Tikriausiai daugelis yra patyrę liūdnų ir kurioziškų nutikimų oro uostuose: vėluojantys lėktuvai, besikeičiančios bilietų kainos, skrydžių panaikinimas... Neretai keleiviai viską iškenčia, paburnoja ir... pamiršta. O be reikalo – Europos Sąjunga, siekdama užtikrinti, kad su oro keleiviais elgiamasi sąžiningai, yra priėmusi teisės aktus, kurie reglamentuoja keleivių teises keliaujant oro transportu. Pateikiame atsakymus į dažniausiai pasitaikančius klausimus.
Ką daryti, jei atsisakoma jus vežti?
Oro linijų bendrovės dažniausiai parduoda daugiau bilietų nei yra lėktuvuose vietų. Ką daryti, jei turite patvirtintą rezervavimą skrydžiui, atvykote registruotis laiku (ne vėliau, kaip likus 45 minutėms iki paskelbto išvykimo laiko) ir jus vežti atsisakoma? Galite savanoriškai atsisakyti skristi mainais į kompensaciją su oro bendrove sutartomis sąlygomis. Tada jums per 7 dienas turi grąžinti už bilietą sumokėtą sumą ir nemokamai suteikti kaip galima greitesnį nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą. Jei nesutinkate ir kitų savanorių neatsiranda, oro vežėjas gali atsisakyti vežti be keleivio sutikimo.
Tokiems keleiviams oro vežėjas nedelsdamas išmoka kompensaciją, grąžina pinigus už bilietą ar nukreipia kitu maršrutu, gali pasiūlyti nemokamą maitinimą, gaivinamuosius gėrimus, galimybę paskambinti telefonu, išsiųsti pranešimus elektroniniu paštu ar faksu, jei reikia pasilikti naktį, ir viešbutį bei nuvežimą iki jo ir atgal iki oro uosto.
Jei dėl vietų trūkumo lėktuve oro vežėjas perkelia keleivį į žemesnę klasę, jis turi grąžinti keleiviui nuo 30 proc. iki 75 proc. bilieto kainos, atsižvelgiant į skrendamą atstumą. Keleivis privalo laiku atvykti registruotis (likus ne mažiau kaip 45 minutėms iki tvarkaraštyje ar biliete nurodyto išskridimo laiko), jei atvyksta pasibaigus registracijos laikui, oro vežėjas keleivį gali atsisakyti vežti be jokios kompensacijos.
Ką daryti, jeigu buvo atšauktas jūsų skrydis?
Tuomet jums leidžiama rinktis: galite per 7 dienas atgauti už bilietą sumokėtą sumą, nukreipimą kitu maršrutu greičiausiai arba kitu jums patogiu laiku. Jums taip pat turi būti teikiamas nemokamas maitinimas, gaivinamieji gėrimai, jei reikia – nakvynė viešbutyje ir nuvežimas iki jo bei atgal. Tačiau skrydį atšaukus dėl ypatingų aplinkybių – politinio nestabilumo, meteorologinių sąlygų, netikėtai atsiradusių skrydžių saugos trūkumų, streikų, oro vežėjas neprivalo mokėti kompensacijos. Kompensacija taip pat nemokama, kai vežėjas apie skrydžio atšaukimą praneša keleiviui mažiausiai prieš dvi savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko.
Koks kompensacijos dydis?
Atsisakymo vežti ir skrydžio atšaukimo atveju kompensacija gali būti nuo 250 iki 600 eurų, atsižvelgiant į skrydžio atstumą. Tačiau, jei keleiviams pasiūloma keliauti kitu maršrutu, kompensacijos gali būti sumažintos 50 proc.
Ką daryti, jeigu skrydis buvo atidėtas?
Kai išskridimo laikas atidedamas, vežėjas teikia keleiviams nemokamą pagalbą: maitinimą, gaivinamuosius gėrimus, galimybę paskambinti arba išsiųsti pranešimus faksu ar elektroniniu paštu, jei reikia – nakvynę viešbutyje ir nuvežimą iki jo ir atgal. Jei skrydis atidedamas 5 valandoms ir daugiau, suteikiama galimybė susigrąžinti už bilietą sumokėtą sumą. Be to, atsisakymo vežti, skrydžio atšaukimo arba atidėjimo ilgiau negu 2 valandoms atvejais jums turi būti išdalinti rašytiniai pranešimai apie jūsų teises. Nors skrydžio vėlavimo atveju kompensacija nemokama, oro vežėjas atsako už žalą, kurią keleivis patyrė dėl skrydžio vėlavimo.
Elektroniniai bilietai
Nuo 2008 m. birželio 1 d. pereita vien tik prie elektroninių bilietų. Rezervuojant elektroninius bilietus internetu, svarbiausia pasitikrinti, ar ant jo yra bilieto numeris, ar tik rezervacijos patvirtinimas su rezervacijos numeriu, nes rezervacijos patvirtinimas dar nereiškia, kad skrisite. Be to, reikia rinktis minimalų persėdimo laiką ir nurodyti teisingus asmeninius kontaktus, kad oro vežėjas ar bilietų pardavėjas galėtų laiku pranešti apie skrydžio duomenų pasikeitimus. Patartina visos kelionės metu turėti atspausdintą elektroninį bilietą arba jo numerį.
Jei bagažas sugadintas...
Už registruoto bagažo sugadinimą ir vėlavimą atsako oro vežėjas. Bagažo vėlavimo atveju keleivis už ribotą pinigų sumą gali įsigyti būtiniausių daiktų (vietoje buvusių bagaže) ir pateikti oro vežėjui pretenziją, kad šis padengtų išlaidas. Vežėjas privalo kompensuoti tokias išlaidas, neviršijančias 1000 SST (apytiksliai 1200 EUR). Tam keleivis pirmiausia turi raštu pateikti pretenziją oro vežėjui. Nerekomenduojama registruotame bagaže vežti vertingų daiktų ir dokumentų, dužių daiktų, greitai gendančių produktų, elektronikos ar technikos prietaisų.