Paskutinėmis spalio dienomis virš Vilniaus pakibęs smogas atskleidė, kad net ištikus didelei nelaimei įspėjamosios SMS žinutės apie gresiantį pavojų galime negauti.

Smogas Vilniuje (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Smogas Vilniuje (nuotr. Balsas.lt/Ruslano Kondratjevo)

Vieni siuntė, kiti negavo

„Padidėjus oro taršai rekomenduojama mažamečiams vaikams ir žmonėms, turintiems kvėpavimo negalavimų, vengti ilgai būti lauke“, – tokios įspėjamosios žinutės, vadinamos ypatingojo statuso žinutėmis, skriejo į sostinės gyventojų telefonus. Deja, atskriejo tik į nedidelę jų dalį.

16 mln. litų kainavusi ir, anot Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) atstovų, „puikiai“ veikianti Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema sostinę bei jos apylinkes užklojus tirštam rūkui nesuveikė. Bent jau taip tvirtina antroji pusė – tie, kam buvo skirti apie smogą įspėjantys pranešimai.

Sistema veikia puikiai?

„Sistema dirba visų trijų operatorių tinkluose. Pranešimai išsiųsti. Vienintelė problema – jei žmogus nenustatė savo telefono, kad jis priimtų žinutes, arba ne taip nustatė, jis žinutės negaus. Bet pati sistema veikia puikiai“, – „Balsas.lt savaitės“ žurnalistus tikino PAGD Civilinės saugos valdybos vyriausiasis specialistas Algis Bolys. Jis pridūrė, kad negauti įspėjančios SMS žinutės galėjo dviejų mobiliojo ryšio paslaugų teikėjų abonentai – naujausių „iPhone“ aparatų naudotojai, „nes gamintojai kol kas nėra sukūrę tokio profilio, kad šių tinklų abonentai gautų pranešimus“.

REKLAMA

Tačiau skaitytojai tikino pranešimų negavę tiek į naujesnius, tiek į senesnius telefono aparatus. Kai kurie iš jų sakė apsilankę specialiame puslapyje (http://gpis.vpgt.lt), kaip primygtinai rekomendavo A. Bolys, ir įsitikinę, kad aparatai nustatyti tinkamai.

„Tai gal pačioje sistemoje kilo techninių problemų?“ – dar kartą pasiteiravome PAGD. Deja, atsakymas taip ir nepaaiškino, kur ir kodėl pasiklydo žinutės.

„Atlikę Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos veikimo analizę galime pasakyti, kad jokių techninių nesklandumų nebuvo. Pranešimai buvo išsiųsti į visų trijų mobiliojo ryšio operatorių 2G ir 3G tinklus. Tai patvirtina ir pačios sistemos pranešimo perdavimo metu teikiami rezultatai“, – informavo PAGD Civilinės saugos valdybos Pasirengimo nelaimėms ir perspėjimo skyriaus viršininkas Ernestas Trunovas, laikinai einantis ir valdybos viršininko pareigas.

Vežimas pastatytas prieš arklį

Pasakyti, kur pasiklydo mums skirtos žinutės, negalėjo ir mobiliojo ryšio operatoriai. Anot jų, PAGD siunčiami įspėjimai yra ypatingojo statuso žinutės, kurias žmogus turi gauti net tuo atveju, jeigu jo telefone nėra SIM kortelės, svarbu, kad aparatas būtų įjungtas. „Jei pagal PAGD pateiktas instrukcijas patiems nustatyti telefono nepavyks, galima užsukti į artimiausią mobiliojo ryšio paslaugų teikėjo saloną. Bet mes išsamios informacijos, kokie yra nustatymai, neturime“, – pridūrė vieno operatoriaus atstovai.

„Balsas.lt savaitės“ kalbintas telekomunikacijų specialistas (pavardė redakcijai žinoma) Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemą palygino su situacija, kai vežimas pastatomas prieš arklį.

REKLAMA

„Nustatyti telefono aparatą žmogui, neturinčiam techninio išsilavinimo, iš tikrųjų nelengva. Bet, užuot pritaikius sistemą vartotojui, jis priverčiamas pats prisitaikyti prie sistemos. Neturėtų būti taip, kad pats žmogus turėtų viską nustatyti“, – sakė ekspertas.

„Turėjome daug priekaištų“

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Artūras Paulauskas, išgirdęs, kad žinutės nuskriejo „į orą“, reagavo vienareikšmiškai: „Labai negerai. Ji turi veikti. Ir susidarius ekstremaliajai padėčiai – kilus gaisrui, potvyniui, cheminei avarijai – gyventojams turi apie ją pranešti.“

Pasak A. Paulausko, daugiau negu prieš metus, 2013 metų liepos 18 dieną, NSGK posėdyje departamentui buvo nurodyta imtis priemonių, kad Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos darbas pagerėtų.

„Turėjome labai daug priekaištų. Komiteto nariai patys pastebėjo, kad žmonės negauna įspėjamųjų žinučių, o instaliavimo programa yra gana sudėtinga. Mes jiems sakėme, kad 16 milijonų išleista ir dar papildomai skirta, todėl reikia, kad pranešimai pasiektų visus“, – prisiminė NSGK pirmininkas.

Jis pridūrė, kad komitetas įpareigojo PAGD tartis su ryšio priemonių gamintojais ir paslaugų teikėjais, kad naujuose telefonuose iš karto būtų instaliuota reikiama programa. „Mes jų taip pat prašėme, kad į regionus, pavyzdžiui, Šilutę, kur nuolat vyksta potvyniai, važiuotų PAGD atstovai ir padėtų žmonėms instaliuoti sistemą“, – sakė A. Paulauskas.

Akivaizdu, jog per daugiau kaip metus mažiausiai vienas NSGK nurodymas – „bendradarbiauti su mobiliojo ryšio operatoriais ir siekti, kad nuo 2014 metų liepos 1 dienos šią paslaugą naujuose mobiliuosiuose telefonuose aktyvintų pardavėjas“ – nėra įgyvendintas.

REKLAMA

Post scriptum

Į nežinia kur nuklydusias įspėjamąsias žinutes šįkart būtų galima numoti ranka – patys suprantame, kad jei ore padidėjo kietųjų dalelių koncentracija, geriau be reikalo į lauką nelįsti. Bet jei kitą kartą kils rimta grėsmė žmonių sveikatai ir gyvybei, tačiau plika akimi pavojus bus nematomas? Taip ir gyvensime palaimingoje nežinioje?

Ir dar. Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema buvo atsidūrusi Valstybės kontrolės akiratyje. Valstybinio audito 2014 metų liepos 15 dienos ataskaitoje konstatuota, kad, atviro konkurso būdu perkant Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos techninės priežiūros paslaugas, buvo apribotos dalies potencialių konkursantų galimybės.

„Reikalavimas buvo pritaikytas vieninteliam paslaugos teikėjui, kuris įdiegė sistemą, nes iki konkurso pradžios jis jau turėjo galiojančias bendradarbiavimo sutartis“, – skelbia Valstybės kontrolė. Ji konstatuoja, kad su tuo paslaugos teikėju ir buvo sudaryta sutartis, o PAGD nesilaikė Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų.

Tiesa, kita Valstybės kontrolės prielaida – kad už tas pačias paslaugas galbūt buvo sumokėta du kartus – nepasitvirtino. Generalinė prokuratūra redakciją informavo, kad lapkričio 3 dieną prokuroras atsisakė pradėti ikiteisminį tyrimą, nes „sutartys buvo sudarytos skirtingais tikslais ir dėl skirtingų paslaugų teikimo“.

Taigi, galbūt problema slypi kažkur čia, nes kas gali paneigti, kad techninė priežiūra ir nežinia kur pasiklydusios žinutės – nesusiję dalykai? O gal viskas kur kas paprasčiau? Įsigyta tokia įranga, kad nepakanka vieną kartą užsisakyti paslaugą? Kaip pastebėjo skaitytoja Dalia, „reikia užsisakyti paslaugą ir ją vis atnaujinti, užsakyti vėl“.  

gintas
2014-11-12 14:23:43
Kūrenkit , kūrenkit ta biokurą, kirskit medžius - leiskit dūmais. Ar neateis tas laikas, kai valdžia damokės, kad tik gyventojai kūrentu dujas.
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
baba 2014-11-12 16:26:52
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Nafig man tie ispejimai, kai vis viena privalau buti lauke ! Geriau paaiskinkiite , kas vyksta, kodel biaurus dumai tiesiog virto kamuoliais i miesta nuo kalno is pietryciu puses?? Turejau proga stebeti is Verkiu aukstumu. Kur ziuri musu sveikatos apsauga? Kiek ta betvarke tesis?   ATSAKYTI
Antanas 2014-11-12 16:12:21
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Įmonė turi 4 telefonus, ne nauji bet ir ne seni, skirtingų metų gamybos. Operatorius "Omnitel". žinučių negavo nei vienas Nr. Parašykite visi kurie gavo ir ypač kurie negavo žinučių.   ATSAKYTI
Nu jo 2014-11-12 14:49:42
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Dar vienas pinigų plovimas?   ATSAKYTI
gintas 2014-11-12 14:23:43
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Kūrenkit , kūrenkit ta biokurą, kirskit medžius - leiskit dūmais. Ar neateis tas laikas, kai valdžia damokės, kad tik gyventojai kūrentu dujas.   ATSAKYTI
JULIUS 2014-11-12 13:46:09
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
PIRMIAUSIA PARAŠYKITE KAIP ŽMOGUS TURI ĮSIVEST,KAD JIS GAUTŲ ŠIUOS PRANEŠIMUS.
MANO ŽINIOMIS---TAI SĄMONINGAI YRA SLEPIAMA.

AŠ IŠ SAVO TELEKOMUNIKACIJOS TIEKĖJO,,IŠSIMUŠAU''.   ATSAKYTI
PP 2014-11-12 13:36:31
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Negavau jokios informacijos,nors tel naujas"Nokia302" .Ryšio operatorius turi tartis su pardavėju ,kad sistema veiktų ,o ne tel savininkas ,kuris nemoka programuoti. Kodėl NSG nieko nekontroliuoja ,nepareikalauja ir nebaudžia?   ATSAKYTI

Top Video

TV3 Žinios. Profesorius Kasiulevičius įvardijo Lietuvos ir pasaulio galimus scenarijus dėl koronaviruso
DABAR RODOMA
TV3 Žinios. Profesorius Kasiulevičius įvardijo Lietuvos ir pasaulio galimus scenarijus dėl koronaviruso
DABAR RODOMA
Nepaprasta prieglaudoje gyvenančio keturkojo istorija: visus pasitinka su šypsena
DABAR RODOMA
Sunku patikėti: išsitraukė kamerą pamačius, kaip moteris pilasi kurą
DABAR RODOMA
Farai. „Farų“ operatorius tapo neblaivaus taksisto įniršio taikiniu: tokio protrūkio nesitikėjo
DABAR RODOMA
Moterys parduotuvėje susimušė dėl tualetinio popieriaus: pamatykite vaizdo įrašą
DABAR RODOMA
Užfiksuotas smurto protrūkis vienoje Lietuvos mokykloje
DABAR RODOMA
Farai. Pamatę, kas po avarijos liko iš BMW, pareigūnai liko priblokšti: išgirdo fantastinę istoriją
DABAR RODOMA
Prieš srovę. Vaikų teisės su tarnybomis laužėsi į butą: mama ir dukra laukė susigūžusios
DABAR RODOMA
Prieš srovę. Alkoholikės mama kreipėsi į politikus: maldauja dukrą gydyti priverstinai
DABAR RODOMA
Visi mes žmonės. Maldeikienė parodė jautriausią savo pusę: prakalbo apie tėčio mirtį
REKLAMA
Kaune nusileido lėktuvas: į Lietuvą grįžo dar 111 lietuvių (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Kovo 31 dieną Kauno oro uoste nusileido Vietnamo avialinijų „Bamboo Airways“ lėktuvas, kuriuo Lietuvos užsienio reikalų ministerijos, Lietuvos ambasados Kinijoje ir Lietuvos ...
Lėktuvas Vygintas Skaraitis/Fotobankas
Lietuviai emigrantai dėl koronaviruso situacijos masiškai grįžo į tėvynę. Kai kurie jų parvyko trumpam ar sugrįžo po atostogų, bet dalis svetur dirbusių lietuvių darbdavių buvo ...
(nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Respublikinė Klaipėdos ligoninė primena, kad šalyje įvedus ekstremalią padėtį įstaigoje uždraustas pacientų lankymas, sustabdytos planinės operacijos, ambulatorinės ...
Ligoninė (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Valstybinės ligonių kasos (VLK) direktorius Gintaras Kacevičius ramino gydymo įstaigų vadovus, kad dėl šalyje paskelbto karantino gydymo įstaigų finansinė padėtis ...
Koronavirusas plinta (nuotr. SCANPIX)
Šalyje antradienį mirė aštuntas žmogus, kuriam diagnozuotas koronavirusas, informavo Sveikatos apsaugos ministerija. Pranešama, kad rizikos grupei priklausęs pacientais buvo ...
REKLAMA

×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų