Albertas ONIUNAS
Taurageje palaidoti neseniai Maskvoje zuve du sunkvezimiu vairuotojai - Vygantas Latvis ( 36 m.) bei Valentinas Urbutis ( 39 m.). Automobiliu ismetamosiomis dujomis apsinuodijusiu vyru artimieji liko be maitintoju, o tuo tarpu mieste iki siol tebesklando vienas uz kita fantastiskesni gandai apie ju mirties priezastis - esa tauragiskiai buvo nunuodyti, o ju kunai, gabenant is Rusijos i Lietuva kuriam laikui mislingai prapuole...
Iskart - i reisa
Vygantas Latvis baiges technikuma, automobiliu eksploatacijos specialybe, visa laika dirbo vairuotoju. Po Nepriklausomybes atkurimo veziojo prekiautojus i Lenkija, veliau gabeno automobilius is Vokietijos, Prancuzijos. Vyriskis perdaug nepraturtejo is to verslo, nes buvo linkes gyventi sia diena. Be to teko padeti ir seimai, nors su zmona jau keleri metai, kaip issiskyres. Auga trylikametis sunus Mindaugas. Kai lengvuju automobiliu rinka Lietuvoje buvo jau persotinta, verslas baigesi. Tada V. Latvis eme dirbti sunkvezimiu. Taciau toje firmoje darbo nebuvo pakankamai, todel vyriskis jau pusmeti lauke, kol atsiras laisva vieta Vytauto Zarembos Individualioje imoneje "Kiaune", uzsiimancioje kroviniu gabenimu. Ir sulauke - siu metu vasario viduryje buvo pakviestas i firmos kontora ir jau ta pacia diena isvyko is Vilniaus, kur stovejo imones sunkvezimis, i Maskva.
Nusalo kojas
Valentino Urbucio seimoje - bedarbe zmona ir astuoniolikmetis sunus Marius, jauneliui Linui - 13 metu. Kaip ir V. Latvis ir daugelis kitu tauragiskiu, V. Urbutis gabeno automobilius is vakaru, o "Kiauneje" isidarbino siu metu sausio pradzioje. Gavo nenauja sunkvezimi "Iveco - Magirus" su priekaba. Pirmasis reisas - i Danija. Jis buvo sunkus. Griztant namo, nebeveike vairuotojo kabinos sildymo sistema, langai buvo apsale is vidaus. Taurageje is firmos garazo namo teva nusalusiomis, istinusiomis kojomis parsiveze sunus. Taciau namuose vyriskis susilo, nieko baisaus neatsitiko. Isvaziavo vel.
Avarija Lenkijoje
Antrasis ir paskutinis: Lenkija - Vilnius - Maskva. Jau is pat pradziu prasidejo nesekmes. "Kiaunes" vairuotojai daznai vaziuoja grupemis po du ir daugiau saugumo delei. Lenkijos miestelyje Elke V. Urbutis per sviesoforu reguliuojama sankryza ketino prasmukti ikandin savo kolegos, taciau sis staiga stabde, gatveje pasimaisius pesciajam. V. Urbutis nespejo ir pyle savo sunkvezimio priekiu i kolegos masinos gala. "Iveco" priekis buvo gerokai apgadintas, is Taurages teko skubiai vezti priekini stikla ir kai kurias kitas detales, kurios Lenkijoje yra itin brangios. V. Urbutis automobili kiek galedamas susiremontavo ir gavo is lenku policijos leidima vaziuoti toliau. Tokiu budu V. Latvis ir V. Urbutis vasario antroje puseje su savo automobiliais atsidure viename Maskvos kroviniu terminale ir lauke, kol bus apiformintas krovinys. Tuose terminaluose vairuotojai stovi ir laukia savaitemis, tokia dalia teko ir tauragiskiams.
Is sildytuvo - smalkes
Taisykles kroviniu terminaluose grieztos - nuo savo automobilio leidziama atsitraukti ne daugiau, nei 40 metru. Jei ilgai laukiant vairuotojui baigiasi maistas ir jis priverstas eiti parduotuven - rizikuoja susilaukti baudos, kurios dydis - apie 100 litu. Nakvoja vairuotojai savo automobiliu kabinose, ekonomiskumo delei po du vienoje. Taip nakvojo ir V. Latvis V. Urbucio sunkvezimyje. Kad nereiketu nakti birbinti automobilio variklio, vairuotojo kabina apsildoma dujiniu sildytuvu. Duju balionas yra is lauko puses. Tas sildytuvas V. Urbucio masinoje buvo ne visai tvarkingas - nuluzo sildytuvo duju ismetamasis vamzdis. Dabar tiksliai jau niekas nenustatys, taciau visiskai imanoma, kad tai atsitiko avarijos Lenkijoje metu. Vietoje nuluzusio vamzdzio buvo pritaisyta gumine - plastikine zarna. Nuo silumos ji kiek apsilyde, sistema issihermetizavo ir smalkes eme verztis i kabina. Bekvapiu duju nuotekio vairuotojai nepastebejo. Kovo penktosios ryta lietuviai vairuotojai atkreipe demesi, kad is tauragiskiu "Iveco" niekas neislipa, i beldima neatsiliepia. Atidarius kabinos dureles, ant sedyniu be gyvybes zenklu, su putomis prie lupu rastas V. Latvis. Miegamojoje vietoje, taip pat negyvas aptiktas V. Urbutis.
Imonei nespejo nieko duoti...
I Maskva nedelsiant isvyko "Kiaunes" darbuotojai ir Generalinis direktorius V. Zaremba. Butina buvo nugabenti krovini ir parvezti zuvusiuju kunus. Po butinu formalumu ir ilgos bei varginancios keliones cinkuoti karstai pasieke Taurage. Zuvusiuju artimieji nusprende, kad butina paimti kraujo meginius ir istirti, ar nebuvo vyrai vartoje alkoholio pries mirti. Prokuraturos nutarimu tai buvo atlikta. Ekspertizes isvadose sakoma, kad V. Latvis ir V. Urbutis buvo blaivus. Zmones nuogastavo, kad jei nebus blaivumo irodymu, gali buti visokiu kliuciu del kompensacijos, mat vyrai zuvo darbo metu.
"Kiaunes" savininkas ir vadovas V. Zaremba "Akistatai"sake, kad abu vyrai buvo tik pradeje dirbti, todel imonei dar nieko nespejo duoti, todel ir galimybes padeti seimoms yra ribotos. Kunu parvezimas ir sunkvezimio remontas del Lenkijoje ivykusios avarijos firmai kainavo 8 000 litu. Dar po penkis simtus litu ismoketa laidotuvems ir tiek pat pinigu bus skirta vasara, kai finansiniai reikalai pageres. Pagal dabar galiojancius istatymus uz darbe zuvusius vyrus kompensacijas ismokes "Sodra". V. Zaremba turi paaiskinima vairuotojo, kuris sunkvezimiu "Iveco" dirbo iki V. Urbucio. Tas vairuotojas teigia, kad sildymo sistema buvo tvarkinga. Todel direktorius isitikines - del sildytuvo problemu kaltas pats V. Urbutis.
Lemtingas skaicius
V. Latvio sesuo Vilma Roziene sako, niekaip nesuprantanti, kaip patyres vairuotojas, ne karta susidures su pugomis, salciais, galejo pakliuti i tokia situacija. Gal nezinojo, kad V. Urbucio masinos sildytuvas apgedes? Per praejusias Kaledas brolis itin stropiai susitvarke savo daiktus ir pusiau juokais sake, kad jei 2001-uosius pragyvens, tai dar simta metu gyvens. Mat, jo tevas paskendo, kai Vygantui buvo 13 metu. Taip isejo, kad ir Vyganto sunus Mindaugas neteko tevo tokiame pat amziuje. Isvykdamas, beje, tai buvo vasario 13-aja, Vygantas sake - gris, negris - kaip dievas duos. Jis labai dziaugesi, gaves darba, ketino kiek veliau pirkti golfuka. Buvo labai keista, kad Vygantas neskambina namo. Ta nelaiminga pirmadieni V. Roziene jau ketino eiti i "Kiaune", teirautis apie broli. Tevo pasigedo ir Mindaugas. Taciau eiti neteko - firmos darbuotojai pranese tragiska zinia.
Paskalos skaudina
Audrone Urbutiene sake, kad ta vakara, kai paskutini karta vairuotojo kabineje uzmigo vyras, namuose be jokios priezasties issijunge televizorius. Kaip tik tuo metu moteris skambino vyrui i mobilu telefona. Valentinas neatsiliepe. Iskart dingtelejo mintis, kad ateina nelaime. Moteris sako daug kanciu patyrusi, savaite laukdama, kol bus pargabentas kunas. Skambinusi V. Zarembai, bet jis keliones metu ne karto neatsiliepe. Nebuvo jokios informacijos - ne kas atsitiko, ne kodel. Apie vyro padaryta avarija Lenkijoje A. Urbutiene suzinojo jau po jo mirties. Moteriai atrodo, kad tuojau suskambes telefonas ir isgirs vyro balsa: "na, mazyliai mano, kaip gyvenat?" A. Urbutiene sako - virs jos ir kaimynu namu kazkokia bloga karma - kas keli metai mirsta jaunas, darbingas vyras - vienas zuvo avarijoje, kitas pasikore, trecia nutrenke elektra, o stai ketvirtas zuvo Rusijoje. Moteris sake, vyro darbovietei jokiu pretenziju neturinti - aciu, kad parveze kuna. Skaudina ivairios paskalos, gandai, atseit ji ieskanti teisybes. Zmones visko prisnekejo - ir tai, kad vairuotojai buvo tycia nunuodyti, ir kunai, atseit, vezant is Maskvos kazkur pradinge. Zmonems burnu neuzkimsi, ir niekam nepaaiskinsi, kad ne ji tas paskalas skleidzia.
2001.03.21.