Savivaldybėms ir melioracijos sistemų naudotojų asociacijoms, siekiančioms paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos (KPP) priemonės „Žemės ūkio ir miškininkystės plėtra ir pritaikymo infrastruktūra“ veiklos sritį „Žemės ūkio vandentvarka“, viešųjų pirkimų organizavimas ypač aktualus. Taip pat vietos veiklos grupėms, kurios įgyvendina projektus pagal KPP priemones „Vietos plėtros strategijų įgyvendinimas“ ir „Parama VVG veiklai, įgūdžiams įgyti ir aktyviai pritaikyti“.
Būtina paskelbti taisykles
Viešuosius pirkimus reglamentuoja Viešųjų pirkimų įstatymas, Vyriausybės nutarimai, ministrų, Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymai, perkančiosios organizacijos supaprastintų pirkimų taisyklės.
Paramą administruojančios Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) specialistų teigimu, prieš vykdant pirkimus svarbu išsianalizuoti dokumentus, kadangi minėtų KPP priemonių paramos gavėjai tampa perkančiosiomis organizacijomis, tad jos privalo pasirengti ir paskelbti supaprastintų pirkimų taisykles. Be jų nebus galima įsigyti prekių ar paslaugų, kurioms galima gauti KPP paramą.
Supaprastintų pirkimų pavyzdines taisykles ir standartinių pirkimų dokumentų formas galima rasti internete, Viešųjų pirkimų tarnybos tinklalapyje.
Užtikrinamas pirkimų taisyklių laikymasis
NMA specialistų pastebėjimu, viena iš pagrindinių klaidų organizuojant viešuosius pirkimus – perkančios organizacijos Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje nepaskelbia savo pasirengtų supaprastintų pirkimo taisyklių. Tai reikia padaryti ne vėliau kaip per tris dienas nuo jų patvirtinimo.
Taisyklės turi užtikrinti tinkamą pagrindinių pirkimų principų laikymąsi ir tikslų įgyvendinimą. Tik paskelbus taisykles, galima vykdyti viešuosius pirkimus.
Mažos vertės pirkimus, iki 100 tūkst. litų prekėms ar paslaugoms įsigyti arba iki 500 tūkst. litų darbams atlikti, gali organizuoti pati perkančioji organizacija. Ji gali suteikti įgaliojimus ir kitai perkančiajai organizacijai. Jeigu minėtos vertės yra viršijamos, tuomet pirkimą turi organizuoti Viešųjų pirkimų komisija.
Konkurencija neribojama
Organizuojant pirkimą, tiek skelbime, tiek konkurso sąlygose turi būti aiškiai išdėstyta, kokiam objektui (neminint konkretaus modelio, kilmės šalies ir t.t.) įsigyti yra organizuojamas konkursas. Be to, objekto aprašymas negali riboti konkurencijos – sąlygos turi būti sudarytos ne vienam tiekėjui.
Perkančioms organizacijoms taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad pirkimo pasiūlyme nustatytas prekių ar paslaugų kiekis, jų charakteristika, kainos ir kiti kriterijai turi sutapti su pirkimo dokumentuose pateikiama informacija.
Pasitaiko įvairių klaidų
Organizuojant viešuosius pirkimus pastebima ir kitų klaidų. Pasitaiko atvejų, kad pirkimo sutartis pratęsiama, nors dokumentuose tokia galimybė nėra nurodyta. Jeigu trūksta informacijos apie tiekėjo kvalifikaciją, į jį papildomai nebesikreipiama.
Skelbimas apie supaprastintą pirkimą paskelbiamas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, o apie mažos vertės pirkimą – tik informacinėje sistemoje.
Pirkimų procedūrų ataskaitos, įvykdytos ar nutrauktos pirkimo sutarties ataskaita, turi būti pateiktos Viešųjų pirkimų tarnybai. NMA specialistai atkreipia dėmesį, jog, norint gauti KPP paramą, labai svarbu teisingai atlikti viešuosius pirkimus. Vertindama tinkamas finansuoti išlaidas NMA turi vadovautis Lietuvos ir Europos Sąjungos įstatymais. Tai reiškia, kad net pastebėjus nepiktybiškas klaidas, NMA neturi teisės skirti paramos.