Pasak ministerijos, pasiūlymų vertinimo metu buvo remtasi Lietuvos kariuomenės suformuluotais operaciniais reikalavimais orlaiviams.
Esą taip pat atsižvelgta į orlaivių ekologinius ir ekonominius parametrus, pristatymo terminus bei pramoninio bendradarbiavimo potencialą – gamintojų pasirengimą bendradarbiauti su Lietuvoje veikiančiomis įmonėmis ir mokslo institucijomis.
Bet kiek iš tikrųjų Lietuvos mokesčių mokėtojams kainuos nauji kariniai lėktuvai ir jų aptarnavimas?
Pasirinko braziliškus orlaivius
KAM nurodo, kad Lietuvos iškeltus kriterijus geriausiai atitiko Brazilijos bendrovės „Embraer Defense & Security“ siūlomas orlaivis C-390 „Millennium“. Šio tipo orlaiviai planuojami kaip papildymas šiuo metu turimiems C-27J „Spartan“ lėktuvams.
Esą jie iš esmės sustiprins Karinių oro pajėgų pajėgumus ir užtikrins aukštą Lietuvos gynybos sąveikumą su NATO partneriais.
„Įsigydami naujos kartos karinius orlaivius įgyjame ir strateginę karių perkėlimo galimybę, kurios itin trūksta NATO sąjungininkams Europoje. Toks poreikis buvo ne kartą akcentuotas NATO susitikimuose. Nauji kariniai orlaiviai leis mums greičiau, toliau ir ekonomiškiau perkelti savo karius bei įrangą, o kartu stiprins bendrą Aljanso atgrasymo potencialą.
Karinis orlaivis turi gebėti gabenti didesnius krovinius, veikti ilgesniais nuotoliais ir būti suderinamas su NATO standartais, kad Lietuva galėtų visavertiškai dalyvauti bendrose misijose“, – pabrėžė krašto apsaugos ministrė Dovilė Šakalienė.
Pasak ministrės, pasirinkimą lėmė ne tik orlaivio techniniai pajėgumai, bet ir pristatymo greitis.
„Puikiai matome, kaip greitai gali prireikti rimtesnių pajėgumų – kad ir dabartinėje situacijoje, kai reikia transportuoti žmones iš nesaugios teritorijos ar vykdyti kitas skubias misijas.
Galimybė sustiprinti Karines oro pajėgas per artimiausius trejus, ne dešimtį metų – svarbus veiksnys”, – pastebėjo ministrė Lietuvos kariuomenei su kitomis institucijomis vykdant operaciją dėl Izraelyje esančių tautiečių evakuacijos.
Taip pat D. Šakalienė nurodė, kad C-390 „Millennium“ kariniai orlaiviai pasižymi efektyvesnėmis degalų sąnaudomis, mažesne tarša bei tylesniais reaktyviniais varikliais.
Kadangi šių orlaivių priežiūra yra panaši į civilinių lėktuvų, jie gali būti efektyviai eksploatuojami tiek taikos, tiek krizės metu. Taip pat svarbus buvo gamintojo įsipareigojimas prisidėti prie Lietuvos gynybos sektoriaus stiprinimo per pramoninį bendradarbiavimą.
C-390 tipo orlaivius jau yra įsigiję bei papildomai planuoja įsigyti ir kitos šalys. Pavyzdžiui, papildomai planuoja įsigyti Portugalija ir Nyderlandai, įsigijimą planuoja Slovakija, Vengrija, Austrija, Čekija ir Švedija.
Šiuo metu Lietuvos kariuomenės Karinės oro pajėgos naudoja tris italų gamintojo „Alenia Aeromacchi“ transporto orlaivius C-27J „Spartan“.
Jie pasitelkiami karių ir krovinių pervežimui, mokomiesiems skrydžiams, desantavimo operacijoms, medicininei evakuacijai, svarbių asmenų transportavimui bei kitoms specialiosioms užduotims vykdyti.
Kuo šie orlaiviai ypatingi?
Kaip pabrėžė KAM, pasirinko naujos kartos orlaivį, kuris pasižymi modernumu, gali vykdyti platų užduočių spektrą – nuo krovinių ir karių gabenimo iki kuro papildymo ore, paieškos ir gelbėjimo, gaisrų gesinimo ar žvalgybos operacijų. Dėl savo universalumo C-390 yra laikomas vienu pažangiausių savo klasės orlaivių.
Pabrėžiama, kad ypač svarbus aspektas – kuro papildymo ore galimybė, kurios šiuo metu NATO kontekste labai trūksta.
„Šio pajėgumo vystymas Lietuvoje sustiprintų Lietuvos indėlį į NATO oro pajėgas, padidintų operacinį lankstumą ir leistų aktyviau dalyvauti tarptautinėse pratybose bei bendradarbiauti su sąjungininkais”, – nurodė ministerija.
Taip pat KAM nurodo, kad orlaivis gali gabenti iki 23 tonų krovinio, skristi iki 870 km/h greičiu, o veikimo nuotolis su maksimaliu kroviniu siekia apie 2500 kilometrų. Maksimalus skrydžio atstumas – daugiau nei 7000 kilometrų.
„Palyginti su kitais transporto orlaiviais, C-390 yra greitesnis, gabena didesnį krovinį ir reikalauja mažiau priežiūros, taip užtikrindamas didesnį parengties lygį ir efektyvumą. Taip pat šis orlaivis gali atlikti ir papildomas misijas, tokias kaip kuro papildymas ore, gaisrų gesinimas, žvalgyba iš oro, paieškos ir gelbėjimo operacijos ir kt.” – dalijosi ministerija.
Tikslios kainos neįvardija
Nors tikslios orlaivio ar jo išlaikymo kainos KAM kol kas negalėjo įvardyti dėl vis dar vykstančių derybų, tačiau pabrėžė, kad preliminari pasiūlyta kaina yra patrauklesnė lyginant su kitais orlaiviais, taip pat šis orlaivis pasižymi mažesnėmis eksploatacinėmis išlaidomis.
„Su bendrove „Embraer Defense & Security“ dar tik pradedamos derybos dėl trijų vidutinio dydžio karinių transporto orlaivių įsigijimo, todėl tiek apie galutines kainas, tiek apie tikslius terminus kalbėti dar anksti. Mūsų tikslas – kad kariniai orlaiviai papildytų Lietuvos kariuomenės karines oro pajėgas kiek įmanoma skubiau.
Ilgesni techninės priežiūros intervalai ir mažesnis priežiūros poreikis leidžia valstybėms sumažinti bendrą eksploatacijos kainą per visą orlaivio naudojimo laikotarpį”, – nurodė ministerija.
Visgi pati bendrovė nurodo, kad vidutiniškai bazinė vieno tokio orlaivio kaina siekia apie 80 mln. eurų. Tai reiškia, kad jei Lietuva planuoja įsigyti tris tokius orlaivius, tai gali kainuoti apie 240 mln. eurų.
Tačiau galutinė kaina priklauso ir nuo orlaivio komplektacijos, todėl ji greičiausiai bus didesnė.
Pavyzdžiui, Austrija ketina įsigyti vienetą už 130–150 mln. eurų, tuo metu Jungtinėms Amerikos Valstijoms (JAV) vienas toks orlaivis kainuos apie 165 mln. eurų.
Bendrovė pažymi, kad šis orlaivis pasižymi greičiu, dideliu krovumu ir mažesnėmis sąnaudomis nei analogai, todėl eksploatavimo išlaidos nėra tokios didelės.
Internete nurodoma, kad vienos skrydžio valandos kaina šiuo orlaiviu siekia apie 4,1–4,6 tūkst. eurų, kai kitų valandą skristi kitais kariniais orlaiviais kainuoja apie 5,2–6 tūkst. eurų.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!