„Vlado Lašo inicijuota „Tesla“ medžioklė yra puikus pratimas, leidžiantis įvertinti Lietuvos galimybes pritraukti pasaulinio garso bendrovių gigagamyklas ir ruoštis šioms varžyboms iš anksto. Jei „Tesla“ būtų į mus besikreipusi prieš pusmetį, konkursą jau būtume pralošę, nes tai ką turime neatitinka gigantiško investuotojo poreikių. Dabar viskas priklausys tik nuo mūsų noro įgyvendinti reikalingus pokyčius ir judėti toliau“, - teigia užsienio investicijų plėtros agentūros „Investuok Lietuvoje“ generalinis direktorius Mantas Katinas.
„Tesla“ gamyklos steigimasis Nevadoje buvo išskirtinis įvykis tiek projekto dydžiu, tiek sąlygomis, kurias sudarė valstijos vadovybė. Skaičiuojama, kad „Telsa“ gamykloje turėtų dirbti apie 6,5 tūkst. darbuotojų ir dar apie 22,7 tūkst. darbo vietų atsiras dėl multiplikatoriaus efekto. Už tai valstijos vadovybė daug ką pažadėjo ir šiuos pažadus pradeda vykdyti: „Tesla Gigafactory“ gamyklos statybų leidimų derinimas komandai užtruko vos apie 4 mėnesius, o mokestinių lengvatų suma per 20 metų sieks 1,3 mlrd. dolerių.
Vienas didžiausių praėjusių metų investicinių projektų Europoje – „Jaguar Land Rover“ gamykla – Slovakijoje atsidūrė irgi neatsitiktinai. 1,4 mlrd. eurų vertės 2,8 tūkst. darbo vietų sukurti planuojantis investicinis projektas iš Slovakijos vyriausybės gavo ne tik išskirtinį dėmesį vystant projektą, bet ir beveik 122 mln. eurų finansinės paramos. Toje pačioje Slovakijoje „KIA“ gavo didžiausią Europos Sąjungos taisyklių leidžiamą 150 mln. eurų paramą ir pastačiusi gamyklą už 1 mlrd. eurų numatė įdarbinti 2,8 tūkst. žmonių.
„Atliktos „Tesla“, „Jaguar Land Rover“, „KIA“ ir kitų pastaraisiais metais statytų milžiniškų gamyklų poreikių analizės rodo Lietuvos stipriąsias ir silpnąsias vietas. Jas matydami galime „remontuoti“ sistemą taip, kad ji būtų patraukli ir „Tesla“, ir kitoms strateginio lygmens investicijoms. Laukia daugybė namų darbų ir reikia paskubėti, nes manoma, kad „Tesla“ sprendimą dėl „Gigafactory 2“ statybų Europoje turėtų priimti per ateinančius 12 mėnesių“, - sako M. Katinas.
Svarbiausios problemos siekiant pritraukti gigagamyklų yra trys: pilnai paruoštų sklypų pasiūla, statybos leidimų išdavimo procedūros ir reikiamą kvalifikaciją turinčių darbuotojų trūkumas.
Jei „Tesla“ šiandien nuspręstų statyti „Gigafactory 2“ Lietuvoje, bendrovė galėtų rinktis vos iš dviejų sklypų. Tiesa, vienas per mažas, o kito infrastruktūra nepritaikyta gamybiniams poreikiams. Be to, nė viename sklype nėra galimybės tiesiogiai gauti elektros energiją gaminamą atsinaujinančių energijos šaltinių. Ekologiškumą propaguojančiai „Tesla“ tai itin svarbus aspektas tiek idėjine, tiek gamybos procesų prasme. Be to, tiek „Tesla“, tiek bet kuri kita bendrovė net ir išsirinkusi sklypą statybos leidimo turėtų laukti nuo 15 iki 32 mėnesių.
Darbo rinkos dydis taip pat gali būti nemaža kliūtis. Preliminari analizė rodo, kad greičiausia statydama gamyklą Europoje „Tesla“ įdarbintų apie 7,5 tūkst. darbuotojų 2250 aukštos kvalifikacijos specialistų ir apie 5250 darbininkų. Žmogiškųjų išteklių analizė rodo, kad Lietuva galėtų patenkinti aukštos kvalifikacijos specialistų poreikį, tačiau trūktų profesinio lygio darbuotojų, turinčių tinkamus įgūdžius darbui automobilių pramonėje.
„Investuok Lietuvoje“ siūlymu, reiktų sukurti perkvalifikavimo sistemą su modernia įranga bei dėstytojais, kuri leistų per 2-4 mėnesių terminą paruošti bent 300 vidutinio ir aukštesnio lygio darbininkiškos profesijos atstovų.
Visiems esminiams trūkumams pakeisti ir paruošti Lietuvos vertės pasiūlymą tokio lygio investuotojui kaip „Tesla“ reikalingas platus politikų bei visuomenės palaikymas. Be išvardintų tobulintinų sričių yra dirbama ir su specifinėmis iniciatyvomis, bet siekiant neatskleisti jų konkuruojančioms šalimis, plačiai apie jas nebus kalbama.