Pirmadienį daugelį keliautojų išgąsdino žinia, jog žaibas San Adreso saloje Kolumbijoje partupdė „Boeing 737-700" lėktuvą. Avarijos metu žuvo vienas žmogus.
Kol kas nėra aišku, ar žaibo faktorius galėjo būti lėktuvo nelaimės priežastimi, tačiau jei prielaidos pasitvirtintų – tai būtų vienas iš nedaugelio atvejų šiuolaikinės aviacijos istorijoje, kai orlaivį sudaužo ši gamtos stichija. Paskutinį kartą žaibo sukelta lėktuvo avarija buvo užfiksuota 1967-aisiais.
Siekdamas išsiaiškinti tikrąją žaibų grėsmę orlaiviams „CNN“ žurnalistas pakalbino JAV skrydžių saugos ekspertą Viljamą Vosą:
- Ar žaibai orlaiviams kelia didžiulį susirūpinimą?
- Nuo 1930-ųjų buvo suvokta, jog žaibavimas – neišvengiama skrydžių dalis, todėl metai iš metų lėktuvai buvo kuriami taip, kad šią stichiją galėtų atremti. Žaibui atsparus lėktuvo dizainas užtikrina, kad jis galėtų praslysti orlaivio išorėje esančiais „laidžiaisiais takais“. Žaibolaidžio funkciją tuo tarpu atlieka ant lėktuvo sparnų galiukų įrengti specialūs antenos formos prietaisai.
Trenkus žaibui, nepamatysite degančio ar perpus lūžtančio lėktuvo. Daugeliu atvejų – apskritai neišvysite jokios žalos. Dažniausiai žaibo iškrova įvyksta taip, kaip yra suprojektuota. Tiesa, pasitaikius stipriam žaibui, jis lėktuvo „odoje“ gali pramušti skylę.
- Ar žaibas šiais laikais gali tapti lėktuvų avarijos priežastimi?
- Negaliu pasakyti, kad tai - neįmanoma, tačiau modernioje aviacijoje tokių atvejų nesame užfiksavę. Žaibai lėktuvus danguje čaižo kiekvieną dieną, o šie sėkmingai tokias atakas atremia.
- Kokios žalos vis dėlto žaibo trenksmas gali sukelti lėktuvui?
- Žaibo žalą, jei tokia atsiranda, galima išvysti ant lėktuvo uodegos ar sparnų galiukų. Kaip bebūtų, žaibas, šiose lėktuvo dalyse dažniausiai pramuša ne didesnes kaip ketvirtis kumščio skylutes.
- Jei skrydžio metu į lėktuvą trenkia žaibas, ką jaučia paprastas keleivis?
- Dažniausiai - nieko. Tiesa, kartais jis pamato dangų nušviečiančią žaibo blykstę.
- Jokių sukrėtimų?
- Ne, nes kaip ir minėjau, žaibas praslysta laidžiaisiais takais lėktuvo apvalkale. Tas pats atsitinka vairuojant mašiną: jei į jūsų automobilį trenkia žaibas, to galite net nepajusti.
- Lėktuvo kilimas ir leidimasis laikomos pavojingiausiomis skrydžio stadijomis. Kas nutiktų, jei žaibas į lėktuvą trenktų jų metu?
- Tai gali sutrikdyti lakūnus, tačiau daug didesnį pavojų orlaiviui kelia sparčiai besikeičianti vėjo kryptis.
- Ar reikėtų dėl žaibo nerimauti paprastiems keleiviams?
- Nelabai. Nors žaibas atrodo grėsmingai, turbulencija ir lėktuvo skrodimas per audrų debesis jiems turėtų kelti daug didesnį susirūpinimą.