Partizanai – miško broliai ir herojai ar šaltakraujai žudikai ir banditai? Tokį klausimą žiūrovai kelia pamatę naujausią Šarūno Barto filmą „Sutemose“, kuriame dalis žiūrovų įžvelgia menkinantį už Lietuvos laisvę kovojusių partizanų vaizdavimą. Tačiau naujienų portalo tv3.lt kalbintas istorikas tvirtina, kad režisierius sugebėjo realistiškai pavaizduoti sudėtingą istorijos laikotarpį.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“ (nuotr. kūrėjų)

Šarūno Barto filmas „Sutemose“ (nuotr. kūrėjų)

Po filmo pasirodymo įvairiose su Lietuvos istorija susijusiose feisbuko grupėse pasirodė „Sutemose“ kritikuojantys įrašai. Internautai piktinosi, kad Š. Bartas partizanus pavaizdavo kaip palūžusius, apskurusius, praradusius viltį. Kai kuriems žiūrovams užkliuvo, kad filme rodomi vidiniai partizanų ginčai, išdavystės, o, komentatorių nuomone, sovietiniai pareigūnai parodomi iš šviesesnės perspektyvos.

Dalį papiktino ir tai, kad Š. Barto filmas buvo finansuotas iš valstybės biudžeto. Lietuvos kino centro duomenimis, visas filmo biudžetas – 989 tūkst. eurų. Iš jų 650 tūkst. eurų skyrė Lietuvos kino centras.

Visi partizanai banditai?

Atsargos karininkas ir saugumo ekspertas Aurimas Navys naujienų portalui tv3.lt sakė, kad filmo meninė pusė, nors ir paliko slogų įspūdį, jos nekritikuosiantis, nes kiekvienas turi savitą skonį. Tačiau, pašnekovo teigimu, reikia kalbėti, kokią žinią neša Š. Barto filmas.

REKLAMA

„Mes suprantame, kad tas laikotarpis yra labai svarbus Lietuvai: ir istorine, ir auklėjamąja, ir edukacine prasme. <...> Šis filmas rodo, kad vyko pilietinis karas, kad labai blogai gyventi buvo, sunku. Tie patys partizanai parodomi kaip banditai“, – tvirtina A. Navys.

Pasak atsargos karininko, iš Š. Barto filmo galima susidaryti įspūdį, kad, jei ne sovietinė valdžia, visi lietuviai būtų „išsiskerdę“.

„Šiuo atveju matome, kad arba žūsta partizanai, arba tie, kurie su jais susiję. O visi enkavėdistai, visi stribai lieka gyvi, ilgai ir džiaugsmingai gyvena. Tas naratyvas kažkoks kreivas“, – teigia A. Navys.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Kritikuoja nematę

Istorikas Darius Indrišionis laikosi visai priešingos nuomonės – jo teigimu, Š. Bartas sugebėjo gana gerai parodyti partizanų kovą.

„Mano nuomone, jis pateikia pakankamai realistišką vaizdinį to laikmečio, partizaninio laikotarpio, lyginant su režisieriaus Andriaus Juzėno „Pelėdų kalnu“ ar Jono Vaitkaus filmu „Vienui vieni“. Mano manymu, Š. Barto filme „Sutemose“ partizanai atvaizduojami realistiškiau nei minėtuose filmuose“, – naujienų portalui tv3.lt sakė istorikas.

D. Indrišionis teigia, kad „Sutemose“ partizanų būrys vaizduojamas kaip pervargęs, skaldomas įvairių išdavysčių. Kai kuriose filmo scenose rodoma, kaip partizanai atima iš gyventojų turtą, nužudo valstietį, kurį partizanai apkaltina išdavyste arba karo lauko teismas, kurį miško broliai surengia vienam iš saviškių.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

„Tas visas vaizdavimas yra pakankamai neįprastas visam lietuviškam partizanų vaizdavimui. Neįprastumas ir kelia patį didžiausią žmonių susierzinimą, kad partizanai vaizduojami pavargę, patys žudantys saviškius, žiaurūs vietinių gyventojų atžvilgiu“, – tvirtino D. Indrišionis.

REKLAMA

Istoriko nuomone, piktinasi dažnai tie žmonės, kurie net nėra matę filmo ir nesiruošia jo žiūrėti. Tačiau kritikams, kurie sako, kad filmas niekina partizanus, D. Indrišionis pateikia kitokią nuomonę.

„Bendra filmo nuotaika yra ta, kad partizanai buvo žmonės, kurie kovojo už teisingą idėją ir laisvą Lietuvą“, – sakė istorikas.

Nėra herojiškų filmų?

Atsargos karininkas A. Navys sakė, kad partizaninio judėjimo pabaigoje buvo juntama neviltis tarp karių, nes partizanai apie dešimt metų praleido miškuose.

„Tai lemia ir psichologinę žmogaus būklę ir tai, kaip jis jaučiasi, kaip jis elgiasi. Sutinku, kad partizanų tarpe buvo ir tų, kurie darė nusikaltimus, kurie nusavindavo, pavogdavo. Vyko karas. Kare tokių dalykų pasitaiko“, – tvirtino A. Navys.

Tačiau pašnekovas pasipiktinęs, kad būtent filmas, finansuotas iš mokesčių mokėtojų pinigų, rodo tą neviltį, kai, A. Navio nuomone, trūksta juostų, rodančių partizanų herojiškumą, tai, kad partizanai buvo kariuomenė.

„Ką aš noriu pabrėžti, mes Lietuvoje neturime nė vieno, bent jau aš nežinau, filmo, parodančio šviesiąją, gerąją, kovinę, herojišką pusę. Nė vieno tokio filmo neturime. Jei mes turėtume kokius 50 filmų, kurie sakytų, kad partizanai buvo herojai, ir kituose filmuose sakytume, kad tarp jų buvo ir kitų, tai tvarkoje, tada aš suprantu, kad galbūt reikia atsverti“, – kalbėjo A. Navys.

Pašnekovas siūlė pažvelgti ir imti pavyzdį iš Holivudo ir kaip pavyzdį pateikė Melo Gibsono režisuotą filmą apie škotų pasipriešinimą „Narsioji širdis“ (angl. „Braveheart“). A. Navio tvirtinimu, filme nerodoma, kad škotai buvo „nuvargę ar apiplyšę“.

REKLAMA

„Reikia daugiau šviečiamųjų, edukacinių filmų, kurie neštų žinią, kad taip, tai buvo sudėtingas laikotarpis, bet jeigu ne partizanai, jei ne jų rėmėjai, mes neturėtume to, ką dabar turime. Mes neturėtume laisvos Lietuvos. Mes neturėtume geresnių sąlygų Lietuvoje, kalbant apie rusakalbių gyventojų padėtį, lyginant su Latvija ar Estija“, – sakė A. Navys.

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Šarūno Barto filmas „Sutemose“

Atsargos karininko nuomone, filmo kūrėjai galėjo pasikonsultuoti ir su profesionaliais kariškiais, ypač dėl to, kad filmas finansuotas iš valstybės pinigų. Filme rodoma, kad partizanai gyveno palapinėse. A. Navio teigimu, nors pačioje pasipriešinimo pradžioje kovotojai ir rinkosi tokį gyvenimo būdą, greitai jo atsisakė ir apsistojo bunkeriuose.

„Ką aš matau dabar tame filme, kaip buvęs karininkas, tai, atsiprašant, nesąmonė“, – kalbėjo pašnekovas.

Yra kūrinių apie partizanus-herojus

D. Indrišionis nesutinka, kad lietuviai nėra sukūrę filmų, šlovinančių partizanus.

„Manyčiau, kad mano minėtas „Pelėdų kalnas“ ar „Vienui vieni“ yra tie filmai, kur partizanai vaizduojami pakankamai teigiamai, beveik be kažkokių neigiamų atspalvių. Galima sakyti, kad jie rodomi gana vienpusiškai, kad partizanas yra neklystantys herojų vaizdinys“, – kalbėjo istorikas.

Jo teigimu, partizanus vien teigiamai rodė ir prieš kelerius metus rodytas televizijos „Laisvės kaina. Partizanai“.

„Jis prisidėjo prie tokio išskirtinai teigiamo partizanų vaizdavimo, be kitokių atspalvių ar neigiamų pusių“, – tvirtino D. Indrišionis.

REKLAMA

Keista, jei Kremlius nepasinaudos

Š. Barto „Sutemose“ besipiktinančių gretose netrūko nuogąstavimų, kad šiuo filmu informaciniame kare gali pasinaudoti ir Kremliaus propagandistai. A. Navys teigė, kad bus keista, jei Rusija nepanaudos šio filmo savo propagandinėje kampanijoje.

„Gali būti sakoma, kad patys lietuviai finansuoja filmą, kuris rodo, kad išties vyko pilietinis karas. O jie tai sakė dar praėjusio amžiaus viduryje ir pabaigoje. Tai čia senas Kremliaus naratyvas“, – sakė A. Navys.

„Ar tai yra Kremliaus propagandos dalis? Aš nemanyčiau. Manau, kad nepaisant visko, partizanų kova filme pavaizduota kaip teisingas dalykas, kad tai žmonės, kurie kovojo už laisvą ir nepriklausomą Lietuvą, tačiau jų žiaurioje kovoje pasitaikė klaidų ir klystkelių“, – galimybę Kremliui panaudoti Š. Barto filmą propagandiniais tikslais atmetė istorikas D. Indrišionis.

Š. Barto režisuotas filmas „Sutemose“ šiuo metu rodomas Lietuvos kino teatruose.

vERONIKA
2019-12-06 21:46:58
REIKEJO PAGYVENTI TADA IR PAMATYTI SAVO AKIMIS KAS TADA BUVO, .kODEL VISKA NORIMA PARODYTI KITAIPO?, TEISINGAI PARODYTA IR VIENA KARTA PAKAKTŲ PIEŠTI RUŽAVON SPALVOM. DAŽNIAUSIAI APIE TĄ LAIKOTARPĮ KALBA JAUNU ŽMONES,, KURIE NETURI APIE TĄ LAIKOTARPĮ JOKIO SUPRATIMO
Atsakyti
Patogiausias būdas sužinoti daugiau - sekti naujienas mūsų „Facebook“ paskyroje!
Bėkim 2019-12-07 09:01:32
Pranešti apie netinkamą komentarą
-3
Užtektinai turim ir dabar tų miškinių, nereikia toli net eiti, pažvelkit į seimo rūmus, į ministeriją. Taip jie neapiplyšę, bet iš vidaus jie dvokia. Irgi smaugia savo žmones, žudo ne ginklais, bet savo debiloidiškais mokesčiais ir įstatymais. Čia jau pavadinkim juos tolerantiški smaugliai, mes žudomi palengva.    ATSAKYTI
tai 2019-12-07 21:33:33
Pranešti apie netinkamą komentarą
-9
Putės mylėtojau, jei jau susiruošei, tai ir bėk į rytų šalį  
Algirdas 2019-12-08 23:26:28
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Teisingai paaiškinta sutinku.  
Wicis 2019-12-07 08:48:00
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Iš senolių pasakojimų, tie taip vadinami liaudies gynėjai buvo tipiniai tautos žudikai. Negana to, kad buvo stalinas tai dar šitie velniai prisidėjo prie žudynių. Tai ne melas ir neprisisapnuota.    ATSAKYTI
patriotas 2019-12-07 08:38:10
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
tiesa bado akis?   ATSAKYTI
Aiškiaregis 2019-12-07 08:02:53
Pranešti apie netinkamą komentarą
-13
Daugeliui lietuvių svarbiausia paėsti, gražiai apsirengti, kokį nors laužą automobilį nusipirkti... Dėl to net Tėvynę palieka ir indus plauna, tualetus valo, stato negrams būstus... Išsigimstame... Į viską žiūrime per pinigų akinius. Baudžiauninkų ainiai nesuprantantys kas yra laisvė- užtai taip ir gyvename- karbauskyne, skvernelyne, kirkilyne...   ATSAKYTI
Kęstas 2019-12-07 10:32:48
Pranešti apie netinkamą komentarą
-7
Pamiršai pridėti ir landzbergyne  
Mažeikietis 2019-12-07 07:56:56
Pranešti apie netinkamą komentarą
-10
Aš nieko nešmeižiu, neniekinu, bet savo šuniui buvau davęs vardą Bartas. Tai gali patvirtinti 100 žmonių. Tuo viskas ir pasakyta....   ATSAKYTI
Ale 2019-12-07 21:35:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
-4
kam tu šunį žemini ?  
Russ 2020-01-19 23:44:18
Pranešti apie netinkamą komentarą
0
Gera idėja sekantį savo šunį lenzbergiu pavadinsi.  
Vir. 2019-12-07 07:54:58
Pranešti apie netinkamą komentarą
-8
Kodėl nerodote ir neatidarote komentarus .Žmonių parašyta teisybė apie miškinius,akis bado.   ATSAKYTI
Ona 2019-12-07 07:24:17
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Ką jaunoji karta žino apei pokarį? Baisus metas, dalis žmonių pasitraukė į mišką Tėvynės ginti, dalis jais apsimetusių plėšikavo (mūsų kaime buvo toks išgama), NKVD provokatoriai, "liaudies gynėjai".
Mieste tuo metu griuvėsiai, gyvenimas pagal korteles, pusbadžiu.
Kaip turėjo atrodyti žmonės gyvenantys bunkeriuose, be pirties? Lyg nužengę nuo podiumo? Visa tauta vilkėjo panašiai kaip dabar bomžai, negražu, bet tikra.
   ATSAKYTI
Gadis 2019-12-07 07:01:19
Pranešti apie netinkamą komentarą
-13
Labai tikroviškai parodytas tas laikotarpis.O tie valkatos-partizanėliai žmonių atmintyje visada išliks-b a n d i t a i s.Gaila kad ne visus tuos kandonus pavyko užlenkti.   ATSAKYTI
Jeronimas 2019-12-07 09:47:44
Pranešti apie netinkamą komentarą
-7
Žiūrėk, kad tavęs neužlenktų  
Faktas 2019-12-07 21:39:25
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
pažinojau porą buvusių stribų. Niekšeliai visiški. Aišku, stipriai gėrė. Vienas taip pragėrė ir savo vaiką-darė būdamas girtas, po to auklėjo per galvą, atitrankė. Abu pabaigė patvory  
WC 2019-12-07 06:33:32
Pranešti apie netinkamą komentarą
-10
Banditai jie ir yra banditai.   ATSAKYTI
Povilas 2019-12-07 05:39:20
Pranešti apie netinkamą komentarą
-11
Miškiniai man visada buvo ir bus BANDITAI!   ATSAKYTI
rytas 2019-12-07 05:15:11
Pranešti apie netinkamą komentarą
-10
O ko čia kažkas piktinasi - partizanai ir buvo BANDITAI ir ėjo apsirengę nusmurgusiai kaip driskiai - iš senelių tikrai žinau, kad net atimdavo gerus drabužius (paltus, apsiaustus) - juk miške sėdėti ir kovoti be kailinių tai šalta. TEISINGAI Bartas ir parodė - daugybė žmonių žino tą jų ,,kovą su lašiniais,,.   ATSAKYTI
Arvydas 2019-12-07 05:09:35
Pranešti apie netinkamą komentarą
-7
Bartai negali sukurti meninį filmą,svarbia tema.Jie yra išplautų smegenų kartos atstovai.Nesuvokia neskaitlingos lietuvių tautos organizuoto ir vykdomo genocido.   ATSAKYTI
Imitacija 2019-12-07 05:01:30
Pranešti apie netinkamą komentarą
-20
Buvo specialios NKVD grupuotės,imituodavo miško brolius,žudydavo vienkiemių gyventojus.Tikslas politinis,priversti pasiduoti.Bartai yra išplauti smegenys.
   ATSAKYTI
VARTAI 2019-12-07 04:55:36
Pranešti apie netinkamą komentarą
-5
Gyvuliniuose traukinių vagonuose tūkstančiai įšalusių į ledą lietuvių tremtinių lavonai.1941.Kremliaus komisarai,Stalinas( 80% žydai).   ATSAKYTI
Stella 2019-12-07 00:31:45
Pranešti apie netinkamą komentarą
-2
Pasakota močiutės buvo:vieni ateina dieną-plėšia,kiti-naktį...Prievarta...Vaikus slėpdavo...Nors tarp visų pasitaikydavo ir gerų žmonių. Tad ,,nemaliavokim" visų JUODA - BALTA...   ATSAKYTI
Nuomonė 2019-12-06 23:09:52
Pranešti apie netinkamą komentarą
-6
Jie vaikščiojo baltais baltiniais, išlygintom kelnėm ir nublizgintais batais. Nešiojo raudonus kaklaraiščius ir atsegtą apatinę švarko sagą.    ATSAKYTI
Antanas 2019-12-06 23:08:04
Pranešti apie netinkamą komentarą
-8
Banditai ir buvo banditais,pries ka jie kovojo? Gasdino liaudi nusaudami pirmininka kolukio ar valsciaus.Kiek jie islaisvino zmoniu vezamu i Sibira? Prigere samogono renge teisma,kankino ir saude ne saugumo darbuotojus o savo liaudi kuri nuejo kitu keliu.   ATSAKYTI
Унтанас 2019-12-06 23:16:48
Pranešti apie netinkamą komentarą
-13
Антанас ментас паганас  
Iš pamiškės 2019-12-06 23:02:06
Pranešti apie netinkamą komentarą
-26
lietuviams,paskendusiems propagandinėje terpėje, parodyta tiesa yra baisi. Žiaurūs buvo tie miškiniai civiliams, ypatingai gyvenusiems pamiškėse. Žinau daug iš tėvų pasakojimų apie tuos laikus.   ATSAKYTI
Banditai nesvarbu koks laikotarpis. 2019-12-07 07:00:05
Pranešti apie netinkamą komentarą
-6
Banditai visada bus  
Jonas 2019-12-07 08:43:28
Pranešti apie netinkamą komentarą
-13
Žiaurūs buvo komunistams ir išdavikams, doram lietuviu į jie nebuvo baisūs.  
As 2019-12-07 09:16:22
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Visa teisybė parodija...
  
Biškutį 2019-12-06 22:49:55
Pranešti apie netinkamą komentarą
-6
Ale įdomu kodėl pastaruoju metu sujudo visokie partizanautojai, jau iki dabar viskas padaryta, nėr kas veikt, tai galim ir pafilmuot, miglą papūst į akis. Per anksti pradėjot biški, nekantrūs, dar reikėjo palaukt kokį 20 metų, ir tada jau niekas nieko nesakytų, ir aklai visa propaganda tikėtų. Ar čia ir dabar būtent tas laikas, kad jei neauklėsit tinkamos kartos- bus vėlu įpūst šūdo į galvas? Palaukit kol išmirsim, galėsit meluot.   ATSAKYTI
V. 2019-12-06 22:26:26
Pranešti apie netinkamą komentarą
-31
Kodėl visi pyksta už tiesą, kuri nevisada gali būti saldi?   ATSAKYTI
Algirdas 2019-12-15 16:25:40
Pranešti apie netinkamą komentarą
-1
Niekas nenori žinoti tiesos , o ji buvo labai baisi. Nemačiau šio filmo ,bet butinai pažiūrėsiu. Visi prieš tai buvę , visiškas Š.   

Top Video

Farai. Ne iš kelmo spirta pardavėja tapo didvyre – lietuvės gudrybė sustabdė vagišių
DABAR RODOMA
Farai. Ne iš kelmo spirta pardavėja tapo didvyre – lietuvės gudrybė sustabdė vagišių
DABAR RODOMA
Farai. Vairuotojo elgesys pareigūnus išvertė iš koto: mašina nevažiavo, o vyras „vairavo“
DABAR RODOMA
Pasidalijo, ką mama išdarinėjo lėktuve: dukrai teliko rausti iš gėdos
DABAR RODOMA
Pamačius, kaip bandoma išvažiuoti iš automobilių aikštelės aplinkiniai susiėmė už galvų
DABAR RODOMA
Košmaras autobuse: nufilmuota, kas dėjosi viduje per siaubingą avariją
DABAR RODOMA
Internautai negali patikėti savo akimis: neatskiria, kuri yra dukra, o kuri – mama
DABAR RODOMA
Visi mes žmonės. Skambinas įvardijo skyrybų su Krysko priežastį: galutinis taškas padėtas tik dabar
DABAR RODOMA
Gero vakaro šou. „TV Pagalbos“ žvaigždė Navickas prisiminė, kaip saugojo Landsbergį: pas jį prie durų miegodavom
DABAR RODOMA
Lietuvis įsiuto: bejėgio vilkiko vairuotojo nelaimė policijai sukėlė juoką
DABAR RODOMA
Gerbėjai dalijasi įrašu ir sako, kad princas Harry – svajonių vyras
REKLAMA
Leonidas Brežnevas (wikipedia.org nuotr._
Medžiojantys ir svarbiausius reikalus aptariantys vyrai, vaizdas toks pat senas, kaip pati medžioklė. Visgi Lietuvoje vos prabilus apie medžioklę prisimenama ne šlovinga ...
Viešasis transportas (nuotr. Fotodiena/Justino Auškelio)
Iš ministerijų – siūlymai apie transporto lengvatas. Švietimo ir mokslo ministras tikina, kad pigesni priemiestiniai autobusų bilietai moksleiviams atvertų didesnes tobulėjimo ...
Atvira poros išpažintis: dėl prarastų keturių vaikų kaltina vienas kitą
„TV Pagalbos“ studijoje – skausmingas ir susimąstyti verčiantis pokalbis su šeima, kuri neteko net keturių savo vaikų. Raseinių rajone, Dievogalos kaime gyvenantys Darijus ir ...
Paskaitoje (Fotobankas)
Aukštasis mokslas Lietuvoje vėl brangs. Nuo rugsėjo kai kurių specialybių studentai, jei nepaklius į valstybės finansuojamas vietas, už studijas per metus turės pakloti ir ...
Vilnius senamiestis (nuotr. Broniaus Jablonsko)
Labiausiai savo gyvenamuoju rajonu yra patenkinti Senamiestyje, Žirmūnuose ir Naujamiestyje įsikūrę vilniečiai, o daugiausiai pastabų gyvenamajai aplinkai turi Šeškinės, ...
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų