Finansų ministerija, atsižvelgdama į visuomenei ir valstybei aktualų klausimą dėl degalų kainų konkurencingumo Lietuvoje ir kaimyninėse ES šalyse, atliko lyginamąją analizę. Jos rezultatai parodė, jog kainų skirtumus iš esmės lėmė zloto kurso kitimas lito atžvilgiu ir didesnės mažmeninės prekybos maržos Lietuvoje, o ne nuo metų pradžios mūsų šalyje padidintas akcizas degalams.
Per pastaruosius tris mėnesius Lenkijos zloto kursas lito atžvilgiu nukrito 22 proc., tai atitinkamai įtakojo ir akcizų tarifų skirtumą. Be to, jau nuo šių metų pradžios Lietuvoje degalų kainos mažmeninėje prekyboje, atskaičius mokesčius, pastebimai išaugo palyginus su Lenkija ir Latvija. Analizė parodė, kad mūsų šalies mažmeninėje prekyboje taikomos didesnės maržos – apie 0,10 lito už litrą degalų palyginus su Latvija bei apie 0,20 lito už litrą benzino ir apie 0,30 lito už litrą dyzelino palyginus su Lenkija.
Dėl šių priežasčių, net ir sumažinus Lietuvoje šiuo metu benzinui ir dyzelinui taikomus akcizų tarifus iki 2008 metų lygio, dyzelino kaina Lietuvoje išliktų apie 0,22 lito už litrą didesnė nei Lenkijoje, atitinkamai benzino – didesnė apie 0,07 lito už litrą. Tuo tarpu valstybė netektų apie 360 milijonų litų planuojamų pajamų.
Finansų ministerija, planuodama papildomas 2009 m. biudžeto pajamas iš didinamų degalų akcizų, jau įvertino riziką, jog dėl ekonominės padėties pokyčių šalyje gali sumažėti degalų realizavimas ir neketina siūlyti keisti degalams taikomų akcizų tarifų.
Apie tai – LNK žinių videoreportaže.