Sigitas STASAITIS
Pavakare Šiaulių centre žmonės krūpčiojo nuo laukinio riksmo - Prisikėlimo aikštėje kažkas riaumojo lyg pasiutęs rujojantis lokys. Pasirodo, šiuos garsus skleidė galiūnų varžybų dalyviai, ant šlapio slidaus asfalto negalėdami patempti sunkvežimio. Pasaulinio lygio galiūnų varžybų organizatoriui nepasirūpino elementariais dalykais, tačiau neužmiršo pasirūpinti savo sveikata bei bilietais žiūrovams.
Į tarptautines galiūnų varžybas Šiauliuose atvažiavo po stipruolį iš Danijos, Latvijos, Lenkijos, Olandijos, Suomijos, Vengrijos bei Ukrainos. Iš Rusijos atskubėjo du galiūnai, na o Lietuvai atstovavo net keturi atletai: biržiečiai Žydrūnas Savickas ir Alvydas Brazdžius, marijampolietis Saulius Brusokas bei panevėžietis Vilius Petrauskas. Buvo tikimasi, kad atvyks pasaulio galiūnų retinguose pirmąją vietą užimantis lenkas Mariušas Puzanovskis, tačiau jis nepasirodė. Ką gi, ir be lenko varžybos buvo neprastos - mūsų Ž. Savickas pasaulio reitinguose yra antras, o nepasididžiavęs į Šiaulius atkakti ukrainietis Vasilijus Virastiukas - trečias. Į akis krito ne tik impozantiški stipruolių raumenys, bet ir ne vieno liulantis pilvukas - žinia, misdamas daigintais grūdais ar dietine varške, gelžgalių ilgai nepakilnosi.
Pirmoji rungtis - sunkvežimio tempimas - surengta Šiaulių centre, kad varžybos priviliotų kuo daugiau praeivių. Taurę įsteigusi lenkų statybinių medžiagų gamykla "Cekol" iš Gdansko atsiuntė naujutėlaitį sunkvežimį "Volvo FH-12". Sunkvežimis pastatomas Aušros alėjoje ties Prisikėlimo aikšte, prie jo pririšama virvė su pavalkais ir varžybos prasideda. Pirmoji rungtis - kuo greičiau 20 metrų nutempti 7,5 tonos sveriančią mašiną.
Vasara lietuviška - prieš pat prasidedant varžyboms palyja, tad žiūrovų - skystas būrelis. Gatvės gale pastatomas lengvasis policijos automobilis, prie jo pririšama virvė. Į ją įsikibę galiūnai temps sunkvežimį - tik taip žmogui įmanoma tai padaryti. Tokio svorio mašiną net stipriausieji iš stipriausiųjų vos patempia sausu asfaltu, o čia - prakeiktas lietus... Prasidėjus rungčiai paaiškėjo, jog dėl lietaus tai varžybos, kieno batai geriau sukibs su slidžiu asfaltu. Rusas D. Konanovas tokių neatsivežė, įsikinkė avėdamas sportbačiukus, tad kad ir kiek stenėjo bei rėkė, sunkvežimį pavilko vos 3 centimetrus. Kitas atletas paslydęs griuvo, dar keli mašiną pavilko vos kelis metrus. Visus 20 metrų sunkvežimį nutempė vienintelis Ž. Savickas, kuriam padėjo ir jo paties didelis svoris. V. Petrauskui iki finišo pritrūko pusmetrio, trečias likęs latvis Andris Kazelniekas mašiną traukė 13 metrų. Pavalkus užsinėrus ir tempti sunkvežimį pradėjus vengrui Adamui Darašui, įvyksta nelaimė - nepasirūpinę pastoge, varžybų organizatoriai nepasirūpino ir tinkama virve. Garsiai pokštelėjusi ji staiga trūksta, vengras su pakinktais ritasi kūlio per galvą. Dar gerai, kad nesusižeidė. Kol vyriausiasis varžybų teisėjas suomis Ilka Kikunenas piktai linguoja galva, virvė paskubomis surišama ir varžybos tęsiamos. Vengrui leidžiama pakartoti rungtį nuo... starto linijos. Deja, jėgų netekęs vengras sunkvežimį patempė tik penktadalį distancijos ir pritrūko "spėko".
Po rungties atletai nuvežami į parko estradą, kur turi vykti likusios 6 rungtys. Lietus įkyriai lynoja, be to, bilietas kainuoja 5 litus, tad žiūrovų - vos 300. Ant scenos akis bado Šiaulių autobusų parko reklama, kviečianti "keliauti patogiai, saugiai, turiningai". Neseniai šios įmonės vairuotojas, parvairuodamas keleivinį autobusą iš Rygos, prisigėrė ir "patogiai, saugiai bei turiningai" sutraiškė krūvą žmonių. Reklamuodami varžybas rengėjai skelbė, kad žiūrovus pradžiugins Seimo narių komanda, virvės tempimo rungtyje mesianti iššūkį Šiaulių miesto ir rajono valdininkams. Deja, išaiškėja, jog mūsų seimūnai stiprūs tik plakti liežuviais - tempti virvės iš Seimo atvyko vos du - jaunalietuvis Stanislovas Buškevičius bei socialliberalas Gintautas Šivickas. Vietiniai valdinininkai - iš viso melagiai, jų nėra nė dėl kvapo, tad organizatoriai pasiūlo su politikais pasivaržyti žiūrovams. Iš minios atsiranda trys drąsuoliai. Visi penki sulaukia pasiūlymo kuo greičiau per aikštelę nutempti lengvąjį automobilį, kuo ilgiau išlaikyti taurę bei pasistumdyti įsikibus į pagalį.
- Jei laimėsiu, susikeisime darbovietėm, - S. Buškevičiui siūlo jo varžovas iš žiūrovų 62 metų Kazimieras Grapskis.
S. Buškevičius nesutinka ir teisinasi, kad jam, sveriančiam vos 75 kilogramus, taip derėtis pavojinga. Politikas apdairus - mašiną jis tempė bene lėčiausiai. Jį aplenkė buvęs "Sakalų" komandos krepšininkas G. Šivickas, kuris automobilį vilko trypinėdamas lyg ožys. Žiūrovas Robertas Terminas lengvai aplenkė Seimo narius ir tempdamas mašiną, ir laikydamas ištiestose rankose geležinę taurę. Ir paskutinėje rungtyje Robertui nebuvo lygių - jis taip rąstu pastūmė lengvąjį S. Buškevičių, kad šiam skrendant iš rato net oda nuo baltos rankytės nusinėrė. Pašaipų negaili ir renginio vedėjas, paskelbdamas, kad "Seimo narys nustumtas nuo lovio". Kol seimūnams ir jų varžovams įteikiami prizai, galiūnai jau baigę apšilimą. Trečioji jų rungtis - permesti 25 kilogramų svorio skardinę alaus statinę per į 3,80 metro aukštį iškeltą kartį. Ją užkliudo tik latvio Agrio Kazelnieko mesta statinė, o per į 5 metrus pakeltą kartelę statinaitę sugeba peršveisti jau tik mūsiškis Ž. Savickas ir V. Virastiukas. Ketvirta rungtis reikalauja ištvermės, todėl ne šiaip sau vadinama "Konano ratu". Ant aikštės centre pastatyto trikojo pritvirtinamas galintis ratu suktis metalinis vamzdis, ant kurio užmaunama dėžė su 400 kilogramų sveriančiais cemento maišais. Kol sportininkai ruošiasi, publiką linksmina S. Donskovas, pasipuošęs odiniu kaubojaus (o gal gėjaus?) kostiumu. Užduotis galiūnui - dilbiais pakėlus vamzdžio galą eiti ratu, kol leis jėgos. Kiek kuris nuėjo, suvokti sunku, nes varžybų organizatoriai nepagalvojo ar nerado dažų aiškiai pažymėti apskritimui - tik pribraukė kreida ant asfalto kažkokių brūkšnelių lyg "klasėmis" žaidžiančios mergaitės. Be to, nepasirūpinta ir svarstyklėmis. Atrodytų, kam jos, o štai kažkuriam iš galiūnų išmetus vamzdį, dėžė į žemę dėjo tokia jėga, kad vienas maišas pratrūko ir išbyrėjo cementas. Prakiurėlis nedelsiant buvo pakeistas, bet ar perkrautos dėžės svoris nepasikeitė, niekas nežino. Nepaisant šio nesklandumo, pirmąsias 4 vietas užėmė visi 4 Lietuvos galiūnai: A. Brazdžius nuėjo 108, S. Brusokas - 98, V. Petrauskas - 90, o Ž. Savickas - 77 metrus.
Sportininkai jau pavargę, tad varžybos tęsiamos kitą dieną. Nors šįkart bilietas kainuoja jau 8 litus, žiūrovų gal net pora tūkstančių - štai ką Lietuvoje reiškia geras oras. Penktoji rungtis - virš galvos iškelti rąstą su ant galų užmaunamais svarmenimis. 130 kilogramų rąstas nepasiduoda tik dviem galiūnams, tačiau rąstui pasunkėjus iki 160 kilogramų, jį iškelia tik Ž. Savickas, V. Virastiukas ir S. Brusokas. Pastarieji du aiškiai prisibijo Ž. Savicko, kuriam priklauso rąsto kėlimo pasaulio rekordas - 188 kilogramai. S. Brusokas iškelia iki 165 kilogramų pasunkintą rąstą ir pripažįsta, kad tai jau jo jėgų riba. Ukrainietis su Žydrūnu šį svorį praleidžia, tačiau 170 kilogramų rąstas pasiduoda tik V. Virastiukui. Ž. Savickas tokio svorio rąstą iškėlęs pernelyg atsilošė ir, anksčiau nei įskaitė teisėjas Ilka, griūva ant nugaros. Dar gerai, kad rąsto neužsimetė ant savęs - kaulai tikrai būtų neatlaikę. Tad jam - tik trečioji vieta, S. Brusokas - antras, o V. Virastiukas - rungties nugalėtojas.
Netrukus stipruoliai kviečiami prie lengvojo automobilio. Jo užpakaliniai ratai užvažiavę ant dviejų metalinių ližių, kurių galuose pusmetrio aukštyje privirintas skersinis. Užduotis galiūnui - paėmus už skersinio kuo daugiau kartų mašiną kilstelėti. Kol stipruoliai ruošiasi, gana vienodas dainas scenoje traukia Giulija. Kelti automobilio visi stipruoliai prieina be batų, vienomis kojinėmis - matyt, taip patogiau padams. Žiūrovams garsiai skaičiuojant, maždaug pustonio svorio mašinos galą Ž. Savickas atkelia 10 kartų. Latvis Agris Kazelniekas, danas Renė Minkvicas ir sibirietis Aleksejus Serebriakovas - 7 kartus, tad jie solidariai užima antrąją - ketvirtąją vietas. Deja, ir šioje rungtyje neapsieita be kuriozų. Varžybų organizatoriai nepagalvojo, kad užpakalinius ratus ant ližių būtina pririšti - iškelta ir galiūno paleista mašina nuo smūgio į žemę vis pajudėdavo po kelis centimetrus iš vietos. Teisėjai kaskart šliaužiojo keliais, ant ližių bei padangų kreida žymėdami ir matuodami brūkšnelius. Neapsikentę jie po užpakaliniais ratais pakiša keturis akmenis. Svarstyklių vėl nėra, bet ir be jų aišku, kad paskutiniams dalyviams svoris tikrai didesnis. Tegul simboliškai, bet didesnis. O tai labai svarbu, nes du sportininkai - lietuvis ir vengras - automobilio neįstengė kilstelėti nė karto! Net pasaulinio garso stipruolis V. Virastiukas mašiną pakėlė vos vieną kartą.
Šeštoji rungtis - "piramidė". Prieš stipruolius - penkių laiptų konstrukcija, prie jos - keturi 190, 225 240 ir 270 kilogramų svarmenys. Užduotis - paėmus už rankenos kiekvieną svarmenį kuo greičiau užkelti ant viršutinio penktojo laiptelio. Tai itin sunku - visus keturis svarmenis ant platformos užkėlė tik 4 atletai. Iš jų greičiausias buvo danas Renė Minkvicas. Ne ką nuo jo atsiliko S. Brusokas, Ž. Savickas bei V. Virastiukas. Nepasirūpinę kaip reikiant varžybų dalyviais, varžybų organizatoriui savęs tikrai neužmiršo. Tam, kad nepasitemptų savo nugaryčių, nukilnoti svarmenims nuo platformos jie atsigabeno autokarą.
Į paskutinės, septintosios rungties startą stojo jau tik 11 galiūnų - olandas ir vengras nebedalyvauja dėl traumų. Skelbimų lentoje angliškai rašoma, kad rungties pavadinimas - "fermerio pasivaikščiojimas". Lietuviškai tai skamba kaip "lagaminų nešimas". Kažin kiek toli nueitume kiekvienas iš mūsų, rankose laikydami "lagaminus", sveriančius po... 140 kilogramų?! O V. Virastiukas nužingsniavo net 67, Ž. Savickas - 52, suomis Juka Peha Aitala - 47 metrus. Kokia tai sunki užduotis, rodo Rusijos galiūno V. Serebriakovo trauma. Bežingsniuojančiam 46-ąjį metrą sibiriečiui "lagaminas" iš delno išsinėrė kartu su... visa oda! Pliūptelėjo kraujas, vėliau galiūnas "Akistatai" sakė, jog kentėjęs iš paskutiniųjų, nes tai paskutinė rungtis, "iki vestuvių ranka sugis"...
Vakare paskelbiami varžybų nugalėtojai. Galiūno skulptūra ir simbolinis 2 000 eurų prizas įteikiami mūsiškiui Ž. Savickui. Žilvinas jau du kartus laimėjo galiūnų varžybas JAV. Štai ten tai prizai - šimtus tūkstančių dolerių kainuojantys visureigiai "Hummer", vieną kurių Ž. Savickas paliko Amerikoje, nes pagal prizo steigėjo sąlygas, mašiną parduoti buvo draudžiama, o parsivežti į Europą nebuvo kaip.
Priimta manyti, kad jėga - sveikatos išraiška. Deja, yra atvirkščiai. Dar nė vienas stipruolis nesulaukė šimto metų, nes profesionalusis sportas alina organizmą. Išėję į pensiją galiūnai būna be sveikatos dėl sužalotų nugarkaulių ir sąnarių, suplėšytų raumenų ir sausgyslių, nežmoniškais krūviais sugadintos širdies, o dopingu - kepenų.
S. Stasaičio nuotr.