Vis stipriau dvelkianti karo Irake grėsmė kol kas neveikia didmeninių naftos produktų kainų Lietuvoje. Taip “Eltai” trečiadienį (01.22) tvirtino didžiąją dalį šalies degalų rinkos aprūpinančio "Mažeikių naftos" koncerno rinkodaros direktoriaus pavaduotojas rinkotyrai Stasys Ilakis.
"Jei tik karas Irake prasidės, naftos kainos iškart šoks į viršų, paskui jas automatiškai brangtų ir naftos produktai. Santykinai labiau nei benzino turėtų padidėti karo pramonėje naudojamo dyzelino ir reaktyvinio kuro kainos. Bet tikėtina, kad tas kainų šuolis bus trumpalaikis ir nelabai didelis, nes pagal prognozes JAV ir jų sąjungininkų karinė operacija Irake gali vykti tik kelias savaites", - samprotavo S. Ilakis.
Jis pripažino, jog niekas negali tiksliai pasakyti, koks gali būti kainų augimas. S. Ilakis prisiminė, kad 1991 metų pradžioje, kai vyko karas Kuveite, kuro kainų padidėjimas sudarė apie 300 procentų. "Nemanau, kad šiuo atveju jos tiek padidėtų, nes dabar nebūtų tiek naftos kainą veikiančių faktorių kaip daugiau kaip prieš dešimt metų. Vienas svarbiausių - tada situacija buvo mažiau prognozuojama nei dabar. Jeigu į konfliktą neįsitrauks arabų šalys, JAV ir jų sąjungininkės turėtų greitai pasiekti savo tikslų", - svarstė naftos rinkos ekspertas.
Jo teigimu, nėra ko jaudintis, kad karo Irake atveju sutriktų naftos žaliavos tiekimas į Mažeikius.
"Rusai turbūt ten nekariaus. Manau, kad bet kuriuo atveju turėsime naftos tiek, kiek reikės perdirbti ir eksportuoti. Kai Irakas užpuolė Kuveitą, o vėliau į tą konfliktą įsikišo Amerika su sąjungininkėmis, problemų dėl naftos gavimo iš Rusijos neturėjome", - sakė S. Ilakis.
Jis nurodė, kad tuo labiau apsirūpinimo žaliava sunkumų neturėtų būti dabar, kai Lietuvos naftos koncerną valdo Rusijos kompanija "Jukos", turinti savo naftos verslovių. "Bet kuriuo atveju Rusijai reikės eksportuoti naftą į Vakarus, kaip iki šiol, tam bus naudojamas ir Būtingės terminalas", - teigė S. Ilakis.
Jis pateikė duomenų, patvirtindamas savo tezę, kad iki šiol "Irako faktorius" neturėjo kiek didesnės įtakos šalies degalų rinkai. "Apie karą Irake turbūt kalbama nuo praėjusių metų vasaros pabaigos. Palyginkime tuo metu ir dabar "Mažeikių naftos" perduodamo A-95 benzino kainas: pernai rugsėjo 11-ąją jo tona kainavo 2747 litus, šiandien - 2748 litus", - nurodė S. Ilakis.
Bet kartu jis pastebėjo, kad pastaruosius keturis penkis mėnesius padidėjo dyzelino kainos. Jo tonos bazinė kaina išaugo 65 litais - 5,5 cento už litrą. Be to, nuo šių metų pradžios padidėjo 146 Lt už toną. "Bazinė dyzelino kaina išaugo ne tiek dėl karo Irake grėsmės, bet pastaruoju metu ją veikė sezoniniai faktoriai - tai šalta žiema Šiaurės Amerikoje, Europoje. Padidėjo poreikis dyzelino frakcijų, kurios naudojamos šildymui. Tarkim, krosnių kuro", - sakė S. Ilakis.
Jis minėjo, kad per konfliktą Kuveite per dešimt metų būtent karo reikmėms reikalingas dyzelinas ir reaktyvinis kuras pabrango labiau nei benzinas. Todėl tikėtina, kad taip būtų ir dabar.
"Mažeikių naftai" priklauso apie 95 proc. Lietuvos benzino rinkos ir apie 80-85 proc. dyzelino rinkos. Šiuos skaičius pateikęs S. Ilakis nurodė, kad neturi praėjusių metų pabaigos duomenų apie dyzelino importą į Lietuvą, todėl šioje rinkoje vaizdas gali būti kiek kitoks.
"Mažeikių naftos" produkcijos kainos skaičiuojamos kaip dešimties dienų pasaulinių naftos kainų vidurkis, pridedant transporto, valiutų konvertavimo ir kitas išlaidas. Vienintelis Lietuvoje naftos perdirbimo koncernas nuolat turi apie 100 tūkst. tonų naftos žaliavos.
JAV rinkos analitikų nuomone, Jungtinių Valstijų prezidento naujausi pareiškimai beveik nepalieka abejonių, jog Vašingtonas netrukus priims sprendimą surengti karinę akciją prieš Iraką.
Trečiadienį naujienų agentūros paskelbė, jog Rusijos ginkluotosios pajėgos gavo informacijos, kad JAV ir jų sąjungininkai jau nutarė karinius veiksmus Irake pradėti nuo vasario vidurio.
ELTA