JAV kino studijos ir garso įrašų kompanijos kone vienu metu ryžosi patikrinti vartotojų reakciją į naujas DVD ir CD turinio apsaugos technologijas. Vienkartiniai DVD kėsinasi pakeisti skaitmeninių filmų nuomos verslą, o nuo kopijavimo apsaugoti CD patys siūlo persikelti į MP3 grotuvą iš anksto “nuripintas” dainas.
Prie rinkoje jau esančių vienkartinių fotoaparatų, mobiliųjų telefonų ir kitokios vienam naudojimui skirtos egzotikos “Walt Disney” antrinė kompanija “Buena Vista Home Entertainment” pridėjo dar vieną masinio vartojimo prekę - DVD filmus. Šis eksperimentas praėjusią savaitę pradėtas vykdyti keturiuose JAV miestuose. Kino mėgėjams siūloma nesivarginti: užuot du kartus žingsniavus į DVD nuomos punktą - pasiimti DVD ir jį sugrąžinti - dabar norimą filmą raginama nusipirkti degalinėje, kiaurą parą veikiančioje maisto parduotuvėje ar kitoje prekybos vietoje. Tačiau čia įsigytus EZ-D technologijos DVD bus galima žiūrėti tik 48 valandas nuo jo paėmimo į rankas. Diskai laikomi hermetiškose pakuotėse, kurias atidarius dėl reakcijos su ore esančiu deguonimi keičiasi cheminė DVD paviršiaus danga. Pirminė skaisčiai raudona disko spalva laikui bėgant pradeda juoduoti ir po 48 valandų tampa nebetinkama naudoti - disko nebegali nuskaityti DVD grotuvo lazeris.
“Buena Vista Home Entertainment” eksperimentą pradėjo į vienkartinius DVD įrašiusi 8 filmus. Kitaip nei įprastiniuose, juose nėra jokios papildomos vaizdo medžiagos - nepanaudotų filmo scenų, interviu su aktoriais ir kt. Kino studija žada priedus prie filmų vienkartiniuose DVD įrašinėti tik po kurio laiko. DVD kamikadzės kainuoja nuo 5 iki 7 JAV dol. Tuose miestuose, kur vykdomas eksperimentas, 5 dienoms išsinuomoti “normalų” DVD vidutiniškai kainuoja apie 4 dolerius. Taigi, atrodytų, vienkartinių filmų kaina kiek per didelė. Tačiau “Buena Vista” taikosi į daugelio vartotojų silpnybę - užmaršumą: už kiekvieną pavėluotai grąžinto DVD dieną imamas papildomas mokestis, tad kiek brangiau įsigytas vienkartinis DVD išvaduoja ir nuo būtinybės jį grąžinti, ir nuo papildomų išlaidų.
EZ-D DVD apsaugos technologiją sukūrusi kompanija “Flexplay Technologies” (http://www.flexplay.com) ir ją į rinką paleidusi “Buena Vista Home Entertainment” pateko į smarkią gamtosaugininkų kritikos ugnį. Aplinkos apsaugos ekspertų apskaičiavimais, jei vartotojams patiktų vienkartiniai DVD ir jų dalis visoje amerikiečių nuomojamoje vaizdo produkcijoje pasiektų 10 proc., papildomi 350 mln. pajuodusių DVD kasmet sudarytų apie 5600 tonų naujų atliekų. “Flexplay Technologies” savo ruožtu teigia, kad vienkartiniai DVD yra visiškai tinkami perdirbti, o jiems naudojamos cheminės medžiagos pavojaus aplinkai nekelia. Siekiant paskatinti panaudotų EZ-D diskų surinkimą, “Walt Disney” už 6 paštu grąžintus diskus žada nemokamai duoti vieną naują.
Kita svarbi naujiena skaitmeninio turinio apsaugos technologijų srityje yra pirmasis JAV rinkoje pristatytas nuo kopijavimo apsaugotas CD. Juo tapo garso įrašų kompanijos “BGM Music” padalinio “Arista Records” išleistas soul stiliaus atlikėjo Anthony Hamiltono albumas “Comin' From Where I'm From”. Šiame CD pirmą kartą įdiegtos naujausios kartos turinio apsaugos priemonės, kurias sukūrė bendrovė “SunnComm Technologies” (www.sunncomm.com). Priešingai nei kituose muzikiniuose CD, be pačių albumo kompozicijų, kurios apsaugotos nuo “ripinimo” ir kopijavimo, čia yra įrašyti ir “nuripinti” jų variantai, kuriuos galima persikelti į asmeninį kompiuterį ar MP3 grotuvą. Tačiau šie įrašų failai saugomi skaitmeninių teisių valdymo programinės įrangos, kuri neleidžia jų platinti internete ir apriboja kai kuriuos kitus naudojimo veiksmus. Tačiau Hamiltono CD įsigiję vartotojai galės įsirašyti į nuosavus CD 3 šio albumo dainų kopijas. Originaliame diske yra ir nuoroda į specialų albumo tinklapį, kuria galima keistis su savo draugais ar pažįstamais. Iš šio tinklapio jie galės parsisiųsti albumo dainas ir 10 dienų jų klausytis. Po to įrašai bus nebetinkami naudoti.
Ar patiks vartotojams po kelių dienų “ištirpstantys” filmai ir dainos, o gal po kurio laiko be pėdsakų ištirps ir pačios technologinės naujovės? Savo atsakymą rinką greičiausiai praneš dar iki kalėdinio prekybos sezono.