„Kokiu būdu galima pranešti pasauliui, kad jūs esate tikras lyderis?“ – klausia ekonomistė Sylvia Ann Hewlett, nekomercinio „smegenų centro“ – „Center for Talent Innovation – CTI“ („Talentų valdymo ir inovacijų centro“), įsikūrusio Niujorke, steigėja ir prezidentė. Niekas nepadės žmogui tapti lyderiu, jeigu jis nesiunčia aplinkiniams teisingų signalų“, - tvirtina ji.
CTI atliko tyrimą, kuris truko metus. Buvo apklausta 4000 amerikiečių specialistų su aukštuoju išsilavinimu ir 268 aukščiausios grandies vadovai. Tyrimo duomenys parodė, kad svarbiausia savybė, leidžianti žmogui kilti karjeros laiptais – tai sugebėjimas įteigti aplinkiniams, kad būtent tu esi neabejotinas lyderis. Tokį „etaloninį vadovą“ galima apibrėžti kaip solidumo, puikių bendravimo įgūdžių ir nepriekaištingos išvaizdos derinį, rašo Forbes.ru.
Ir vis dėlto, šių savybių turėjimas jums nepridės taškų automatiškai, jeigu darysite klaidų, bendraudami su kolegomis. Viena klaida, ir vadovybė mintyse jau išbraukė jus iš numatomų kandidatų į naujas pareigas sąrašo. Kokių gi povandeninių uolų reikia vengti? CTI tyrimas atskleidė 10 didžiausių klaidų, kurios daromos bendraujant įstaigoje ir kurios žlugdo viltis kilti karjeros laiptais.
72 procentai visų apklaustų vadovų kaip pačią didžiausią klaidą, kurią įstaigose daro vyrai, paminėjo rasistinius pasisakymus, o 70 procentų apklaustųjų tokia klaida pavadino vyrų užgaulius pasisakymus apie moteris. Tyrėjų nuomone, tokiu būdu pasireiškia mąstymo siaurumas ir žemas emocinės atjautos lygis (Atjauta - viena iš emocinio intelekto sudedamųjų dalių greta savimonės, emocijų valdymo, socialinių įgūdžių. Ji būna kognityvioji, arba pažintinė, kai žmogus sugeba protu suvokti kito žmogaus potyrius, ir emocinė. Pastaroji pasireiškia žmogaus sugebėjimu jausti kito žmogaus, su kuriuos jis yra susijęs, emocijas. Kaip teigia mokslininkai, moterys šioje srityje lenkia vyrus – Balsas.lt).
2. Nešvankūs juokai
Juokauti galima įvairiai, bet juokas juokui nelygu. Pajuokavimas ne vietoje ir ne laiku, ypač įstaigoje, stato žmones į nepatogią padėtį ir parodo, kad kalbantysis nesugeba teisingai įvertinti savo klausytojų ir aplinkos. Tuo pačiu 61 procentas vadovų mano, kad mokėjimas įvertinti kitų nuotaiką ir efektyviai prie jos priderinti savo pasisakymą, jo toną ir turinį – vienas iš svarbiausių sugebėjimų, būtinų sėkmingam kilimui karjeros laiptais.
3. Verksmas
Ašaros darbo vietoje (ir nesvarbu, ar dėl rimtos priežasties, ar šiaip dėl ko nors) kenkia lyderio įvaizdžiui, ypač jeigu apsiašaroja vyras. 59 procentai vadovų mano, kad moterų ašaros daro blogą įspūdį, o 63 procentai laiko ašaras viena iš grubiausių klaidų, kurias daro įstaigos darbuotojai. Jūs turite sugebėti valdyti savo emocijas.
4. Nekultūringa kalba
Vadovai tvirtina, kad lyderiams svarbu demonstruoti solidumą, pragmatiškumą ir proto galią. Būtent todėl nekultūringa kalba iš karto sumažina šansus siekti karjeros. Vienas informacinių technologijų srities vadovas tyrėjams pasakė: „Aš mačiau vadovų, kurie iš pirmo žvilgsnio atrodo kompetentingi, bet vos tik jie prasižioja ir ima krėsti tuščius juokus, tai šis įspūdis iš karto išblėsta“.
5. Keikimasis
Keikimasis laikomas klaida nepriklausomai nuo kalbančiojo lyties. Toks elgesys paprastai laikomas neprofesionaliu ir nederamu vadovui. Įdomu, kad tai taip pat yra grubiausia klaida, kuri daroma internete. Šis jau ir taip yra komunikacinis minų laukas. Apklausos dalyviai įvardijo tris pagrindines klaidas, kurios daromos bendraujant internete: neigiamų atsiliepimų apie savo kolegas talpinimas, neprofesionalių fotografijų įkėlimas ir pernelyg asmeniški pasisakymai.
6. Flirtas
Yra žmonių, kurie mano, kad flirtas įstaigoje pateisinamas. Tačiau beveik pusė vadovų pareiškė, kad toks elgesys kenkia profesinei reputacijai, nepriklausomai nuo to, ar taip elgiasi vyras, ar moteris. Flirtavimas – kad ir mažytė užuomina į seksualinius santykius tarp dviejų žmonių – lengvai gali būti neteisingai suprastas.
7. Kasymasis
Tai ne tik atgrasus, bet ir dirginantis vaizdas. Apklausą atlikę tyrėjai išsiaiškino, kad nerimastingas ir nervingas elgesys iš esmės kenkia „etaloninio vadovo“ įvaizdžiui. Jeigu žmogus per verslo susitikimą nuolatos pasitaisinėja drabužius arba suka rankose mobilųjį telefoną, ima atrodyti, kad jį kažkas glumina arba jis nepakankamai dėmesingas.
8. Vengimas žiūrėti į akis
Mimikos ir gestų kalbos specialistai teigia, kad vengimas žiūrėti į akis sudaro įspūdį, kad žmogus meluoja arba jam yra ką slėpti. Toks elgesys verslo susitikimo metu pakiša mintį, kad jūs esate nesuinteresuotas asmuo. O jeigu jūs žiūrėsite žmogui į akis, jis jaus, kad jo klausotės. 9. Niekų paistymas
Jeigu žmogus negali trumpai ir rišliai išsakyti savo minčių, tai aplinkiniams pradeda atrodyti, kad jis nevaldo situacijos. Tuo pačiu susilpnėja tų minčių, kurias jis stengiasi perteikti, galia ir įtaigumas. Buvusi „Bank of America“ vadovė Sallie Krawcheck prisipažino „Center for Talent Innovation“ prezidentei, kad moterims paprastai sunku būna laiku nutilti. „Reikia suprasti, kokią galią turi tylėjimas, - paaiškino ji. – Juk moterys mėgsta užpildyti pauzes plepalais. Tačiau palikdamas laisvos erdvės prie svarbių minčių, žmogus tuo pačiu suteikia svorio ir solidumo tam, ką jis nori pasakyti“.
10. Pernelyg dažnas krizenimas ir spiegiamas balsas
Vadovai vadina pernelyg dažną kikenimą ar juoką pagrindine moterų bendravimo klaida, o spiegiamą balsą – pagrindine vyrų problema. Juokas tinkamose situacijose ir deramas balso tonas – tai svarbiausi vadovo solidumo rodikliai. Tyrėjai nustatė, kad ausį rėžiantis spiegiamas balsas priimamas kaip pernelyg emocionalus ir žmonės tiesiog nustoja jo klausytis.