REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
11
Asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas bendrauja su gamintojų atstovais. Linos Jakubauskienės nuotr.
Partnerio turinys
Turinys paruoštas bei kontroliuojamas projekto partnerio

Rugsėjo 20-ąją vilniečiams pristatytos unikalios transporto priemonės – pirmieji Lietuvoje elektriniai autobusai „Karsan Jest Electric“. Penkias naujas, tik ką nuo gamyklos Turkijoje konvejerių nuvažiavusias transporto priemones buvo galima apžiūrėti sostinės širdyje, Katedros aikštėje. Vis dėlto autobusus įvertinęs asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas pastebėjo ir jų trūkumų. 

11
Skaityk lengvai

Rugsėjo 20-ąją vilniečiams pristatytos unikalios transporto priemonės – pirmieji Lietuvoje elektriniai autobusai „Karsan Jest Electric“. Penkias naujas, tik ką nuo gamyklos Turkijoje konvejerių nuvažiavusias transporto priemones buvo galima apžiūrėti sostinės širdyje, Katedros aikštėje. Vis dėlto autobusus įvertinęs asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidentas Ričardas Dubickas pastebėjo ir jų trūkumų. 

REKLAMA
Skaityk lengvai
REKLAMA
REKLAMA

Trukdys nepritaikyta infrastruktūra

Asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ atstovai deda visas pastangas, kad Lietuvoje visose srityse pradėtų veikti universalaus dizaino principai. Jie dalyvauja renginiuose, kur pristatomos įvairios naujovės, taip pat – ir į miestus pastaruoju metu vis dažniau atvykstančios naujos transporto priemonės. 

REKLAMA

„Sužinojęs, kad po senamiestį važinės nauji, modernūs elektriniai autobusai, labai apsidžiaugiau. Kaip žinia, senamiestis nepritaikytas judėti neįgaliojo vežimėliais, todėl galimybė patekti į jį autobusu mums labai svarbi“, – sako R. Dubickas. 

Deja, apžiūrėjus naujus autobusus Ričardui teko nusivilti. Katedros aikštėje jie pristatyti lygioje vietoje, tad nuolydis patekti į transporto priemonės saloną buvo pernelyg didelis ir neįgaliojo vežimėliu neįveikiamas. Vis dėlto, pasak R. Dubicko, vargu ar tai pavyktų padaryti ir tada, jei nuovaža būtų nuleista ant šaligatvio bortelio. „Šiuose autobusuose nėra vadinamosios „kneeling“ sistemos, jie nepasvyra šaligatvio link. Puiku, jei šaligatvio bortelis – tinkamo aukščio. Vis dėlto senamiesčio infrastruktūra nesutvarkyta, todėl vargu ar neįgaliajam vežimėlyje pavyks patekti į saloną. Dar prasčiau, jei bandys įvažiuoti žmogus elektriniu vežimėliu, kuris yra dar žemesnis“, – kritiškai kalba R. Dubickas. 

REKLAMA
REKLAMA

Jo teigimu, tokiu būdu žlugdomas negalią turinčių žmonių savarankiškumas, jie negali vieni saugiai judėti mieste. „Vargu ar visi vairuotojai mokės saugiai įvežti žmogų į autobuso saloną. Jei bandys vežimėlį versti, ištrūks rankenos, kaip man jau yra buvę bene dešimtį kartų. Vairuotojai atsiprašo, teisinasi nežinoję. Tokio kaip mano, dar vadinamo aktyvaus tipo, vežimėlio rankenos skirtos stumti vežimėlį, o ne jį kelti, versti. Be to, vargu ar moteris vairuotoja galėtų pastumti, pakelti ir išlaikyti maždaug šimto kilogramų svorį“, – sako R. Dubickas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Žada tvarkyti 

Pasak asociacijos „Savarankiškas gyvenimas“ prezidento, borteliai senamiestyje daug kur aptrupėję, nesutvarkyti, todėl nuovažos veikiausiai nebus galima nuleisti taip, kad tarp jos ir šaligatvio nesusidarytų tarpas. 

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius sutinka, kad tokių problemų gali pasitaikyti. Jo teigimu, sostinės senamiestis netrukus bus pradėtas tvarkyti iš esmės. „Labai norėčiau, kad negalią turintys žmonės praneštų apie problemas, su kuriomis susiduria. Visada galime pradėti tvarkyti tas vietas, kurios neįgaliesiems kelia daugiausia problemų ten, kur jie mokosi, dirba, gyvena. Nesvarbu, ar gyvena vienas žmogus, – jei jam reikia, galime pradėti remonto darbus nuo ten“, – sako R. Šimašius. 

REKLAMA

Pasak R. Dubicko, toks miesto vadovų požiūris teikia vilčių, negalią turintys žmonės mielai identifikuos pasitaikančias problemas ir dalinsis jomis su atsakingais darbuotojais. 

Kas nustato asmeninio asistento pagalbos poreikį?
Prašome pasirinkti atsakymą!
„Sodra“
Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba
Savivaldybė
BALSUOTI
REZULTATAI
Kas nustato asmeninio asistento pagalbos poreikį?
„Sodra“
4.2%
Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba
66.5%
Savivaldybė
29.3%
Balsavo: 454

REKLAMA

Vėl – neapšviesti mygtukai ir kitos bėdos

Šiaip ne taip, padedamas keleto žmonių, patekęs į autobuso saloną Ričardas ir čia pastebi keletą problemų. Viena jų – jau daugybę kartų minėtas vairuotojo iškvietimo mygtukas, kuris neįsižiebia, todėl žmogus nežino, ar jo siųstą signalą pamatė ir išgirdo autobuso vairuotojas. „Šią problemą pabrėžėme jau daugybę kartų nuo tada, kai sostinėje buvo pristatyti naujieji „Solaris Urbino“ autobusai. Vis dėlto ji pasikartojo ir naujuosiuose miesto vežėjų įsigytuose „Solaris Trollino“ troleibusuose. Jau net nusibodo apie tai kalbėti, bet situacija nesikeičia“, – apmaudžiai kalba R. Dubickas. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pasak jo, kur kas seniau sostinės vežėjų įsigytuose „Volvo“ autobusuose mygtukai puikiai veikia, nuspaudus juos įsižiebia šviesa ir pasigirsta garsinis signalas. Žmogus, turintis negalią, gali būti tikras, kad vairuotojas jį išgirdo ir pamatė. „Šis mygtukas mums tikrai labai reikalingas. Turime daug žmonių, prašančių tokių mygtukų autobusuose. Jie reikalingi ir negirdintiems, ir silpnaregiams, didelei grupei žmonių“, – pabrėžia Ričardas. 

Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Rimantas Markauskas žada, jog problema bus sprendžiama. Kol kas neaišku, ar tai bus galima padaryti jau įsigytuose autobusuose. 

REKLAMA

R. Dubickas pasidžiaugia, kad neįgaliajam skirtoje vietoje yra paminkštinta sienelė, diržo tvirtinimo vieta – patogioje vietoje, jį prisisegti gali pats žmogus, kitaip nei neseniai į sostinę atvykusiuose naujuose troleibusuose, kur diržo tvirtinimo vieta – ant grindų, jos žmogus neįgaliojo vežimėlyje tiesiog negali pasiekti. Netgi negalios neturintys žmonės, paprašyti pagalbos, privalo atsiklaupti, kad troleibuso salone padėtų neįgaliajam prisisegti. 

„Naujuosiuose „Karsan Jest Electric“ diržą prisitvirtinti paprasta, jau matyti, kad važiuodamas jausiesi tvirtai. Deja, vietos neįgaliojo vežimėliui palikta minimaliai. Mums nereikalingi ranktūriai, įrėminantys neįgaliojo stovėjimo vietą, nereikia geležinio rėmo, užtenka diržo. Dabar ne kiekvienas žmogus vežimėlyje įtilps į paliktą vietą“, – sako R. Dubickas. 

REKLAMA

Stengėsi įgyvendinti reikalavimus

„Karsan“ gamintojų atstovas Baltijos šalims Ervinas Vaišnoras sako, kad gamintojai stengėsi miestui pagaminti autobusus, kurie būtų patogūs visiems. „Autobusai atitinka europinius reikalavimus. Be to, papildomai konsultavomės su visais, kas tik turėjo nuomonę apie transporto priemonių pritaikymą neįgaliesiems, stengėmės įvykdyti visus jų ir vežėjų mums keltus reikalavimus. Tikimės, kad miesto infrastruktūra bus sutvarkyta, ir negalią turintys žmonės galės kartu su visais miestiečiais džiaugtis naujomis, moderniomis, ekologiškomis transporto priemonėmis“, – viliasi E. Vaišnoras. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Autobusuose yra vaizdo ir garso sistemos, laipteliai pažymėti ryškiai geltonomis juostomis, kad būtų matomi žmonėms, turintiems regos negalią. Gerą matomumą garantuoja ir autobusuose sumontuotas LED apšvietimas. Dar vienas patogumas – USB lizdai, tad keleiviai turės galimybę įkrauti išmaniuosius įrenginius. 

Vienu metu „Karsan Jest Electric“ galės važiuoti 23 keleiviai: yra 10 sėdimų, 12 stovimų vietų ir viena vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti. 

Naujieji autobusai jau veža keleivius 89-uoju maršrutu, kuris driekiasi sostinės senamiesčiu.

Straipsnio autorė: Lina Jakubauskienė.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų