Remigijus RAINYS
Jau kuris laikas vairuotojai, iš Kauno skubantys į sostinę, ar pagaliau atšilus orams pajūrio link savo automobiliais vykstantys poilsiautojai negarsiai keiksnoja kelininkus, vykdančius pagrindinės šalies automagistralės kelio dangos remonto darbus. Dėl to remonto ratuotieji priversti ne tik važiuoti lėčiau, bet ir nuolat manevruoti iš juostos į juostą bei važiuoti begalinėse kolonose. Nuotaiką nelabai pakelia ir draugiškai ranka su įspėjamuoju ženklu mojuojąs manekenas Jonukas, nes nekantruoliai niurna, jog dabar kelionės tikslą greičiau galima pasiekti traukiniu.
Kai "Akistatos" žurnalistas šiuos vairuotojų priekaištus išsakė Lietuvos automobilių kelių direkcijos generalinio direktoriaus pavaduotojui Algimantui Janušauskui ir paklausė, kodėl kelyje Vilnius - Kaunas remonto darbai vienu metu vykdomi net šešiuose ruožuose, šis patikslino, kad tokių ruožų dar padaugės, ir pasidžiaugė, kad šiemet tarp Vilniaus ir Kauno bus atstatyta 28,5 kilometro kelio dangos. Iš viso pagrindiniame šalies kelyje šiemet danga bus atstatoma 33 kelio ruožuose. Nuo Kauno iki Klaipėdos nauja danga bus paklota 45,5 kilometro ruože. Pernai kelių dangos kapitaliniam remontui nebuvo skirta nė lito, tad buvo apsiribojama kasmetiniu lopymu - užtaisytos vis dažniau atsirandančios duobės.
Šiemet pagaliau pavyko sutvarkyti visą Europos komisijos ISPA investicinės programos dokumentaciją ir, parėmus Europos investicijos bankui, pasirašyta sutartis, pagal kurią greitkelio Vilnius - Klaipėda dangos remontui bus gauta 13 milijonų eurų. 75 procentus šios sumos suteiks investitoriai iš ISPA programos, o likusius paskolins Europos investicijos bankas. Būtent pagal šios ISPA programos sutarties punktus magistralės remonto konkursą laimėjusi rangovė AB "Kauno tiltai" turi dirbti tuose, o ne kituose kelio ruožuose, mat investuotojai pirmoje eilėje pinigus skiria greičiausiai atsiperkančioms kelio atkarpoms. Kadangi dokumentų tvarkymas užtruko daugiau nei metus, kelininkai per šiuos ir kitus metus turės įvykdyti trejų metų programą, todėl automobilistams teks susitaikyti su vis gausėjančiomis kliūtimis ir greitį apribojančiais ženklais automagistralėje. Automobilinių kelių direkcija teigia, jog kol kas patenkinta "Kauno tiltų" vykdomų darbų kokybe ir sparta. Nors vasarą yra visos sąlygos dirbti bent dviem pamainomis, tačiau tai gerokai padidintų sąmatą ir kol kas mūsuose galima tik pasvajoti apie tai, kad kada nors kelininkai autostradas remontuos ištisą parą. Pavyzdžiui, Prancūzijoje, naktinės pamainos darbo barą nušviečia ryškūs prožektoriai. Lietuvoje nėra kur dėti Ignalinos atominės elektrinės pagaminamos elektros energijos, tad kad reaktoriai, už kurių kurą vis vien reikia mokėti, nedirbtų tuščiai, galbūt apšvieskime kelius, na kad ir labdaros sumetimais...
Dėl nepalankių oro sąlygų ir kitų aplinkybių darbai vyksta tik pirmą savaitę, nors turėjo prasidėti jau prieš mėnesį, todėl veikiausiai netrukus įsibėgės, jeigu... bus finansuojami pagal pasirašytus susitarimus. Kol kas Lietuvoje negauta nė vieno euro, nors visi dokumentai jau patvirtinti ir įsigaliojo. Automagistralės remonto darbai tęsis septynerius metus, tad maždaug tik 2007 metais iš Vilniaus į Klaipėdą vėl bus galima važiuoti maksimaliais greičiais.
Taigi vilniečiams, kauniečiams ir aplinkinių rajonų gyventojams, susiruošusiems į pajūrį, tegalima pasiūlyti į kelionę išvykti bent valandą ar pusantros anksčiau arba nuo Laikinosios sostinės pasukti panemune. Kažin ar savo kelionės tikslą pasieksite greičiau, tačiau bent jau pasigrožėsite Nemuno pakrantėmis ir pilių žiedu, sutiksite tikrai mažiau kelio remontininkų, mat visiems likusiems respublikos keliams lėšų skirta lygiai tiek, kiek prestižiniam A-1. Tai reiškia, kad krašto keliuose bus bandoma tik išlaikyti nuolatinę priežiūrą, lopant asfalte atsirandančias skyles, nuo žvyrkelių dings paskutiniai dangos likučiai ir teks važinėti duobėtu kelio pagrindu. Kitas Lietuvos automobilių kelių direkcijos generalinio direktoriaus pavaduotojas Petras Tekorius kaip labiausiai sudėvėtus įvardijo kelius Plungė - Rietavas ir Valkininkų geležinkelio stotis - Daugai - Alytus.

