Mantas LIDEIKIS
Širvintų rajono Čiobiškio miesteliukas garsus tuo, jog čia turi ypatingą transporto priemonę - nuo netamenamų laikų veikiantį keltą per Nerį. Nesuklysime pasakydami, jog šis keltas - Čiobiškio simbolis.
Ypatingas tuo, kad kelte nėra nei variklio, nei irklų. Tiesiog skersai per Neries upę, pro Čiobiškį ramiai srūvančią, permestas lynas, o ant to lyno, nelyg koks upinis troleibusas keltas ir pakabintas. Visą kitą padaro srovė.
Šaunus kelto kapitonas šiemet - čiobiškietis Gintautas Paumila. Sakome "šiemet" dėl to, jog darbas šis - sezoninis ir kiekvienais metais vis kitas kapitonas ima kelto "šturvalą" į savo tvirtas rankas.
Šis Čiobiškio keltas - privatus. Jo savininkas gyvena Kaune, tačiau pasak Ginto, pats savaitgaliais atvyksta čia ir kilnoja keleivius bei automobilius. Likusioms dienoms - samdo žmogų.
Čiobiškio keltas, valdomas Gintauto yra tarsi tikras pasienio tarp Širvintų ir Kaišiadorių rajonų punktas. Viename Neries krante Širvintos, kitame - Kaišiadorys. Gintas numoja ranka, jog ne perdaugiausiai dabar čia tų keleivių yra - vos kelis automoblius per dieną perkelia. Už vieno automobilio su vairuotoju perkėlimą keltininkui reikia palikti 5 litus. Pėsčiajam arba automoblio keleiviui perplaukimas į kitą pusę kainuoja litą. O kadangi tai iš tiesų rimta firma, keltininkas kasos aparatu netgi čekutį išmuša.
Anot Ginto, darbas nėra sunkus, tik kad kartais labai jau nuobodu būna. Tuomet belieka meškeres užmerkus laukti, kol kam nors keltininko paslaugų prireiks. Kartais Gintas pagalvoja, kad geriau jau be perstojo mašinos važiuotų... O šiaip, anot jo, darbo vadinamajam atlyginimo minimumui užsidirbti pakanka.
Anot šiose vietose visą gyvenimą nugyvenusio G.Paumilos, Čiobiškio keltas veikia maždaug nuo 1935-ųjų. Kadaise netoli kėlimo vietos buvęs tiltas per Nerį, jo poliai dar išlikę. Tačiau karų metu tiltas susprogdintas ir nebeatstatytas, tad gyventojams beliko tik keltininko malonė. Jo funkcija taip ir nekito - keitėsi tik šeimininkai, na ir patys keltai. Anksčiau jis buvęs medinis, dabar - metalinis.
Dar vienas panašus keltas veikia Kauno rajone, Vilkijoje. Tiesa šis, keliantis per Nemuną, kur kas talpesnis ir galingesnis - varomas varikliais.