"Prieš kurį laiką iš užsienio parsivežiau kompiuterinės įrangos, - rašo laikraščio skaitytojas Visvaldas K. iš Alytaus. - Tačiau pirkiniu džiaugiausi neilgai, nes kompiuteris po mėnesio sugedo. Norėčiau sužinoti, ar yra galimybė nekokybišką gaminį pakeisti?"
Lietuvos vartotojų teises, pažeistas perkant prekes ar paslaugas Europos Sąjungos valstybėse bei Islandijoje ir Norvegijoje, gina prieš pusmetį Vilniuje atidarytas Europos vartotojų centras. Europos Sąjungos šalyse tokie centrai veikia tam, kad nekokybiškas prekes ar paslaugas kitoje valstybėje nusipirkę piliečiai sulauktų pagalbos. Pastebėjęs nekokybišką prekę arba sutarties reikalavimų neatitinkančią paslaugą, pirkėjas nedelsdamas raštu turi kreiptis į pardavėją. Visuomet būtina išsaugoti pirkimo dokumentus - čekį bei garantinį raštą. Rašte pardavėjui turi būti nurodyti prekės trūkumai ar defektai ir kaip jie pasireiškė. Rašant reikalavimus pardavėjui reikia pateikti ir pirkimo dokumentų kopijas. Skundas turi būti pateikiamas per 2 mėnesius nuo defektų pastebėjimo dienos. Vis dėlto dažniausiai vien tokio kreipimosi nepakanka. Eiliniam piliečiui sulaukti atsako iš kitos valstybės nėra paprasta. Jeigu taip atsitinka, kad į pirkėjo skundus nereaguojama, į kitoje valstybėje esantį pardavėją kreipiasi Lietuvoje įsikūręs Europos vartotojų centras.
Pagal Lietuvos vartotojų teisių gynimo įstatymą, galima reikalauti prekę pakeisti, grąžinti už ją pinigus, daiktą pataisyti ar grąžinti savininkui už nekokybiškos prekės remontą išleistus pinigus. Dažniausiai užsienio valstybės neatlygintinai pašalina įsigyto daikto defektą arba jį pakeičia kitu. Kiek rečiau grąžinami pinigai. Norėdamas grąžinti nusipirktą daiktą, pirkėjas privalo jį nuvežti į tą pačią parduotuvę arba ją nusiųsti paštu. Tačiau visas išlaidas apmoka pats. Įsigijus brangų nekokybišką daiktą (pavyzdžiui, kaip laiške nurodytą kompiuterį), parduotuvė gali reikalauti jį grąžinti, todėl pirkėjas neišvengs kelionės į tą šalį, kur įsigijo šią prekę, arba siuntimo paštu išlaidų. Tokiu atveju finansinės paramos Europos vartotojų centras neteikia, tačiau jis pagelbsti atliekant vertimo paslaugas, padeda susisiekti su parduotuvės atstovais, informuoja apie vartotojo teises, konsultuoja, padeda siekti kompensacijos už patirtus nuostolius ir t. t. Minėtos paslaugos atliekamos nemokamai. Taigi, laiško autoriui belieka patarti kuo greičiau rašyti skundą tai užsienio valstybės parduotuvei, kurioje jis įsigijo nekokybišką kompiuterinę įrangą. Jei iškils problemų, jis gali kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje - J. Basanavičiaus g. 20-11, Vilnius. Tel. (85) 265 03 68. Nemažai informacijos užsienyje įsigytomis nekokybiškomis prekėmis nusivylę pirkėjai gali rasti internete - [email protected]. Prašymui atlyginti žalą už nekokybiškas prekes numatytas dvejų metų, o už nekokybiškas paslaugas - 6 mėnesių terminas. Mūsų pirkėjus reikėtų iš anksto įspėti, jog pinigų atgavimo arba prekės keitimo procedūra gali užtrukti gana ilgai. Patirtis rodo, jog skundo nagrinėjimo rezultatais būna patenkinta tiktai maždaug pusė juos rašiusių pirkėjų. Dažniausiai mūsų vartotojai skundžiasi nekokybiška kompiuterine įranga bei avalyne. Statistikos duomenimis, mūsų tautiečiai nepatenkinti prekėmis, įsigytomis Latvijoje, Vokietijoje, Austrijoje, Ispanijoje bei Prancūzijoje.