Sigitas STASAITIS
Kas nėra matęs, kai sankryžoje, užsidegus raudonai šviesai, vienas šalia kito sustoja du automobiliai su jaunais vairuotojais? Vyrukai išdidžiai susižvalgo vienas kitam mesdami iššūkį. Nuo tos minutės jie - nebe paprasti automobilistai, o varžovai, improvizuotų lenktynių dalyviai. Užsidegus žaliai šviesai net padangos cypia - abiem svarbu įrodyti, kad būtent jo mašina galingesnė, kad jis geresnis vairuotojas. Laimi tas, kuris pirmas pasiekia kitą sankryžą ar greičiau įsibėgėja. Mada taip lenktyniauti atėjo iš JAV, todėl tokios varžybos, parodančios, kieno mašina geriau "traukia", vadinamos "dragu" (pagal anglišką žodį "drag" - traukti, trauka). Tačiau lenktyniauti gatvėse nepatogu - visų pirma pavojų kelia kitos mašinos bei žiopli pėstieji, be to, ir kelių policininkas, pamatęs tokias improvizuotas lenktynes, neliks abejingu žiūrovu - mostels krivūle ir išsitrauks segtuvą su baudos kvitais.
Nutrūktgalviai, ėmę nebeišsitekti Šiaulių bei aplinkinių miestų gatvėse, jau senokai pradėjo ieškotis vietos, kur galėtų saugiau palenktyniauti trumpose distancijose. Iš pradžių vaikinai buvo pradėję rinktis prie nuošalaus Šiaulių aplinkkelio, tuščioje, į merdintį Zoknių oro uostą vedančioje gatvėje, tačiau vis suuodę jų imdavo tykoti policininkai. Tuomet karštakraujai prisiminė apleistą lėktuvų pakilimo taką prie pat Radviliškio.
Sovietmečiu prie į Radviliškį, Šeduvą bei Tytuvėnus vedančių kelių sankryžos buvo pastatytas trąšų sandėlis. Jas "kukurūzininiai" dvisparniai lėktuvai barstydavo ant laukų. Šalia angaro buvo išasfaltuotas pakilimo takas. Kartu su sovietmečiu baigėsi ir mada laukus tręšti lėktuvais. Neseniai angarą nusipirkę verslininkai bandė čia įrengti automobilių turgų, tačiau idėja neprigijo - už puskilometrio esantis Radviliškio turgus nesidavė nukonkuruojamas. Netikėtai angaras, o tiksliau - lėktuvų pakilimo takas, atgijo kaip "drago" lenktynių arena.
Dabar kiekvieną penktadienio vakarą ant pakilimo tako vyksta civilizuotai organizuotos įsibėgėjimo lenktynės. Angaro savininkai pakilimo tako kraštus išklojo žiūrovus nuo nelaimės saugančiais gelžbetonio blokais, organizavo gaiviųjų gėrimų prekybą, paslaugas.
Žiūrovams bilietų nėra, tik mokestis atvažiuoti prie angaro automobiliu - 5 litai. Kur tau lietuvis mokės 5 litus, jei už juos galima nusipirkti litrą alaus? Tad dar neprasidėjus varžyboms ant plento gerą puskilometrį nusidriekia mašinų eilė. Mokama aikštelė pustuštė.
Kol teisėjai prie staliuko registruoja "drago" dalyvius, ant pakilimo tako ima "draskytis" motociklininkai, dideliu greičiu važinėjantys ant užpakalinio rato. Daug gyvesnės žiūrovų reakcijos sulaukia atplerpęs senas surūdijęs rusiškas motociklas, vairuojamas plonais vasariškais drabužiais apsirengusio vaikinuko.
- Tai Marius iš Radviliškio, - paaiškino šalia stovėjęs kažkoks prityręs lenktynių gerbėjas. - Pamatysi, ką tas vyrukas parodys tikriesiems "baikeriams".
Žinojo žmogus, ką kalba. Netrukus vaikinukas padarė tai, ko nedrįso greitieji motociklininkai su japoniškais motociklais - atsistojo ant važiuojančio motociklo sėdynės! Tiesa, Marius taip važiavo neilgai, gal 100 metrų. Staiga jis prarado pusiausvyrą ir kad grius! Pats nusirito į vieną pusę, motociklas ir šalmas - į kitą, iš vieno bato liko tik draiskalai. Visi nuščiuvę pagalvojo, jog Marius žuvo, nes kelias sekundes gulėjo nejudėdamas. Nė velnio. Netrukus nugriuvėlis sujudėjo, vargais negalais atsistojo ir jau gana žvaliai nušlubčiojo į pašalį. Po akimirkos "nemirtingasis" šypsojosi ir mojavo jį sveikinantiems žiūrovams. "Akistatai" Marius parodė žiauriai į asfaltą nubrozdintas kojas bei sutrenktą sutinusį riešą, kuris, tikėtina, lūžęs. Tačiau žaizdas susitvarstęs popieriniais rankšluosčiais Marius tikino motociklu važinėsiąs ir toliau.
Po Mariaus savo triukus ėmė rodyti "baikeriai" su sportiniais motociklais "britvomis". Jų grupelė vėl pasileido pakilimo taku, vis mėgindama važiuoti ant užpakalinio rato. Baltą motociklą vairavęs "baikeris" persistengė - taip aukštai pakėlė ratą, kad nuo sėdynės drėbėsi ant žemės. O likęs be raitelio motociklas lyg niekur nieko nuvažiavo toliau! Pašokęs nudribėlis bandė vytis savo plieno žirgą, tačiau kur tau, atsiliko. Tuo nuotykiai nesibaigė. Nevaldomas baltasis motociklas staiga pasuko kairiau - tiesiai po ratais šalia važiavusiam kitam motociklui. Atsitrenkęs į netikėtai atsiradusią kliūtį motociklininkas nusivertė per vairą kūliais. Kadangi "baikeriai" vilkėjo specialiais odiniais motociklininkų drabužiais, griūdami nesusižeidė, tik labai susinervino - antrasis nukritėlis iš pykčio net šokinėjo aplink savo brangųjį aplamdytą motociklą.
Prablerbė ir gražus triratis motociklas, sukonstruotas ne "dragui", o maloniam pasivažinėjimui. Jo savininkas važinėjosi itin lėtai, nes... vertėsi per praėjusias "drago" lenktynes vežiodamas pramogų pasiilgusias merginas. Nemirtingi tie nutrūktgalviai - ir per aną avariją visi liko sveiki.
Temstant ant asfaltuoto lėktuvo pakilimo tako vienas šalia kito sustoja po du lengvuosius automobilius. Tarp mašinų stovintis teisėjas energingais rankų mostais duoda startą. Sužavėti žiūrovai sušurmuliuoja, mašinos kriokdamos šoka pirmyn. Finišas - už 350 metrų. Ten greitis - kartais 150, kartais 200 kilometrų per valandą.
Tuomet išaiškėja, jog "dragas" - labai demokratiškos varžybos. Treniruočių važiavimų metu ne vieną galingą apynaujį sportinį automobilį lenkė senas surūdijęs "Opel Kadett" su kukliu 1,8 litro tūrio varikliu. Gaila, neatlaikęs prakiuro kadeto radiatorius ir mašina pasitraukė. Tačiau jos vietą užėmė kitas "Opel Kadett", beje, tądien ir laimėjęs varžybas. Aplenkė net naujausią išreklamuotą "Honda Civic Type R" su 200 arklio galių varikliu. Kadeto savininkas, pagal išsilavinimą inžinierius mechanikas, šiaulietis Tomas Poliakas (25 m.) didžiavosi:
- Taip, savo mašiną palengvinau išimdamas sėdynes ir nereikalingus daiktus, prijungiau sportinį oro filtrą bei specialų maždaug 10 arklio galių pridedantį variklio sūkius leidžiantį padidinti "čipsą". Tačiau mano mašina - 15 metų, kainuoja gal 1 000 eurų, variklis - 150 arklio galių. O aplenkiau naują hondą už kokius 70 000 litų su 200 "arklių" varikliu. Smagu!
Krito į akis, tai jog nemaža dalis varžybose dalyvavusių sportinių mašinų - su laikinais raudonais valstybiniais numeriais. Nesunku suvokti, jog tai dar nespėtos parduoti mašinos, atriedėjusios iš netoliese esančio Radviliškio automobilių turgaus. Ko nepalaužius, nepadraskius parduodamo automobilio - pirkėjas to juk nežinos, o jei kas rimčiau per "dragą" išklibs, remontuos irgi pirkėjas.
Šiek tiek galingesnių automobilių klasėje šįkart laimėjo Tomo draugas Tomas Lelys, "dragui" pasiruošęs seną kuklų "Ford Escort". Tiesa, tai sportinis eskortas su forsuotu varikliu.
- Kartą pamatęs gatve važiuojant šį fordą, aš gal keturis mėnesius kalbinau jo savininką, kad mašiną parduotų, - pasakoja dėl "drago" pamišęs vaikinas. - Mašina man atsiėjo apie 4 000 litų, tačiau dar dukart tiek pinigų į ją sukišau. Et, nekenktų ir specialios minkštos padangos, tačiau visko juk nenusipirksi.
"Drago" varžybų metu dažniau laimi kuklesni, tačiau specialiai ruošti automobiliai. Ruošiama dviem būdais. Mašina palengvinama išimant viską, ko nereikia - sėdynes, apmušalus ir net kai kurias skardas, bei forsuojant variklį. Pastaroji operacija žymiai brangesnė, ne kiekvieno kišenei. Jau yra grupė "dragininkų", visą laisvalaikį ir visą uždarbį kišančių į lenktynėms ruošiamas savo mašinas.
"Dragas" - efektingas, bet kuklus sportas. Dalyviams nereikia turėti šimtų tūkstančių kaip sportinio ralio ar lenktynių "Paryžius - Dakaras" dalyviams. Ir treniruotis metų metais nebūtina, "drago" niuansų išmokstama greitai. Išduosime didžiąją paslaptį - prieš startą mašiną reiktų prilaikyti rankinio stovėjimo stabdžiu, o jį atleidus startuojant žiūrėti, kad ginkdie neprasisuktų padangos. Jei manote, kad sugebėsite, penktadienio vakare esate laukiamas prie angaro. Net televizijos žvaigždė japonas Fumito jau buvo atvažiavęs.
Autoriaus nuotr.
Daugeliui žiūrovų 5 litai - dideli pinigai, mašinos paliekamos ant plento.
( D-1 .jpg);
Dalyviai prieš varžybas užregistruojami. Starto mokestis - 20 litų, už kuriuos nugalėtojui perkamas prizas.
( D-2 .jpg)
Daugelis automobilių - skirti parduoti, todėl savininkams jų ir negaila laužyti.
( D-3 .jpg);
Šis triratis vertėsi prieš savaitę vykusiose "drago" varžybose, tačiau viskas baigėsi laimingai.
( D-4 .jpg);
Motociklininkai ant sportinių "britvų" važinėjo pakėlę priekinį ratą.
( D-5 .jpg);
Marius ant seno rusiško motociklo irgi norėjo neatsilikti. Čia jis dar prieš pasirodymą...
( D-6 .jpg);
...o čia atlikdamas itin pavojingą triuką.
( D-7 .jpg);
Net keista, kaip nutrūktgalvis liko gyvas.
(D-8. jpg);
Apsivyniojęs žaizdas popieriniais rankšluosčiais Marius sakė motociklo neišduosiąs.
(D-9. jpg);
Vienas iš "baikerių" persistengė keldamas ratą ir atsidūrė ant žemės.
( D-10 .jpg);
Pasirodo, motociklas puikiai moka važiuoti ir be žmogaus.
( D-11 .jpg);
Finišuojant automobiliams jų greitis artėja prie 150 - 200 kilometrų per valandą.
( D-13 .jpg).