Šalies televizijos pradėjo rodyti reklamą, kurioje 139 metų sulaukęs senukas džiaugiasi, kad Lietuva 2012 metų spalį pagaliau įžengs į skaitmeninės televizijos amžių. Reklama graži, tačiau žiūrovams pateikiami du skirtingi tekstai: „Lietuva atsisveikins su analogine antžemine televizija“ ir „Lietuva atsisveikins su analogine televizija“.
Vos vienas žodis, tačiau turinys visai kitas. Skelbiant, kad Lietuva atsisveikins su analogine televizija, pasakoma, kad atsisveikinama ir su kabeline TV, o tai jau melas. Kabelinė televizija žiūrovams paslaugas teiks ir po 2012-ųjų. Dėl apgavystės Lietuvos kabelinių televizijų asociacija jau kreipėsi į Susisiekimo ministeriją.
Atsisveikinama su analogine antžemine televizija
Į savaitraštį „Šiauliai plius“ ėmė skambinti šiauliečiai. Jie teiraujasi, ar nuo 2012-ųjų spalio matys kabelinę televiziją. Toks klausimas šiauliečiams kilo, nes per televiziją jie matė reklamą, kurioje žilabarzdis vyras aiškina, kad Lietuva atsisveikins su analogine televizija.
Analoginė televizija – technologijos rūšis. Jei skelbiama, kad atsisakoma analoginės televizijos, tai reiškia, kad Lietuvoje liks tik skaitmeninė televizija ir jokios kitos. Iš tikrųjų Lietuva atsisveikina su analogine antžemine televizija – ta, kurią žmonės mato naudodamiesi ant stogų iškeltomis antenomis.
Kabelinės televizijos teikėjai retransliuoja ir analogines, ir skaitmenines TV programas.
Daugelis žmonių vis dar turi senesnius kineskopinius televizorius. 2012 metais atjungus analoginę antžeminę televiziją, kabelinės TV žiūrovai ir toliau galės naudoti senesnio tipo televizorius, jiems nereikės įsigyti skaitmeninių priedėlių arba naujo televizoriaus. Neturintieji jų skaitmeninės ar kabelinės televizijos programas galės matyti, jei jų televizorius turės įmontuotą priedėlį, arba jiems teks įsigyti išorinį priedėlį.
Ištaisyti klaidą prašys Susisiekimo ministerijos
Klaidinančią reklamą, kurioje skelbiama, kad Lietuvoje liks tik skaitmeninė televizija, užfiksavo antstoliai. Lietuvos kabelinių televizijų asociacija kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, kuri yra reklaminio klipo užsakovė. Bus prašoma, kad vaizdo klipas būtų nedelsiant ištaisytas – kad jame atsirastų žodis „antžeminė“ televizija, ne tik kai kalbama apie analoginę, bet ir apie skaitmeninę TV.
Juozas Jurelionis, Lietuvos kabelinių televizijų asociacijos direktorius, savaitraščiui „Šiauliai plius“ teigė manantis, kad klaidinga reklama atsirado dėl kvailumo. Trumpinant reklamą, kad jos transliacija kainuotų mažiau, matyt, buvo išmestas žodis. Dėl to žodžio ir kilo sumaištis.
„Susisiekimo ministerija turėtų įpareigoti reklamos kūrėjus nedelsiant ištaisyti klaidą“, – teigė J. Jurelionis.
Klaida – tyčia ar iš kvailumo?
Kyla klausimas – gal vis dėlto klaida padaryta tyčia? Kodėl skaitmeninės televizijos reklamuotojai pateikia du skirtingus tekstus? Gal siekiama šalies kabelines televizijas išmesti iš rinkos?
Suklaidinti šalies gyventojai puls pirkti brangius televizorius, skaitmeninės televizijos imtuvus, atsisakyti kabelinės televizijos paslaugų ir suskubs tapti tik skaitmeninės televizijos transliuotojų abonentais.
Lietuvos kabelinių televizijų asociacija vienija 54 įmones. Asociacijos nariams priklauso 102 tinklai, įrengti 67 miestuose ir miesteliuose. Asociacijos narių kabelinės TV abonentų skaičius viršija 317 tūkst. abonentų. Vertinant vidutinį Lietuvos šeimos narių skaičių galima teigti, kad asociacijos narių retransliuojamas programas stebi per 790 tūkst. Lietuvos gyventojų.
Ar šie vartotojai – ne gardus kąsnelis, kurį galbūt bandoma prisivilioti meluojant?
Susisiekimo ministerijos Komunikacijų skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis savaitraščiui „Šiauliai plius“ sakė manąs, kad daugeliui žmonių visiškai vienodai, ar kalbama apie analoginę antžeminę, ar tik apie analoginę televiziją, nes terminai – visiškai neaiškūs.
„Man kabelinė yra kabelinė. Manau, reikėjo žmones informuoti gerokai paprastesniais žodžiais. Dabar mes sieksime kuo plačiau skelbti informaciją, kad kabelinė televizija išliks ir jos abonentams niekas nepasikeis“, – teigė jis.
A. Malinovskis vieno žodžio išmetimą iš vaizdo klipo linkęs vadinti tik netikslumu. Šį netikslumą gamintojai jau taiso, tad šalies televizijos rodys neiškarpytą klipą su visu tekstu. „Klipas yra 45 sekundžių trukmės. Jį trumpinant buvo neatsižvelgta į esmę“, – sakė pašnekovas.
Kodėl trumpinant reklamą nebuvo išmestas koks nors kitas žodis – reklamoje žilagalvis pasakoją kone apie visą savo gyvenimą. Juk buvo išmestas žodis, iš esmės keičiantis situacijos prasmę.
Vaizdo klipą Susisiekimo ministerijos užsakymu sukūrė konsorciumas „Vip Communication“, laimėjęs konkursą antžeminės skaitmeninės televizijos erai viešinti. Siekiant viešinti šios televizijos įvedimą Lietuvoje, buvo parengtas projektas, kurį finansuoja ES paramos fondai. Viešinimo biudžetas – 10 milijonų litų.
Oksana LAURUTYTĖ