Viena įtakingiausių navigacinės įrangos gamintojų bendrovė “Garmin” pernai pristatė naujos klasės nešiojamąjį įrenginį "Garmin NavTalk GSM", sujungiantį mobiliojo telefono, GPS (Global Positioning System) imtuvo ir darbo organizavimo funkcijas.
Sėdus už vairo šis aparatas lengvai virsta elektroniniu kelionių gidu, tuo pačiu metu leidžiančiu naudotis mobiliojo ryšio paslaugomis ir kai kuriais kišeninio kompiuterio privalumais. "Garmin NavTalk GSM" neseniai pasirodė ir Lietuvos rinkoje.
Mobiliojo šurmano galimybes nutarėme išbandyti Vilniaus apylinkėse. Kelionę pradėjome sostinės centre, kur, apsukę keletą ratų, 132x160 taškų skiriamosios gebos 4 atspalvių "Garmin NavTalk GSM" ekrane pavaizduotame žemėlapyje nubrėžėme kreivę, gana tiksliai sutampančią su pasirinkto maršruto trajektorijoje atsidūrusiomis gatvėmis. Turint galvoje įrenginyje įmontuotą 12 kanalų GPS imtuvą, galintį priimti radijo signalus iš 12 arčiausiai tuo metu skriejančių palydovų, tokie rezultatai nė kiek nenustebino. Priminsime, kad, norint nustatyti automobilio koordinates, pakanka žinoti atstumą iki 3 palydovų, o šis procesas, priklausomai nuo aparato darbo režimo (naudoto iki vietos nustatymo pradžios), gali trukti nuo 15 sekundžių iki 2 minučių (“AutoLocate" režimu). Žinoma, vietovėse, kur gausu įvairių pastatų, iš palydovų gaunami signalai dažnai yra slopinami, iškraipomi, o kartais (pavyzdžiui, važiuojant tuneliu) visai dingsta iš navigatoriaus akiračio. Todėl, nepaisant šiuolaikinių mikroprocesorių spartos, pradiniai koordinačių apskaičiavimai (vadinamasis “šaltasis startas”) gali trukti apie 2-3 minutes ir tik paskui informacija atnaujinama kas sekundę, nes apdorojama tik duomenų kaita.
Nuolat palaikydamas ryšį su daugiau nei trimis stipriausius signalus siunčiančiais palydovais, "Garmin NavTalk GSM" automobilio koordinates nustato 5-15 metrų tikslumu (naudojant diferencialinę DGPS duomenų korekcijos sistemą tikslumas padidėja iki 1-5 metrų), o to visiškai pakanka ir važiuojant greitkeliu, ir ankštomis Vilniaus senamiesčio gatvelėmis. Vienintelė problema - ne visai išsamus įrenginio atmintyje saugomas Lietuvos žemėlapis, neleidžiantis išnaudoti visų GPS imtuvo galimybių. Senamiestyje gerai spustelėjus akseleratoriaus pedalą, mūsų elektroninis šturmanas atsidurdavo nepavydėtinoje situacijoje, nes, savo duomenų bazėje neradęs reikiamos gatvelės, negalėdavo jos “nupiešti” telefono ekrane. Kita vertus, navigatorius nė akimirkai nenutraukdavo artimiausio jam žinomo maršruto paieškos, todėl jau po kelių akimirkų, skaitmeniniame žemėlapyje stebėdami judančio virtualaus automobilio (vaizduojamo trikampiu) padėtį, vėl galėdavome grįžti į kelią ir tęsti kelionę. Kad vairuotojas galėtų iš anksto pasiruošti būsimam manevrui, artėjant prie posūkių vietoj žemėlapio ekrane pasirodydavo didelės aiškios rodyklės ir iki posūkio likęs atstumas metrais. Šias nuorodas taip pat lydėdavo balsu ištariami įspėjimai apie judėjimo krypties pasikeitimą, tačiau toks navigacijos būdas pasiteisindavo tik pasinaudojus laisvų rankų įranga (vidinis GSM/GPS telefono garsiakalbis negali užtikrinti reikiamo garso lygio).
Išvažiuodami iš Vilniaus navigatoriaus paieškos laukelyje surinkome Nemenčinės pavadinimą ir, patvirtinimui spustelėję “Go to” mygtuką, tęsėme eksperimentą. Sklandžiai įveikę numatytą kelionės atkarpą, aparatą nusprendėme išmėginti sudėtingesnėmis sąlygomis - pasukome prie Gėlos ežero atokioje miškingoje vietoje. Čia dar kartą pasitvirtino skurdžios mūsų gido žinios apie Lietuvos geografiją, bet paaiškėjo ir viena ypač naudinga savybė - galimybė įsiminti kelionės maršrutą, kad, atsidūrus nežinomoje vietoje, net ir neturint skaitmeninio žemėlapio būtų galima grįžti į pradinę kelionės vietą (“TrackBack” funkcija). "Garmin NavTalk GSM" atmintyje sugeba išsaugoti 20 tokių maršrutų, kurie gali turėti 30 tarpinių kelionės taškų, paženklintų grafinėmis arba tekstinėmis žymomis. Pasiklysti tiesiog neįmanoma.
Įpusėjus kelionei sumanėme pasisvečiuoti maždaug už 40 km nuo Nemenčinės stūksančioje Trakų pilyje. Gavęs naujus nurodymus GPS telefonas greitai apskaičiavo naująjį maršrutą ir kaip tikras kelionių gidas mielai mus palydėjo iki pat pilies mūrų. Besižvalgydami po juos atsitiktinai pastebėjome dar vieną įdomų dalyką. Pasirodo, net ir įdėtas į kišenę aparatas “mato” pakankamai palydovų ir gali nesunkiai nustatyti savo koordinates. GPS veiksmingumas sumažėja apvertus jį aukštyn kojomis - tuomet korpuse įmontuota GPS imtuvo antena negali užtikrinti patikimo ryšio su palydovais. "Garmin NavTalk GSM" vartotojui gali pasiūlyti standartinių funkcijų rinkinį: integruotą modemą, WAP naršyklę ir funkcionalią adresų knygutę, be įprastos kontaktinės informacijos (telefono, adreso, firmos pavadinimo ar interneto tinklapio), savo duomenų bazėje galinčią išsaugoti ir konkretaus abonento koordinates, kad kitą kartą jį būtų galima lengvai surasti su “NavTalk GSM". Nors įrenginys yra išskirtinai funkcionalus, jo priekinis skydelis neperkrautas jokiais papildomais valdymo elementais. Beveik visas operacijas galima atlikti pasinaudojus centre esančiu 5 krypčių ir itin tiksliai fiksuojančiu navigaciniu mygtuku. Gaila, kad “Garmin” specialistai nepagalvojo apie galimybę savarankiškai užprogramuoti jį skirtingoms operacijoms ar iš anksto numatytiems meniu punktams iškviesti. Kadangi aparatas automatiškai įsimena paskutinio naudoto meniu punkto poziciją, kaskart, norint patekti į atitinkamą meniu skyrių (iš laukimo režimo), tenka rinkti skirtingas klavišų kombinacijas. O tai reiškia, kad vairuotojas, atlikdamas net ir pačias paprasčiausias operacijas, turi nuolat stebėti telefono ekraną ir negali sutelkti dėmesio į kelią. Ko gero, tai vienintelis rimtesnis valdymo trūkumas.
Didžiausias "Garmin NavTalk GSM" pranašumas - didelė 16 MB žemėlapiams skirta atmintis (šiuo požiūriu jis akivaizdžiai lenkia vienintelį savo konkurentą - GSM/GPS telefoną “Benefon Esc!”, turintį tik 2 MB atminties ir naudojantį taškinį žemėlapių formatą, neleidžiantį kokybiškai atkurti padidinto vaizdo) ir galimybė naudoti vektorinius “MapSource” formato vietovių žemėlapius su sudėtinga kiekvieną objektą apibūdinančia atributų sistema (patys išsamiausi iš jų apibūdina netgi kelių tinklo topologiją, įvertina eismo taisyklės, galimas transporto spūstis, važiavimo per sankryžas ypatumus, numatomą automobilių judėjimo greitį ir t.t.). "Garmin NavTalk GSM" gali pasiūlyti arba trumpiausią kelio maršrutą, arba mažiausią atvykimo trukmę. Nors mes negalėjome pasinaudoti visais vektorinių žemėlapių privalumais, keisdami jų mastelį ir analizuodami atskirus objektus įsitikinome, kokių galimybių atsirastų į aparato atmintį perkėlus išsamius Europos miestų žemėlapius.
Kaip NK Rudaminos ieškojo
"Garmin NavTalk GSM" bandymus užbaigėme netikėtumų kupina kelione į Rudaminą, kurią pasiekėme tik tuomet, kai skaitmeniniame žemėlapyje apie šią vietovę nuo mūsų automobilio brėžiamos judėjimo kreivės beveik neliko sveikos vietos. Nors navigatorius atkakliai stengėsi surasti trumpiausią kelią pasirinktam maršrutui, dėl ekrane rodomų “off road” įspėjimų mūsų kantrybė išseko. Tada nusprendėme žūtbūt pasiekti savo tikslą ir, nepaisydami kelio nuorodų, visiškai atsidavėme elektroninio šturmano valiai. Po kurio laiko, sukorę papildomą dešimtį kilometrų vietiniais šunkeliais, pagaliau įsukome į Rudaminos apylinkes, tačiau tą rodanti iškaba mūsų jau nebetenkino. Juolab kad ekrane kažkodėl vis dar nesimatė užrašo apie pasiektą kelionės tikslą. Tad per daug nesvarstydami ir toliau pasikliaudami elektronika po truputį mažinome ekrane rodomą likusį atstumą iki “užburtosios” Rudaminos. “Įvažiavus” į žemėlapyje vaizduojamą apskritimą (įspėjantį, kad mes - visai šalia tikslo), teko palikti automobilį ir kelionę tęsti pėsčiomis. Maždaug po pusvalandžio atsidūrę netoli gyvenvietės besidriekiančiuose laukuose, pagaliau ekrane išvydome ilgai lauktą užrašą apie sėkmingai užbaigtą kelionę. Tai buvo paskutinis mūsų maršruto (o kartu - ir eksperimento) taškas, leidęs konstatuoti, kad "Garmin NavTalk GSM", net ir neturėdamas išsamaus skaitmeninio Lietuvos žemėlapio, vis dėlto susidorojo su elektroninio gido užduotimi ir, išvengęs rimtesnių nesklandumų, pateisino savo paskirtį.
Privalumai:Veiksmingas 12 kanalų GPS imtuvasDidelė 16 MB vidinė atmintis žemėlapiamsGalimybė pasirinkti trumpiausią maršrutą arba mažiausią atvykimo laikąPatogiai (šoniniais mygtukais) keičiamas žemėlapio mastelisGalimybė SMS žinute perduoti tikslias savo koordinatesFunkcionali adresų knygelėĮ atmintį galima įrašyti išsamius Europos miestų žemėlapius su pažymėtais svarbiausiais objektais (POI - Points Of Interest - duomenų sistema)Ilga darbo trukmė
Trūkumai:Nėra savarankiško mygtukų programavimo galimybėsTrūksta lizdo išorinėms atminties kortelėms, kuriose būtų galima saugoti išsamius šalių žemėlapiusPritaikytas tik dviems GSM dažnių diapazonamsNenumatytos papildomos komunikacinės galimybės (“IrDA”, “Bluetooth”)Neįdiegta GPRS duomenų perdavimo technologija
“Garmin NavTalk GSM” telefoną testams pristatė UAB “Fedingas”.
“Naujoji komunikacija”, Nr. 8