Šiemet pradėjęs veikti Vaikų išlaikymo fondas - paspirtis tėvams, auginantiems vaikus ir negaunantiems alimentų iš buvusio sutuoktinio ar sutuoktinės - nespėja apdoroti tūkstančiais gaunamų prašymų ir laikytis nustatytų terminų.
Klaipėdietė Inga Penkauskienė, viena auginanti pusketvirtų metukų dukrytę ir negaunanti alimentų iš buvusio vyro, į fondo administraciją, įsikūrusią Vilniuje, kreipėsi dar kovą.
Fondo piliečių aptarnavimo tvarka numato, kad tuo atveju, jeigu prašymo arba skundo nagrinėjimas susijęs su komisijos sudarymu ar kitomis organizacinėmis priemonėmis, dėl kurių atsakymo pateikimas asmeniui gali trukti ilgiau kaip 30 dienų nuo prašymo gavimo dienos, pareiškėjas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo dokumentų gavimo datos raštu informuojamas apie tai, kad jo prašymas priimtas.
Tačiau I. Penkauskienė, kelis kartus skambinusi į fondo administraciją ir sulaukusi patikinimų, kad anksčiau ar vėliau viską gaus, pažymą apie gautus dokumentus savo pašto dėžutėje rado tik gegužę.
Dokumente nurodoma, kad sprendimas dėl išmokos mokėjimo I. Penkauskienei bus priimtas per 10 darbo dienų nuo dokumentų gavimo dienos, kuria įvardijama gegužės 7-oji. Pats sprendimas, praėjus ne daugiau kaip 3 darbo dienoms nuo jo priėmimo dienos, turėsiąs būti išsiųstas pareiškėjai. Paprasta aritmetika byloja, kad visas procesas netruktų ilgiau kaip dvi savaites.
Tačiau jokio kito pranešimo I. Penkauskienė teigia nesulaukusi iki liepos pabaigos. "Man keista, kad darbuotoja, su kuria bendravau telefonu, tarsi mėgino išsiginti klausimų ir nepaaiškino man visos tvarkos", - stebėjosi moteris.
Nespėja paskui reglamentą
"Nuo šio sausio iki liepos vidurio Vaikų išlaikymo fondas gavo beveik 15 tūkstančių prašymų. Krūvis iš tiesų labai didelis, todėl dedame visas pastangas, kad pareiškėjai kuo greičiau gautų išmokas iš fondo", - tikino Garantinio ir vaikų išlaikymo fondo administracijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bendrųjų reikalų skyriaus vyriausioji specialistė Asta Lukošaitienė.
Anot jos, fondas stengiasi suderinti ir įstatymo vykdymą, ir savo techninės bazės kūrimą vienu metu, kas nėra taip paprasta. Dokumentai esą tvarkomi eilės tvarka - pagal kreipimosi datą.
"Prašytume visų pareiškėjų šiek tiek kantrybės ir supratimo", - sako A. Lukošaitienė.
Pokalbininkė spėjo, kad aktyvų asmenų kreipimąsi į fondą galbūt lėmė ir tai, kad išmoka paskiriama nuo kreipimosi į administraciją dienos.
"Norime nuraminti visas mamas, tėvus, globėjus, kurie yra pateikę prašymus ir laukia išmokų, kad visos jiems priklausančios išmokos bus sumokėtos", - patikino A. Lukošaitienė.
Specialistės teigimu, priėmus sprendimą mokėti išmokas iš Vaikų išlaikymo fondo, jos apskaičiuojamos nuo kreipimosi dienos - tai yra tos, kurią administracija gavo ir užregistravo prašymą. Kai prašymas siunčiamas paštu, kreipimosi diena laikoma vietos pašto spaude pažymėta prašymo išsiuntimo diena.
Nepaisant visų nesklandumų, anot A. Lukošaitienės, nuo sausio pradžios išmokas jau gauna apie pusę visų tėvų, kurie kreipėsi į fondo administraciją.
Savo ruožtu skolininkas - išlaikymo vaikui nemokantis tėvas arba motina - informuojamas apie tai, kad valstybė perima jo pareigą mokėti lėšas vaikui išlaikyti ir įstatymų nustatytais būdais sieks iš skolininko išsireikalauti fondo išmokėtas sumas ir 5 proc. metinių palūkanų.
Palieka klaidų
A. Lukošaitienės teigimu, kai kurių sunkumų būtų galima išvengti, jeigu pareiškėjai kruopščiau parengtų dokumentus.
"Primename, kad paštu, registruotu laišku, siunčiami prašymo ir antstolio išduotos pažymos originalai, o kitų dokumentų - paso, gimimo liudijimo ir kitų - kopijos, kurios turi būti patvirtintos notaro arba seniūno", - teigė specialistė.
Taip pat reikia nepamiršti užpildyti prašymo formų ir jose nurodyti savo banko sąskaitos, o ne banko kortelės numerį.
"Pageidautina, kad pareiškėjai pildydami prašymo formas nurodytų telefono numerį. Tai padėtų kur kas greičiau suteikti informaciją pareiškėjams, ypač dėl trūkstamų dokumentų pateikimo", - pridūrė pokalbininkė.