Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija perspėja, kad patvirtinus naują naftos produktų atsargų kaupimo tvarką bus užkirstas kelias degalų importui ir sudarytos monopolinės sąlygos „Mažeikių naftai“.
Pagal šiuo metu galiojantį įstatymą valstybės lėšomis sukaupiama ir tvarkoma 50 procentų naftos produktų atsargų. Tačiau pagal įstatymo pakeitimą ketinama priimti nuostatą, kad valstybės lėšomis sukaupiama ir tvarkoma tiek naftos produktų atsargų, kad jų pakaktų ne mažiau kaip 30 dienų. Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko teigimu tai reiškia, kad faktiškai valstybė pagal naująją tvarką tvarkys tik 20-30 proc. visų naftos produktų atsargų.
„Toks sprendimas faktiškai reiškia visišką importo uždraudimą ir galutinį Lietuvos rinkos monopolizavimą, kuris nulems dar didesnį jos uždarumą bei žymų degalų kainos galutiniam vartotojui didėjimą“, – teigia M. Palijanskas. Pasak jo, Lietuvoje nėra talpų, kuriose importuotojai galėtų laikyti tokio dydžio atsargas, todėl pagal naująją tvarką importuoti degalus geriausiu atveju galėtų viena ar dvi bendrovės.
LNPPĮA prezidentas sako, kad šiuo metu importuotas dyzelinas sudaro apie 15-30 proc. viso Lietuvoje parduodamo dyzelino, tuo tarpu benzino iki šiol beveik nebuvo importuojama. Pasak jo, dar vasarą rekordiškai pabrangus degalams kartu su vežėjų asociacijomis buvo pateikti teisės aktų projektai, kad būtų leista padidinti ir atpiginti degalų importą į Lietuvą. Mat viena iš pagrindinių importą stabdančių priežasčių yra sudėtinga valstybės naftos ir naftos produktų atsargų kaupimo tvarka, kuri iš esmės ir stabdo didesnes importo galimybes.
„Laukdamos šių įstatymų pakeitimų Lietuvos mažmeninės prekybos naftos produktais įmonės, galinčios importuoti degalus, pradėjo planuoti 2009 metų kai kurių naftos produktų importą. Tai leistų padidinti konkurenciją rinkoje, o vartotojams pateikti pigesnius degalus. Tačiau, jei Seimas skubos tvarka priims naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo pakeitimą, vartotojai neteks galimybės įsigyti degalų už mažesnę kainą“, – teigia M. Palijanskas.
M. Palijanskas stebisi, kad toks sprendimas, galintis iškreipti šalies degalų rinką ir vartotojams kainuoti papildomus dešimtis ar net šimtus milijonų litų, priimamas skubos tvarka faktiškai per keletą dienų ir neišklausius visų suinteresuotų grupių argumentų bei visiškai nekeliant viešos diskusijos.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija pažymi, kad patvirtintas didesnis nei Europos Sąjungos nustatytas akcizas benzinui lems tai, kad Lietuvoje benzinas kainuos brangiau nei kaimyninėse valstybėse. Tačiau, priėmus naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo pakeitimą, Lietuvos vartotojams gali tekti daugiau mokėti ir už kitų rūšių degalus.
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas ragina Seimo narius nepriimti skubotų sprendimų, o svarstyti galimas alternatyvas bei pakviesti prie diskusijos prisidėti naftos produktais prekiaujančių įmonių atstovus.
Šiuo metu Lietuvos prekybos degalais rinkoje veikia keli šimtai įmonių, kurios valdo apie 800 degalinių.