• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ketvirtadienį Indijoje įvyko aviakatastrofa – vos pakilęs „Boeing 787-8 Dreamliner“ rėžėsi į gyvenamąjį rajoną, gydytojų bendrabutį. Žuvo bent 241 žmogus, skridęs lėktuvu, dar daugiau aukų yra ant žemės, kur rėžėsi lėktuvas. BBC skelbia galimas versijas, kas galėjo nutikti.

Ketvirtadienį Indijoje įvyko aviakatastrofa – vos pakilęs „Boeing 787-8 Dreamliner“ rėžėsi į gyvenamąjį rajoną, gydytojų bendrabutį. Žuvo bent 241 žmogus, skridęs lėktuvu, dar daugiau aukų yra ant žemės, kur rėžėsi lėktuvas. BBC skelbia galimas versijas, kas galėjo nutikti.

REKLAMA

Iš Indijos Ahmedabado oro uostą į Londoną pakilęs lėktuvas pakilęs nuskrido vos 1,5 km nuo pakilimo tako ir sudužo.

Nors pagrindinė versija, kas nutiko, paaiškės tik vėliau, yra kelios galimos tragedijos versijos. Jas minėtam leidiniui įvardijo aviacijos specialistai.

REKLAMA
REKLAMA

Galimos aviakatastrofos versijos

„Dreamlinerį“ pilotavo kapitonas Sumeet Sabharwal ir pilotas Clive Kundar. Abu pilotai buvo labai patyrę, kartu turėjo daugiau nei 9 000 skrydžio valandų. S. Sabharwal turėjo daugiau nei 22 metų komercinių oro linijų piloto patirtį.

REKLAMA

Lėktuvas su 242 žmonėmis pakilo 13:39 vietos laiku. Lėktuvas buvo pakrautas beveik maksimaliai.

Praktiškai iš karto nuo pakilimo buvo išsiųstas „Mayday“ signalas. Netrukus ryšys su orlaiviu nutrūko. Neaišku, dėl ko buvo išsiųstas pagalbos signalas, tačiau vienintelis aviakatastrofą išgyvenęs keleivis pasakojo, kad lėktuvui kylant girdėjo garsią sprogimo bangą.

REKLAMA
REKLAMA

Lėktuvas skrido žemai, jam sunkiai sekėsi kilti. Paskutiniai duomenys rodė, kad lėktuvas pasiekė tik 190 m aukštį. Galiausiai lėktuvas ėmė kristi.

„Jei jis prarado abu variklius, jam nebūtų buvę laiko sureaguoti“, – sako vienas pilotas.

BBC suskaičiavo, kad ore lėktuvas išbuvo vos 30 sekundžių.

Labai retas abiejų variklių gedimas?

Paskelbti vaizdo įrašai neleidžia pasakyti, dėl ko įvyko tragedija. Laukia sudėtingas tyrimas, bus tiriama juodoji dėžė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Vis dėlto vaizdo įrašuose matyti, kad lėktuvas sunkiai kilo nuo žemės, atrodė, kad jam trūksta traukos arba galios.

Viena iš priežasčių, kurią įvardija kai kurie ekspertai, gali būti labai retas dviejų variklių gedimas. Kyla klausimų, ar lėktuve buvo įjungta Ram Air Turbine (RAT) – avarinė atsarginė turbina. Ji įsijungia, kai pagrindiniai varikliai negali tiekti energijos svarbiausioms sistemoms.

REKLAMA

Dvigubas variklių gedimas yra labai retas atvejis, žinomiausias pavyzdys – 2009 m. „Stebuklas ant Hadsono“, kai JAV oro linijų „US Airways“ lėktuvas „Airbus A320“ neteko abiejų variklių dėl susidūrimo su paukščiais iškart po pakilimo iš Niujorko LaGuardia oro uosto, bet sėkmingai nusileido.

Vienas pilotas BBC sakė, kad dviejų variklių gedimas taip pat gali būti susijęs su degalų užteršimu ar užsikimšimu. Lėktuvų varikliai jautrūs dėl tikslaus degalų dozavimo sistemos – jei ši sistema užsikemša, gali atsirasti degalų trūkumas ir variklis sustos.

REKLAMA

Buvęs pilotas Marco Chan sako, kad remiantis turima vaizdo medžiaga nėra jokių įrodymų, kad įvyko dviejų variklių gedimas.

Aviacijos ekspertas Mohan Ranganathan teigia, kad dvigubas variklių gedimas būtų „labai, labai retas atvejis“.

Variklių gamintojas „GE Aerospace“ pranešė, kad siunčia komandą į Indiją padėti tyrime, o „Boeing“ teigė, kad teikia visapusišką paramą aviakompanijai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Paukščių susidūrimai

Kiti Indijos ekspertai kelia dar vieną versiją – susidūrimą su paukščiais. Jei variklis įtraukia paukštį, jis gali prarasti galią.

Ahmedabado oro uostą gerai pažįstantys ekspertai ir pilotai sako, kad oro uostas pasižymi tuo, kad jame skraido paukščiai.

„Jie visada aplink“, – sako M. Ranganathan.

Gudžarato valstijoje, kurioje yra Ahmedabadas, per penkerius metus užregistruota 462 paukščių susidūrimų su orlaiviais, dauguma jų – Ahmedabado oro uoste.

REKLAMA

Tačiau vienas pilotas leidiniui sako, kad susidūrimas su paukščiu retai kada yra katastrofiškas, „nebent jis paveikia abu variklius“.

Bloga sparnų padėtis?

Trys ekspertai, kalbėję su BBC, teigė, kad nelaimė galėjo įvykti dėl to, kad lėktuvo sparnų padėtis buvo blogoje padėtyje. Vis dėlto ne visi ekspertai taip mano.

REKLAMA

Sparno atvartai atlieka svarbų vaidmenį pakilimo metu. Jie padeda lėktuvui pasiekti maksimalų keliamąjį jėgą mažesniu greičiu. Jei jie nėra tinkamai išleisti, pakrautas lėktuvas, vežantis keleivius, kurą ilgam skrydžiui ir kovojantis su karščiu, sunkiai kyla.

Ahmedabade, kur ketvirtadienį temperatūra siekė 40 °C, retesnis oras būtų reikalavęs ypatingų sparno atvartų nustatymų ir didesnės variklio traukos, pastebi vienas pilotas. Tokiomis sąlygomis net nedidelė konfigūracijos klaida gali turėti katastrofiškų pasekmių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau, pasak vieno piloto, kilimo metu su įtrauktais sparno atvartais būtų suveikęs 787 kilimo konfigūracijos įspėjimo sistema, įspėjanti įgulos narius apie nesaugią konfigūraciją.

Buvęs pilotas M. Chan sako, kad iki šiol paskelbtos vaizdo įrašo medžiagos yra pernelyg iškraipytos, kad būtų galima tiksliai nustatyti, ar atvartai buvo išskleisti, tačiau pridūrė, kad tokia klaida būtų „labai neįprasta“.

„Atvartus prieš pakilimą nustato patys pilotai, o jų nustatymą patikrinti padeda keletas kontrolinių sąrašų ir procedūrų“, – sako jis.

„Jei flapsai nebuvo nustatyti teisingai, tai galėtų reikšti galimą žmogiškąją klaidą“, – priduria jis.

REKLAMA
Supisti Z kartos žurnalistai. Atvartai yra švarke. Lėktuve yra užsparniai. Jus 2000 metų myžnius, pakeis dirbtinis intelektas. Jūs be interneto, kiaušinio išsivirti nesugebėtumėte. Totalūs idiotai. Būčiau redaktorius, išpisčiau iš darbo ir priimčiau pensininkę. Ji 100 kartų protingesnė už jus, pienius. P.s. rašiau "prilupęs". Tikrinkite klaidas. Kada mokiausi, nebuvo nei pratybų sąsiuvinių, nei korepetitorių.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų