Apie priežastis, dėl ko darbuotojai nepasitenkine darbe naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ diskutuoja Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) kancleris Šarūnas Orlavičius ir Darbo ginčų komisijų darbo organizavimo vadovė Irina Janukevičienė.
Kalbant apie darbo ginčų komisijas, kiek vis tiktai sulaukia prašymų, kreipimųsi vidutiniškai per metus Darbo ginčų komisijos? Ar jūs galite sakyti, kad galbūt pamažu mažėja tų kreipimųsi arba atvirkščiai?
I.Janukevičienė: Bendra tendencija – didėjimo. Žymiai sumažėjimą mes jautėm pandemijos metu. Pasibaigus pandemijai, vėl ta tendencija išliko tokia pat ir mes matom, kad kasmet didėja. Pavyzdžiui, jeigu 2023 metais mes gavom apie 7000 prašymų, tai praeitais metais jau gavom apie 10 000 prašymų.
Žiūrėsim, kaip šiais metais. Kol kas tokio ypatingo didėjimo nesijaučiama, galbūt bus toks pats, tai yra irgi geras rezultatas, bet pamatysim metų vidury arba metų pabaigoj. O šiaip didžioji dauguma prašymų tenkinama arba tenkinama iš dalies vis tiek, reiškia, buvo pagrįsti reikalavimai, apie 40 proc., apie 15 proc. atmetami kaip nepagrįsti.
Ir kas ir minėjau, geresnis mūsų rezultatas, apie 30 proc. baigėsi taikos sutartimi arba atsisakymais nuo reikalavimų, kai šalys susitarė dėl ginčo iki Darbo ginčų komisijos posėdžio arba posėdžio metu. Tai irgi labai geras rezultatas.
Ir labai svarbi informacija, ar žmogui reikia turėti pinigų, kad galėtų kreiptis į Darbo ginčų komisiją? Ar yra žyminiai mokesčiai ar kažkokie kiti mokesčiai?
I.Janukevičienė: Ne, ginčai nemokamai nagrinėjami Darbo ginčų komisijose, taip kad tai yra labai paprastas, lengvas, ekonomiškas būdas išnagrinėti, išspręsti savo problemą su darbdaviu būtent ikiteismine tvarka.
Ką jūs patartumėt darbuotojui, kuris įtaria, kad galbūt ne visai gerai su juo elgiamasi darbe, galbūt netinkamai skaičiuojamas, skaičiuojamas atlyginimas, tai ką gi jam reikėtų daryti?
Š.Orlavičius: Tai visų pirma turbūt pačiam pabandyti išsiaiškinti viduje, ar tai tinkama ar netinkama, nes kartais galime ir mes blogai suprasti tam tikrą situaciją. Tai jeigu išsiaiškinam ir matome, kad tikrai netinkama, galima dar ir į Darbo inspekciją paskambinti, pasikonsultuoti, kaip turėtų būti.
Ir jeigu tai iš tikrųjų yra netinkama, tai jau mūsų konsultantas, teisininkas nukreips arba pateikti skundą Darbo inspekcijai, arba pateikti prašymą Darbo ginčų komisijai. Na, ir iš tikrųjų, kaip Irina ir minėjo, svarbu, kad būtų aiškus prašymas.
Advokato irgi nebūtina turėti, kad surašyti prašymą Darbo ginčų komisijai. Tai gali būti ir paprastais žodžiais, nereikia teisinės kalbos labai įmantrios, tiesiog, kad būtų labai aiškus reikalavimas ir pridėti reikiamų įrodymų.
Dažniausiai darbuotojai kreipiasi į Darbo inspekciją, nes laiku negauna algos: vardija, iš kurių sektorių žmonės ateina dažniausiai
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!