Teisės ekspertai sako, kad tokią tvarką sugalvoję valdininkai dabar baus niekuo dėtus žmones, kuriuos jau kartą apgavo automobilio pardavėjas. Valdininkai teisinasi, kad sprendimo būdų yra, ir siūlo gyventojams prisukti automobilio ridą iki neva tinkamos, nors, anot teisininkų, tai irgi taip pat neteisėta, kaip ir ridos atsukimas atgal. Tad vienintelė teisėta išeitis apgautiems žmonėms – ieškoti automobilio pardavėjo ir kažkokiais būdais įkalbėti jį pasiimti atgal mašiną.
Daugiau apie tai – TV3 Žinių reportaže.
Ponia Rasa „Audi“ automobilį įsigijo prieš keletą metų. Sako, prieš pirkdama jį, tikrino vietiniame autoservise. Vairuotoja bandė išsiaiškinti, ar jos automobilis yra pravažiavęs tiek, kiek ir rodo odometras.
„Bandėm tikrint, važiavome į servisą, žiūrėjome, bet, aišku, teisybės tau niekas nepasakys. Bet tikimės, kad nebuvo atsukta. Tikiuosi aš taip“, – pasakojo Rasa.
Tačiau tai, kas anksčiau buvo tik smulkus defektas, nuo šių metų liepos 8 dienos – didelis trūkumas.
Nebegaus techninės apžiūros
Automobiliai, kurių ridos bus atsuktos, nuo šiol techninės apžiūros paprasčiausiai nebepraeis. O tai reiškia, kad ir gatvėmis riedėti negalės.
„Ridos sumažėjimas, ridos klastojimas yra aprašomas baudžiamajame kodekse. Per metus tokių automobilių su sumažėjusia rida 2022 metais buvo apie 6700, o 2024 metais – apie 2500“, – sakė transporto saugos administracijos patarėjas Simonas Mažionis.
Tiesa, tokia tvarka negalios į šalį įvežtoms transporto priemonėms, kurių ridos dar prieš registraciją Lietuvoje buvo atsuktos. Tai reiškia, kad visų šių ir kitų automobilių su atsuktomis ridomis savininkai atvykę į techninę apžiūrą jos nebegaus, o namo galės važiuoti užsikėlę mašiną ant tralo.
„Jei pagalvotume apie tuos automobilių pirkėjus, kuriuos ir taip apgavo – pardavė automobilį su suklastota rida – tai jiems dviguba bausmė“, – kalbėjo „Car Vertical“ atstovas Matas Buzelis.
Kasmet techninės apžiūros centruose patikrinama apie milijonas automobilių. Ir nors tai mažas procentas automobilių su atsukta rida šalyje, iš eismo būtų išmesta tūkstančiai kažkieno transporto priemonių.
„Automobilis gali būti idealios techninės būklės ir nuo prietaisų skydelyje esančios skaičių kombinacijos, jis turės leidimą dalyvauti eisme arba neturės. Tai yra savaime keista“, – sprendimą kritikavo Techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas Renaldas Gabartas.
To nesupranta ir TV3 žinių kalbinti vairuotojai:
„Juk vairuotojas nekaltas. Kaip patikrinsi, kad atsukta? Nežinai.“
„Jeigu mašina iš anksčiau pirkta, tai ne mano kaltė.“
„Čia nesąmonė. Iš kur aš žinau, kai pirkau, kiek ji ten rodė iš tikrųjų? Tai ką man dabar daryti?“
Siūlo persukti ridą arba automobilį grąžinti
Grandiozinius pokyčius paruošę valdininkai – transporto saugos administracija – prieš akimirką kalbėję apie tai, kad ridos klastojimas yra įvardintas baudžiamajame kodekse, dabar siūlo tokių automobilių savininkams daryti vos ne tą patį. Persukti ridą, tik į kitą pusę iki apytiksliai tikro rodmens. Tada esą vairuotojai galės dalyvauti eisme.
„Tai tikrai mes nemanome, kad tai būtų klastojimas. Tai būtų faktinis ridos perrašymas į prietaisų skydelį, į odometrą“, – tikino S. Mažionis.
„Pasiūlymas sukti į priekį odometrą yra tas pats duomenų klastojimas“, – nesutinka R. Gabartas.
„Lietuva skatins nelegalios paslaugos naudojimą, nes ridos parametrų keitimas iš esmės yra nelegalu“, – antrino M. Buzelis.
Yra ir dar vienas sprendimo variantas, kuris šovė į valdininkų galvą – nuskriaustiems vairuotojams siūlo susirasti pardavėją ir jam grąžinti automobilį.
Bet ir čia problema, galbūt tas žmogus, kuris automobilį pardavė apie atsuktą automobilio ridą taip pat nežinojo. Pavyzdžiui, tuo metu, kai jie ėjo techninę apžiūrą, ridos klastojimas nebuvo stambus trūkumas. Juolab automobilį grąžinti pardavėjui dėl defektų galima tik per labai trumpą laikotarpį.
Dėl paslėptų defektų Lietuvoje į automobilio pardavėją, privatų asmenį, galima kreiptis per vienerius metus.
Naujausia statistika rodo, kad automobilį su suklastota rida įsigiję žmonės, už jį permoka vidutiniškai penktadalį.
Visą reportažą žiūrėkite straipsnio pradžioje.
Visas TV3 Žinias žiūrėkite čia:





























































































































































































































