Nuostolinga Italijos automobilių gamintoja "Fiat Auto" šią savaitę pristatys naują persitvarkymo planą, tačiau ekspertai jau dabar kalba, kad dėl italų nuosmukio labiausiai pasipelnys "PSA Peugeot Citroen" ir Pietų Korėjos bendrovės.
"Fiat", kuri kadaise buvo didžiausia Europoje automobilių gamintoja, gresia panašūs pavojai, kaip ir šiuo metu nebeveikiančiai "British Leyland". Analitikai mano, kad riedėjimo į žlugimą tikriausiai nesustabdys ir šią savaitę numatoma paskelbti nauja strategija.
"Nemanau, kad "Fiat" išnyks per vieną naktį, galbūt ir dėl to, kad niekas nenori jos pirkti, ir jai staiga žlugti neleis Italijos vyriausybė, - sakė Graeme’as Maxtonas (Gremas Makstonas) iš britų konsultacinės įmonės "Autopolis". - Vis dėlto galbūt matysime gana staigų nuosmukį, kuris bus neabejotinai naudingas kitiems (gamintojams)".
Po to, kai praėjusiais metais dėl didžiausios per visą bendrovės istoriją krizės nuo "Fiat" nusisuko instituciniai investuotojai, naujas persitvarkymo planas trumpalaikėje perspektyvoje gali bendrovės vertybinių popierių kursą pakelti. Pats "Fiat" gegužės mėnesį skelbė neabejojąs, kad "tikrų pokyčių" pavyks pasiekti jau iki kitų metų vidurio.
Tačiau ilgalaikiu požiūriu italams bus sudėtinga, nes automobilių gamybos sektorių kamuoja menko pelningumo ir perteklinio pajėgumo problemos. Per pastaruosius 40 metų šios rinkos žaidėjų skaičius sumažėjo nuo 52 iki 12.
"Fiat" yra žlunganti nacionalinė automobilių bendrovė, o išeitį iš šios padėties surasti labai sudėtinga", - teigė Mančesterio universiteto automobilių pramonės ekspertas Karelas Williamsas (Karelas Viljamsas).
Daugelis analitikų mano, kad "Fiat" ir "Lancia" pavadinimų automobiliai nebėra patrauklūs, todėl, nuo "Fiat Auto" atskyrus sportinius "Ferrari", didžiausią potencialą turi taip pat sportiniai "Alfa Romeo". Jei "Fiat" ir norėtų ką parduoti, jai nesunkiai pavyktų atsikratyti "Alfa Romeo".
Jungtinių Valstijų "General Motors Corp", kuri valdo 20 proc. "Fiat" akcijų, pelnosi iš mažesnių gamybos sąnaudų ir didesnės rinkos dalies. Tačiau italų bendrovės nuosmukis gali būti naudingas ir konkurentėms.
Europos bendrovės pagamina daugiau automobilių, nei reikia vartotojams. Perprodukcijos problema išsispręstų, jei dar labiau gamybos apimtis sumažintų "Fiat", kuri jau šiuo metu tedirba 65-70 proc. pajėgumu. Vien praėjusiais metais siekdama mažinti sąnaudas Italijos bendrovė atleido 15 tūkst. darbuotojų.
"Jie ("Fiat") gali atsisakyti dalies pajėgumo, o tai padėtų bendra prasme, kadangi Europoje yra 20-25 proc. gamybos perteklius", - aiškino G. Maxtonas.
Nuo 2000 metų dėl smukusios modelių paklausos ir rekordiškai sumažėjusios rinkos dalies "Fiat" gamyba jau sumenko 25 proc. Šiuo metu italų bendrovė tarp Europos automobilių gamintojų teužima šeštą vietą.
Nepaisant planų pristatyti naujų modelių, ekspertai mano, jog "Fiat" konkurentės ir toliau didins savo rinkos dalį trečioje pagal dydį Europoje Italijos rinkoje, kurioje blėsta tradicinis vartotojų prielankumas savai gamintojai.
Per praėjusius metus didžiausią "Fiat" rinkos dalį atsiplėšė Prancūzijos "PSA Peugeot Citroen" su svarbiausiais "Citroen" modeliais. Ekspertų teigimu, ši tendencija turėtų tęstis. "Santykinai pigius ir žaismingus automobilius gaminanti PSA yra sėkmingesnis "Fiat" variantas", - sakė K. Williamsas.
Italų nuosmukis turėtų būti naudingas ir Pietų Korėjos gamintojams. "Tokia bendrovė kaip "Hyundai" yra rimta grėsmė Europos gamintojams, ypač A ir B (mažų automobilių) segmentuose, kuriuose tradiciškai stipri "Fiat", - teigė Markas Fulthorpe’as (Markas Fultorpas) iš sektoriaus prognozių bendrovės "CSM Worldwide". Pasak eksperto, "Stilo" modelio, kuriuo italai bandė įsitvirtinti vidutinės klasės C segmente, nesėkmė reiškia, kad "Fiat" ir vėl didžiausią dėmesį skirs siauroms Italijos gatvėms pritaikytiems mažiems automobiliams - būtent tokiems, kurių segmentui didžiausią grėsmę kelia Pietų Korėjos bendrovės.
Ekspertai priduria, kad 2,5 mln. eurų kasmetinė suma, kurią "Fiat" iki 2005-ųjų ketina skirti naujų modelių plėtojimui, neatrodo pakankama išlaikyti konkurencingumą.
Jei "Fiat" pasinaudotų turima teise ir parduotų kitus 80 proc. savo akcijų "General Motors", ji taptų didžiausios pasaulyje amerikiečių imperijos gana nereikšminga dalimi. "General Motors" praėjusiais metais pagamino 8,3 mln., o "Fiat" - apie 2 mln. automobilių.
Net ir prisiglaudusi po amerikiečių sparnu "Fiat" tikriausiai teišliks kaip modelių pavadinimas, o ne kaip atskira pilnakraujė gamintoja. M. Fulthorpe’as prognozavo, kad dalis "Fiat" modelių bus gaminami naudojant "General Motors" platformas, todėl pagrindinė įmonė išlaikys tik dalį savo dabartinės veiklos.
“Reuters”-ELTA