Vakar Kipre baigėsi trijų dienų gedulas, kuris buvo paskelbtas dėl lėktuvo "Boeing 737" sudužimo ir 121 keleivių bei įgulos žūties. Sekmadienio nelaimė apgaubta mįslėmis. Pagal oficialią versiją, lėktuvas nukrito, nes prarado hermetiškumą. Apie kondicionavimo sistemos gedimą į žemę pranešė pilotai. Bet spauda ir žuvusiųjų giminaičiai kelia ir daugiau žūties versijų.
- Greičiausia avarija įvyko dėl techninių problemų, - tuoj po katastrofos pareiškė Graikijos vyriausybės atstovas Teodoras Rosopulas.
Šią versiją tuoj pat paneigė lėktuvo savininkų Kipro kompanijos "Helios Airways" direktorius Dimitris Pandazis. Jo žodžiais, prieš pakylant į orą lėktuvas buvo techniškai tvarkingas.
Prisiminkim, kaip įvyko katastrofa. Sekmadienio rytą "Boeing 737" pakilo iš Larnakos ir pasuko Atėnų link. Galutinis kelionės tikslas buvo Praha. Laineryje įsitaisė daug šeimų su vaikais. 10 valandą 20 minučių lėktuvas įskrido į Graikijos oro erdvę, tačiau pilotai į dispečerių užklausimus jau nebeatsakinėjo. 10 valandą 55 minutės iš Kretos saloje esančio karinio aerodromo į orą pakyla du Graikijos oro pajėgų naikintuvai F-16. Visą tą laiką nevaldomas oro laineris didžiuliu greičiu artėja prie Atėnų. Dar kelios minutės, ir didžiulis lėktuvas beveik su pilnais benzino bakais nukris ant gyvenamųjų kvartalų. Operatyviniame štabe sprendžiama: o jeigu lėktuvas užgrobtas teroristų, kurie, kaip ir rugsėjo 11-ąją, nori nukreipti jį į miestą? Pagal oficialius pranešimus, po kurio laiko "Boeingas" nukrito 40 kilometrų nuo Atėnų negyvenamoje vietovėje. Tačiau yra liudininkų, kurie pasakoja, kad lėktuvas sprogo ore. Iš karto pasipylė versijos, kad keleivinį lainerį numušė iš naikintuvo paleista raketa. Po lėktuvo katastrofos nutraukę atostogas į Atėnus sugrįžo ministras pirmininkas, vidaus ir gynybos reikalų ministrai. Pirmųjų dviejų misija aišku, o ko prireikė gynybos ministrui, jei oficiali versija - jog lėktuvas nukrito išsihermetizavus korpusui. Valdžia iš karto atsižegnojo - ne, numušti lėktuvą komandos nebuvo. Bet ar dažnai tokiais atvejais valdžia sako tiesą? 1980 metais Italijoje sudužus lėktuvui žuvo 81 keleivis. Daug metų italų valdžia slėpė tiesą - tik prieš kelerius metus paaiškėjo, kad keleivinį lėktuvą per klaidą numušė NATO lėktuvas.
Kol kas neaiškumų dėl sudužusio lėktuvo ne vienas. F-16 pilotai pasakoja, kad jie matė, jog keleiviniame lėktuve ties keleiviais nuleistos deguonies kaukės, o pilotų kabinoje tik vienas ant vairalazdės sukniubęs lakūnas. Graikijos gynybos ministerija teigia įtarianti deguonies tiekimo gedimą, dėl kurio visi keleiviai galėjo mirti per keletą sekundžių. Tad kodėl tada sudužo lėktuvas? Jei taip, tai valdomas autopiloto jis turėjo skristi tol, kol baigsis degalai, ir tada nukristi. Tik nukritus lėktuvui buvo pranešta, kad keleiviai sušalę, tačiau jau pirmieji lavonų skrodimai parodė, kad keleiviai žuvo nuo smūgių. Gal prieš atsitrenkiant į žemę jie ir buvo praradę sąmonę dėl oro stygiaus, bet buvo gyvi. Atsirado žmogus, kuris gavo žinutę iš savo pusbrolio lėktuve: "Pilotas pamėlynavo. Atsisveikinu, pusbroli, mes šąlame". Tačiau po kiek laiko žmogus prisipažino, kad taip norėjo išgarsėti.
Rastos abi juodosios lėktuvo dėžės. Jas šifruoti ėmėsi prancūzų specialistai. Gal jie nuplėš nežinomybės šydą.
Turistams iš Prancūzijos geriau neskraidyti
Pasaulis dar svarstė Atėnų tragediją, o redakcijas jau pasiekė pranešimai apie naujas katastrofas. Antradienį netoli Venesuelos ir Kolumbijos sienos sudužo oro bendrovei "West Caribbean Airways" priklausantis lėktuvas MD-80. Lėktuvu skrido 152 keleiviai bei 8 įgulos nariai. Lėktuvas skrido iš Panamos į Prancūzijoje užjūrio teritorijoje Karibų jūroje esančią Martinikos salą. Apie 3 valandą ryto pilotas, įskridęs į Venesuelos teritoriją, pranešė apie variklio gedimą ir paprašė leidimo nutūpti Marakaibo mieste. O po 10 minučių ryšys su lėktuvu nutrūko. Tuo pačiu metu gyventojai pranešė apie lėktuvo sprogimą. Visi lėktuvo keleiviai prancūzai skrido atostogauti. Prancūzijos prezidentas Žakas Širakas labai liūdnai sutiko žinią apie lėktuvo tragediją. Jis pareiškė užuojautą žuvusiųjų artimiesiems. Tai jau antra nelaimė, kai nukrenta lėktuvai su prancūzų turistais. 2004-ųjų sausio 3 dieną virš Raudonosios jūros katastrofą patyrė užsakomuoju reisu skridęs Egipto lėktuvas su 148 prancūzų turistais.
Antradienį taip pat sudužo sraigtasparnis Afganistane. Žuvo juo skridę 17 Ispanijos karių. Tai irgi antroji panaši katastrofa, nusinešusi Afganistane tarnavusių Ispanijos karių gyvybes: 2003 metais Turkijoje sudužo lėktuvas, iš Afganistano skraidinęs 62 ispanus taikdarius.
Geriau pasisekė keleiviams, skridusiems iš Venesuelos į Nikaragvą. Lėktuvas su 221 keleiviu dėl važiuoklės gedimo neįstengęs nusileisti Managvoje, pasuko į Salvadorą.
Kaip pranešė interviu vietos televizijai Nikaragvos sostinės tarptautinio oro uosto generalinis valdytojas Alfredas Čamoras, lėktuvui nepavyko nutūpti Managvoje dėl važiuoklės hidraulinės sistemos gedimo.
Oro uosto antžeminės tarnybos ėmėsi visų reikiamų priemonių, numatytų nepaprastiesiems atvejams. Bet po pusvalandžio, apskridęs kelis ratus virš Managvos, laineris pasuko į kaimyninę šalį. "Lakūnui buvo duotas nurodymas sudeginti kuo daugiau degalų ir skristi į San Salvadoro oro uostą, kur geresnės sąlygos avariniam tūpimui", - sakė A. Čamoras.
Jis pranešė, kad daugelis lėktuvo keleivių - Centrinės Amerikos valstybių piliečiai. Jie dalyvavo pirmadienį Venesueloje pasibaigusiame Pasaulio jaunimo ir studentų 16-ajame festivalyje.
Kaip informavo Salvadoro nacionalinė civilinė policija, lėktuvas nutūpė Komalapos oro uoste, keleiviai nenukentėjo.
Nelaimės neišvengta ir Lietuvoje
Vos pakilęs virš Pociūnų aerodromo Prienų rajone, pirmadienio vakarą žuvo pilotas akrobatas Algimantas Žeruolis.
56 metų kauniečio A. Žeruolio pilotuojamas savadarbis lėktuvas LY-XAJ 19 valandą 35 minutės nukrito iš maždaug 20-30 metrų aukščio ir sudužo.
"Smūgis buvo toks stiprus, kad pilotas žuvo iš karto", - sakė Eltai Kauno apskrities aviacijos sporto klubo direktorius Petras Beta.
Prienų rajono policijos komisariate dėl šios nelaimės pradėtas ikiteisminis tyrimas. Avarijos priežastis taip pat aiškinsis Susisiekimo ministerijos Civilinės aviacijos departamento specialistai.
Maždaug 10 metų piloto stažą turintis A. Žeruolis mėgdavo akrobatinius triukus: anksčiau jis yra keletą kartų leidęsis ant važiuojančio sunkvežimio.
Kaip pasakojo P. Beta, A. Žeruolis jau buvo patyręs savadarbio lėktuvo avariją prieš šešerius metus. Išsigydęs traumas, pilotas susiremontavo, patobulino savo lėktuvą ir vėl bandė su juo pakilti. Deja, nesėkmingai.