todėl pirmiausia bus tikrinama asmens tapatybė.
Jeigu vežamos teisėtos ir nedraudžiamos prekės su atitinkamais dokumentais, problemų neturėtų būti, tačiau kontrabandinės cigaretės, narkotikai ar kiti draudžiami daiktai gali sulaukti teisėsaugos dėmesio.
„Jeigu bus vežamos, tarkime, dėžės cigarečių ar draudžiami daiktai, tai natūralu, kad bus atkreiptas dėmesys. Bet žmonės turbūt ir patys supranta, kas leidžiama, o kas ne. Kontrabandinės cigaretės, narkotikai ar neregistruoti daiktai – tai draudžiami dalykai.
Šiuo metu tarp vidaus valstybių judėjimas gana intensyvus, o prekių muitinės kontrolės nėra. Jeigu vežamos teisėtai įsigytos prekės iš Lenkijos ar kitur, turint dokumentus ir jos nėra draudžiamos – problemų neturėtų kilti“, – atkreipė dėmesį VSAT atstovas.
Atvejai, kai reikia turėti įsigijimo dokumentus
G. Mišutis pabrėžė, nors tam tikrais atvejais dėl didesnių prekių kiekių gali prireikti įsigijimo dokumentų, sustiprinta kontrolė nėra skirta prekių ar muitinei veiklai. Ji yra orientuota į neteisėtos migracijos stabdymą, kai migrantai per Latviją patenka į Šengeno erdvę ir juda per Lietuvą link Lenkijos.
„Dėl didesnių prekių kiekių, tokių kaip alkoholis, cigaretės ir pan., jei kiekiai viršija normas, paprastai reikia turėti įsigijimo dokumentus. Jei, pavyzdžiui, penkios dėžės baltarusiškų cigarečių yra vežamos, tai čia jau kita situacija.
Visas šis pasienio kontrolės sugriežtinimas nėra orientuotas į prekių kontrolę, tai nėra muitinės funkcija. Šios priemonės tikslas – pastebėti neteisėtą migraciją, prasidedančią prie Baltarusijos sienos.
Lietuva čia veikia kaip šalia Lenkijos esanti valstybė, per kurią tie migrantai, patekę per Latviją, bando judėti toliau. Todėl šios priemonės skirtos šiam konkrečiam reiškiniui kontroliuoti“, – komentavo specialistas.
Naujienų portalui tv3.lt susisiekus su Migracijos departamentu dėl netrukus sustiprintos Lenkijos–Lietuvos pasienio kontrolės, jie teigė, kad žinių apie naujus ir griežtesnius muitų apribojimus nebuvo girdėti.
Lenkijos griežtesnis pasienio tikrinimas susijęs su neteisėta migracija
G. Mišutis sakė, kad tikrinimai pasienyje vyksta jau dabar ir juos atlieka tiek Lenkijos, tiek Lietuvos pareigūnai. Kadangi kontrolės priemonių bus imtasi kitoje šalyje, Lietuva neturi tikslios informacijos, kaip jos atrodys po kelių dienų.
„Vis dėlto tai vyks kitoje šalyje, tai atliks kitos šalies tarnybos. Mes 100 proc. tikslumu negalėtume pasakyti [kaip įvyks patikrinimai], tarnybiniais kanalais žinome tokią informaciją, kaip tiksliai viskas vyks po keturių dienų, kokie bus konkretūs veiksmai, iki paskutinės priemonės – gana sudėtinga pasakyti.
Kiek žinome, patikrinimai keliaujančiųjų vyksta ir dabar. Tie patys Lenkijos pareigūnai, prie vidaus sienos, kur nuolatinės kontrolės nėra, juos atlieka tiek jie, tiek ir mūsų tarnybos prie Latvijos ir Lenkijos sienų. Tie pasirinktini tikrinimai vyksta, pagrindinis jų tikslas – kova su neteisėta migracija“, – aptarė situaciją jis.
Pasak specialisto, nors pagrindinis dėmesys skiriamas Vokietijai, sustiprinta kontrolė tam tikru mastu paliečia ir Lietuvą, tačiau ji nėra tiesiogiai susijusi su migracija per Lietuvos–Baltarusijos sieną, nes dauguma migrantų atvyksta per Latviją, o Lietuva šiame procese veikia tik kaip tranzito šalis.
„Kiek žinome, pagrindinis dėmesys yra Vokietijoje, bet tam tikra prasme tai paliečia ir Lietuvą. Visoje šioje situacijoje svarbiausia, kad tie tikrinimai nėra susiję su migracija per Lietuvos–Baltarusijos sieną.
Migrantai dažniausiai ateina per Latvijos–Baltarusijos sieną ir toliau juda per vidaus sienas. Lietuva minima kaip tranzito šalis, bet realiai migrantai keliauja iš Latvijos. Tai yra foninis veiksnys“, – teigė VSAT atstovas.
Sunku pasakyti, ar tikėtis didesnių eilių Lenkijos–Lietuvos pasienyje
Pašnekovas pastebėjo, kad lenkai planuoja intensyvinti sienų kontrolę, tačiau ji neturėtų prilygti visiškam sienos uždarymui, o šiuo metu nėra informacijos, kad dėl to susidarytų didelės eilės ar rimti trikdžiai – tiesiog padidės tikimybė būti patikrintam.
„Ta kontrolė, pasirinktinė, vyksta ir dabar. Lenkai tiesiog ją vykdys didesnės apimties ir intensyvumo. Matyt, tai bus artimiau 100 proc. uždarytai sienai – panašiai kaip buvo Lietuvoje NATO viršūnių susitikimo ar pandemijos metu, kai visi keliautojai ir transporto priemonės buvo tikrinami. Bet mūsų žiniomis, tokio masto patikra Lenkijoje neplanuojama.
Dėl eilių ir galimų trikdžių – kol kas nėra informacijos, kad susidarytų milžiniškos eilės ar keliautojai patirtų didelius nepatogumus. Tikimybė būti patikrintam tik padidės, o patikros vietų prie pagrindinių kelių gali būti daugiau. Tačiau informacijos apie kažkokius didelius kataklizmus neturime – prognozuoti jų šiuo metu nėra pagrindo“, – akcentavo jis.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!