Sigitas STASAITIS
Kol Lietuvos berniukams reikia padangių žydrų, lietuviams reikia ir aviacijos švenčių. Nors jos darosi viena į kitą panašios lyg vandens lašai, tačiau kol kas jokie muzikuotojai, net gundydami galimybe prisisprogti pigaus alaus neprivilioja tiek žiūrovų, kiek orlaivių paradai. Paskutinį vasaros savaitgalį Klaipėdoje surengta "aerofiesta" irgi pritraukė tūkstančius žioplių. Kodėl gi ne - pliažuose jau atsigulėta, atostoginiai išleisti ir keliauti nebėra už ką, o vasaros ir reginių dar oi kaip norisi. Žmones sugundė ryškiaspalviai plakatai, žadėję krūvą prizų bei net tris dar neregėtas Jurgio Kairio programas. Žmonės skubėjo žiūrėti Jurgio, nes kai kurie jau išsiaiškino, kad pasaulio čempionas greitai skraidys tik sklandytuvais!
"Visi į Klaipėdą" - šaukė spalvingieji plakatai, ant kurių buvo pavaizduota jūra, J. Kairio lėktuvas bei kažkodėl Prancūzijos (!) karinių oro pajėgų orlaiviai. Plakatas taip pat skelbė, jog renginys vyks uostamiesčio oro uoste. Ne visi net klaipėdiečiai žinojo, kur tas oro uostas, tačiau užtekdavo kam nors paaiškinti, jog tai mašinų turgus prie autostrados į Kauną, ir išsiruošėliai šventėn iškart susigaudydavo, kur sukti savo automobilio vairą. Nieko nepadarysi, tai anksčiau reikėjo berniukams padangių žydrų, o šiuolaikiniams "berniukams" gi reikia mašinikių senų, tad Klaipėdos oro uostas dabar žinomas būtent kaip didžiausias Vakarų Lietuvos automobilių turgus.
Pirmas netikėtumas atvykusiųjų į oro fiestą laukė dar toli iki turgaus, tai yra oro uosto. Nežinia, ar renginio organizatoriai nesitikėjo tokio atvykėlių antplūdžio, ar šiaip nepagalvojo apie eismo saugumą, tačiau stovėjimo aikštelė kaip mat užsikišo ir naujai atvažiavę buvo priversti savo automobilius statyti automagistralės pakraščiuose ir pėdinti net po porą kilometrų pėsčiomis. Vakarų Europos šalyje automagistralės pakraštyje net draudžiama sustoti, nekalbant apie vaikštynes pėsčiomis, tai pamatęs kas nors iš vairuotojų būtinai mobilaus ryšio telefonu iškvies policiją. Bet tai civilizuotoje Europoje, o ne mūsų, laukinėje. O tą pavakarę iš Kauno pusės automagistrale didžiuliu greičiu atlekiantys vairuotojai buvo priblokšti ne tik dėl netvarkingai šalikelėje sustojusių tūkstančių automobilių, bet ir minios žioplių, pasklidusių po visą greitkelį ir traukiančių link plerpiančių lėktuvų. Jokio kelio ženklo apribojančio greitį, tad tądien į Klaipėdą buvo važiuojama greičiu pagal kiekvieno vairuotojo nuotaiką. Tiesa, dauguma vairuotojų riedėjo lėtai, nes, kaip ir šimtai aplenkiamų žioplių, irgi ne tiek žiūrėjo į kelią, kiek dairėsi į padangę, kur akį traukė ratais švilpiantis Lietuvos karinių oro pajėgų naikintuvas. Kaip tądien automagistralėje nė vienas vairuotojas neįsirėžė į minią - tik ponas Dievas težino. Gal dėl tokių pokštų Vakarų Europos kelių žemėlapiuose nerasime pažymėta, kad Lietuvoje yra bent vienas greitkelis.
"Kranklio" korespondentas, irgi neradęs kitur, kaip automagistralėje palikti savo automobilį, veltui dairėsi bent menkiausios rodyklės kur eiti, kur pirkti bilietą. Jis į oro fiestą patraukė pasikliaudamas klaipėdiečiais: peršoko per kažkokį griovį, lindo pro kažkokią apgriuvusią tvorą. Nei kas žmones drausmino, nei bilietų reikalavo. Priėjus patvoryje sustatytus lėktuvus išaiškėjo, jog į renginį patekta "zuikiu". Tuomet žurnalistas nužingsniavo ten, kur būriavosi daugiausiai žmonių, tačiau taip ir liko neaišku, ar nepakliūta tarp kitos minios "zuikių" - paprastai masinius renginius kas nors komentuoja per garsiakalbius, o ir ten nesigirdėjo nė menkiausio garsiakalbių aido. Nieko tokio, aštrialiežuviai vienas kitam komentavo dar įdomiau, už bet kokį aviatorių.
Tai, kaip J. Kairys, smigdamas žemyn išraitė net 37 suktuko kilpas, neįmanoma aprašyti - reikia pačiam pamatyti. Minia pasaulio čempiono skrydį žiūrėjo užvertusi galvas ir tyliai aikčiodama. J. Kairiui nusileidus žmonės ėmė klegėti, nemažai žiūrovų patraukė pirkti alaus ir dešrelių - akivaizdu, jog didelė dalis susirinko būtent dėl Jurgio. O tuo metu iš malūnsparnio virvėmis nusileido desantininkai. Kai kurie jų žemyn slydo kabodami žemyn galvomis, rizikuodami jas prasiskelti - aštrialiežuviai tuoj pat paleido repliką, kad tai pati nejautriausia smogikų kūno vieta. Ir toliau buvo rodoma tai, kas vyksta kiekvienos aviacijos šventės metu: iššokę iš lėktuvo nusileido keli parašiutininkai, ore tyliai pasivartė pora sklandytuvų, parodė mokąs skristi į visas keturias puses ir mažo rusiško malūnsparnio pilotas.
Netikėtai ore pasigirdo šimtai spragsėjimų - ėmė sproginėti petardos. Panašiai, kaip svečiai neretai priverčiami išklausyti visus šeimininkų vaiko išmoktus eilėraščius, taip ir "aerofiestos" organizatoriai užsakė fejerverkus, nebežinodami kuo dar pralinksminus publiką. Tuo jie sugriovė kvailą, Europoje vis dar gajų mitą, kad petardomis tinka šaudyti sutemus. Kas, kad dieną fejerverkų beveik nematyti, už tai garsas dar efektingesnis. Tie, kas iš žiūrovų pabandė saulėtoje padangėje įžiūrėti efektingo garso šaltinį buvo apdovanoti tūkstančiais apdegusių popieriaus skiaučių, kurias vėjas atnešė tiesiai į akis ir plaukus.
Nors jau rodyta šimtus kartų, tačiau ir šįkart pakilo lėktuvas, virš kurio sparno mojavo žmogysta - gal dar minioje atsiras naivuolis, nežinantis, kad žmogus tvirtai prisirišęs prie specialiai virš sparno prisuktos atramos. Tokiam skriejikui tegresia iš baimės prisišlapinti kelnes, tačiau ir tos skrendant vėjyje tuoj pat išdžiūsta. Štai vienas amerikietis žiūrovų sutraukia ne mažiau, nei mūsų J. Kairys, nes skrendančio lėktuvo sparnais karstosi be parašiuto. Lietuvoje toks drąsuolis dar negimė. Netrukus lakūnai, tarp kurių pakilo ir J. Kairys pabandė visus priblokšti grupiniu skrydžiu, tačiau miniai įspūdžio nepadarė, nes šeši lėktuvėliai neatliko nė vienos aukštojo pilotažo figūros, tik suko vis naujus ratus, lėkdami lyg pulkas varnų. Septintam lėktuvui kažkas sugedo ir jis, pasitraukęs iš būrio, gėdingai nutūpė, lyg šlapia višta.
Ilsėdamasis tarp skrydžių J. Kairys, kaip visuomet, atėjo pasišnekėti su minia. Žmonės šiltai pasveikino pasaulio čempioną, o šis smalsuoliams papasakojo, jog jo lėktuvo variklis 400 arklio jėgų galingumo, kad kuro bake telpa vos 60 litrų benzino, tad prieš skrendant namo į Vilnių teks prisijungti papildomą benzino talpą. Paklaustas, ar aršūs televizijos žurnalistai dar neataušino noro balotiruotis į Prezidento postą, J. Kairys nuo tiesaus atsakymo išsisuko. Jurgiui pasukus prie lėktuvo ruoštis dar vienam skrydžiui, atpuolė vienas iš žiūrovų.
- Gaila nespėjau paklausti, ar neteks čempionui po metų kitų persėsti į sklandytuvą, - nespėto užduoti klausimo esmę miniai paaiškino jaunas vyras. - Ką gali žinoti, kai benzinas šitaip brangsta!
J. Kairys kilo dar kelis kartus, vartėsi aplink danguje skraidantį vienišą plevenantį šilto oro balioną. Kažkas iš bilietus pirkusių žiūrovų laimėjo skrydį akrobatiniu lėktuvu, tačiau kažin ar apsidžiaugė. Prieš tokią kelionę padebesiais būtina kokį mėnesį treniruoti savo vestibiuliarinį aparatą, kasdien verčiantis kūlio arba į lėktuvo kabiną pasiimti mažiausiai porą sandarių maišelių.
Saulei pikiruojant į jūrą automagistralėje ištyso kelių kilometrų ilgio grįžtančių į Klaipėdą mašinų gyvatė - ji sugrįš po metų.
Fiesta1.jpg - Padangių "zuikis" - Jurgis Kairys.
Kitos nuotr.: Žmonės mėgsta pažiūrėti į "berniukus" idealistus, kurie, nebodami nusisukti sprandus, tebeieško savo padangių žydrų.