Vilniaus meras Artūras Zuokas galėjo išvengti nauja e. bilieto sistema pasipiktinusių vilniečių skundų lavinos, jeigu būtų pasekęs Talino kolegų pavyzdžiu. Taline šiuo metu naudojami mechaniniai komposteriai ir popieriniai bilietai, kainuojantys eurą, o nuo naujų metų juos pakeis e. bilieto sistema. Skirtumas tik toks, kad Talino gyventojai autobusais važinės nemokamai, rašo lrytas.lt.
Talino valdžia tikisi, kad nemokami autobusai paskatins visuomeninį transportą rinktis ir vairuotojus.
Tokį sprendimą priėmė patys Talino gyventojai, šiai idėjai pritarę referendume kovo mėnesį. Apie tai rašė viso pasaulio spauda. Ir tai nebuvo tik reklaminis triukas. Trečiadienį Talino valdyba patvirtino nemokamo visuomeninio transporto projektą. Jam dar turės pritarti miesto taryba, kuri posėdžiaus rugsėjį.
Tačiau neabejojama, kad sprendimas bus priimtas. Nors ne visa opozicija palaiko šią idėją, mat tam reikalingus maždaug 14 mln. eurų (beveik 50 mln. Lt) būtų galima skirti ir kitoms reikmėms, valdančioji dauguma projektui turėtų pritarti.
Jeigu ateityje miesto valdžia pasikeistų, jai tikrai būtų nelengva priimti sprendimą, apmokestinti tai, kuo žmonės bus įpratę naudotis veltui. Be to, tai gali paskatinti ir kitus Estijos miestus įdiegti nemokamo visuomeninio transporto sistemą.
Nemokamai visuomeniniu transportu naudosis tik Talino gyventojai, kurie čia registruoti. Atvykėliams iš kitų miestų ir turistams už keliones teks susimokėti. Tam tikrą kainą už tai mokės ir visi vairuotojai.
Mat jau dabar Talino centre autobusams piešiamos atskiros eismo juostos. Be to, miestas įsigis 70 naujų autobusų, kurie prisidės prie dabar miesto turimų maždaug 570 autobusų, troleibusų ir tramvajų.
„Miestui tai nebus finansinė našta. Mes baigiame atnaujinti miesto vandentiekio sistemą, tad biudžete atsilaisvina apie 8 mln. eurų. Dar 6 mln. eurų rasime iš kitų reikmių.
Bilietai nebuvo pagrindinis visuomeninio transporto išlaikymo šaltinis. Ir iki šiol savivaldybė dengė apie 60 proc. visuomeninio transporto išlaidų, pajamos iš bilietų sudarė mažesnę jų dalį - tik apie 14 mln. eurų", - portalui lrytas.lt aiškino Talino mero patarėjas Johannes Merilai.
Už 20 milijonų eurų visuomeniniam transportui dotuoti, miestas tikisi naudos. Pirmiausia tai - aplinkos tarša. Tikimasi, kad kur kas daugiau vairuotojų persės iš automobilių į visuomeninį transportą, dėl to sumažės oro užterštumas, triukšmas - tad pagerės gyvenimo kokybė.
Antras, dar svarbesnis, socialinis aspektas. Visi gyventojai turės vienodas susisiekimo galimybes Taline, juo galės naudotis ir bedarbiai, mažas pajamas turintys gyventojai, be to, tai padės gyventojams sutaupyti.
Talinas, diegiantis nemokamo visuomeninio transporto sistemą, neketina dėl to apmokestinti automobilių, taršos ar jų stovėjimo. Kaip tik ketina įrengti aikšteles, kuriose palikę automobilius toliau žmonės į miesto centrą galėtų keliauti nemokamai.
Nemokama sistema nereiškia, kad autobusuose neliks komposterių ar elektroninių kortelių skaitytuvų. Registruoti miestiečiai už 2 eurus galės įsigyti ketverius metus galiosiančias korteles ir, lidpami į autobusą, turės jas priglausti prie skaitytuvo. Tai reikalinga keleivių apskaitai ir maršrutams optimizuoti.
Talinas taps pirmąja sostine, kurioje visuomeninis transportas nemokamas. Tačiau pasaulyje yra dar apie 100 miestų, kuriuose vienaip ar kitaip funkcionuoja nemokamo visuomeninio transporto sistemos.