Didėjant transporto rinkos krizei, šalies vežėjai fiksuoja mažėjančius krovinių srautus. Labiausiai juntamas statybinių medžiagų ir baldų srauto mažėjimas, rašo „Respublika“.
Vienos didžiausių šalies ekspedijavimo bendrovių UAB „Medva“ duomenimis, bendras pervežtų krovinių kiekis šiemet dar turėtų būti kiek didesnis nei pernai, tačiau jau kitąmet laukiama krovinių srautų mažėjimo.
„Skaičiuojama, kad nuo 2004 m. krovinių srautai Europoje išaugo 12-15 proc. Tačiau pastaruoju metu stebimas krovinių srautų augimo lėtėjimas, o atskirose šalyse, tokiose kaip Latvija, kur jau prasidėjo vartojimo krizė, bendri krovinių srautai mažėja“, – sako „Medvos“, dirbančios su prekės ženklu „Medva Cargo Services“, direktorius Vaidotas Pranys.
Iki šiol Lietuvoje labiausiai krito statybinių medžiagų ir baldų pervežimai, fiksuojamas buitinės technikos ir kitų ne pirmos būtinybės prekių (pvz., brangesnių nei vidutiniai vynai) srautų mažėjimas. Kol kas mažiausiai keičiasi maisto ir kitų būtiniausių prekių pervežimai, tačiau jau 2009-ųjų pirmąjį ketvirtį greičiausiai pasireikš neigiami pokyčių ir šioje krovinių grupėje. Vežėjų duomenimis, nėra tokios krovinių grupės, kurios kiekiai labai augtų.
Statistikos departamento duomenimis, per pastaruosius trejus metus krovininių transporto priemonių Lietuvoje padaugėjo beveik 80 proc. Valstybinės kelių transporto inspekcijos skaičiavimu, šių metų rugsėjo 1 dieną vilkikų, licencijuotų gabenti krovinius tarptautiniais maršrutais, skaičius Lietuvoje sudarė daugiau nei 34 tūkst. vienetų.
Šiuo metu vežėjai jau pasiruošę rudeniniam pikui, kai krovinių srautai tradiciškai išauga. Toks rinkos bumas paprastai tęsiasi iki pat gruodžio. „Ar šiemet krovinių užteks visiems vežėjams, pasakyti sudėtinga. Pavyzdžiui, 2007-aisiais tradicinis rudeninis krovinių vežimo vajus nebuvo ryškus, nes jau tada transporto paslaugų pasiūla atitiko arba net viršijo paklausą“, – pabrėžia V.Pranys.
Kartu su išaugsiančiais krovinių srautais vežėjai laukia ir kainų didėjimo, norėdami padengti nuostolius, susidariusius dėl sparčiai išaugusios savikainos – pastaruoju metu pervežimų savikaina augo po 10 proc. per pusmetį.
Tačiau ekspertai skaičiuoja, kad vežėjų lūkesčiai gali ir neišsipildyti. „Tradicinis 20-30 proc. brangimas galimas tik atskiruose maršrutuose arba vežant specifines krovinių rūšis, – sako „Medvos“ vadovas. – Tačiau jau kitais metais situacija gali iš esmės pasikeisti ir raktas šiems pasikeitimams bus artimiausio pusmečio įvykiai transporto paslaugų rinkoje“.