Petras IVANAUSKAS
Vidaus reikalų ministras Juozas Bernatonis "ant kilimėlio" buvo pasikvietęs policijos generalinį komisarą Vytautą Grigaravičių bei jo pavaduotoją Vizgirdą Telyčėną. Oficiali susitikimo priežastis - ministras susirūpinęs dėl nepaliaujamai didėjančio automobilių vagysčių skaičiaus ir nepakankamai efektyvaus šiuos nusikaltimus tiriančių pareigūnu darbo. Ar iš tikrųjų taip yra? TV3 žinios jau tą patį vakarą padarė išvadą, kad ministras taip bando kerštauti ne itin parankiam ir nelabai sukalbamam generaliniui komisarui. Kalbama, kad V. Grigaravičius ne visada klauso ministro skirdamas miestų ir rajonų komisarus, gali paprieštarauti ir kitais klausimais.
Kiek pavagiama?
Policijos departamento prie VRM atstovas spaudai teigia, kad lyginant didėjantį šalyje registruojamų ir reeksportuojamų automobilių skaičių, automobilių vagysčių skaičius padidėjo labai nežymiai. Per devynis šių metų mėnesius šalyje pavogta 4 211 automobilių - tai 106 daugiau nei pernai. Valstybinės įmonės "Regitra" duomenimis, iki spalio 1 dienos Lietuvoje buvo įregistruota 1 529 836 automobiliai, t. y. beveik 150 000 daugiau nei pernai per tą patį laikotarpį.
Policijos generalinis komisaras vidaus reikalų ministrą informavo, kad per devynis šių metų mėnesius šalyje buvo surasta 2 036 automobiliai arba 45,4 procento pagrobtų automobilių (pernai buvo surasta 47,8 proc.). Komisaro nuomone, išaiškinamumas mažėja dėl to, kad didžioji dalis pagrobtų automobilių išardoma ir parduodama detalėmis. Policija kreipėsi į Ūkio ministeriją, siūlydama sugriežtinti detalių ir agregatų prekybos taisykles, tačiau net ir keisdama minėtas taisykles Ūkio ministerija į policijos pasiūlymus neatsižvelgė.
Informuodamas vidaus reikalų ministrą apie automobilių vagysčių tyrimo situaciją policijos generalinis komisaras siūlė stiprinti tarpžinybinį bendradarbiavimą. Šiais metais daugiausia vogtų automobilių - 1 269 - surado policijos pareigūnai, 36 - Valstybės sienos apsaugos pareigūnai, daugiau nei 10 pagrobtų automobilių nustatė VĮ "Regitra". Komisaro nuomone, labai svarbu, kad pagrindiniai kontrolės punktai turėtų priėjimą prie Interpolo ieškomo transporto duomenų bazės, nes kol kas nemažai vogtų automobilių ar jų dalių yra išvežama per nekompiuterizuotus pasienio kontrolės punktus.
Vogė ir vogs
Automobilių vagystės šiuo metu vienos iš populiariausių ir pelningiausių nusikalstamų struktūrų užsiėmimų. Nors už grotų pasodintas ne vienas automobilių vagis, tačiau pelninga vieta ilgai tuščia nebūna. Dar daugiau - automobilių vagystėmis užsiima ne tik eiliniai grupuočių nariai, bet ir vadeivos. Štai paskutinį spalio sekmadienį Klaipėdoje vogdamas prabangų "Mercedes-Benz" įkliuvo vienos galingiausių uostamiesčio gaujų lyderis Arūnas Kubilius (30 m.). Keturis kartus teistas A. Kubilius (Kubilas) išgarsėjo 1992 - 1993 metais, kai buvo susijęs su "Palangos verslo" klubu, reketavusiu pajūrio verslininkus. Vėliau jis slapstėsi Rusijoje, kur vogė automobilius. Paskutinį kartą į laisvę A. Kubilius išėjo prieš metus. Dar šis vyras garsus ir konfliktais su vienu žymiausių Klaipėdos nusikalstamo pasaulio veikėju Sigitu Gaidjurgiu, kuris šiuo metu suimtas įtarus organizuojant kelis nužudymus. Įdomiausia tai, kad tarpusavio santykius klaipėdiečiai ėmė aiškintis padedant spaudai ir policijai, kas nusikalstamame pasaulyje šiaip jau neįprasta. S. Gaidjurgis papasakojo žiniasklaidai apie aukšto rango policijos pareigūnus, "dengiančius" A. Kubilių, nurodė ir jo grupuotės žinioje esančius lošimo namus. Po viešų demaskavimų lošimų namai buvo šturmuoti "Aro" pareigūnų, o į S. Gaidjurgį buvo pasikėsinta. Buvo kalbama, kad tai A. Kubiliaus darbas, bet įrodyti nepavyko. Ir štai dabar pats A. Kubilius priverstas vogti automobilius. Matyt, tikrai ne iš gero gyvenimo. Norisi gyventi gerai ir sočiai, o pinigų nėra, tad tenka raitotis rankoves ir grįžti prie jaunystės dienų amato. Juolab kad Klaipėdoje tai nėra labai pavojinga, nes čia automobilių vagysčių išaiškinamumas gerokai mažesnis nei vidutiniškai šalyje - vos per 10 procentų. Neseniai uostamiestyje pakeistas Automobilių vagysčių tyrimo skyriaus komisaras. Tikimasi, kad į skyriaus vadovo postą paskirtas jaunas pareigūnas sugebės pasiekti geresnių rezultatų. Kituose miestuose tokios rokiruotės (bent iš pradžių) davė visai neblogų rezultatų. Bet tikėtis, kad žymiai sumažės automobilių vagysčių, neverta, nes tai pelningas ir ne itin pavojingas darbas. Pats generalinis komisaras pripažino, kad jau mėnesio viduryje automobilių vagių gaudytojai lieka be benzino ir vagių ieško važinėdami troleibusais. O troleibusas pririštas prie linijos - į bet kurią gatvelę neįsuksi. Ir vagys apie tai puikiai žino.
Išpirkos negavo
Tačiau ir tokiomis sąlygomis vagių sugaunama. Kaip tik generalinio komisaro ir ministro susitikimo išvakarėse Anykščiuose sulaikyta automobilių vagių gauja, keli vagys sulaikyti Kaune. Kauno miesto apylinkės teismas leido suimti norėjusius paimti išpirką už pavogtą automobilį Dalių Čepšį ir Žygimantą Maščiukaitį. Anykščiuose Gintarui Žiukui pateikti kaltinimai ne tik planavus plėšimus ir vagystes, bet ir organizavus nusikalstamą susivienijimą.