Irena ZUBRICKIENĖ
Kilometrinės krovininių automobilių eilės Lietuvos ir Lenkijos pasienyje, kai tolimųjų reisų vairuotojai net po kelias paras laukdavo, kada privažiuos Kalvarijos kelio postą (Marijampolės apskr.) - jau sparčiai tolstanti praeitis. Gegužės 1-ąją Lietuvai tapus Europos Sąjungos nare automobiliai Lenkijos link iš Lietuvos (kaip ir pasienio vartuose į kitas užsienio valstybes) gali važiuoti be jokių kliūčių. Naujoji tvarka - kaip pagalys į ratus pasienyje besidarbuodavusioms prostitutėms: nėra eilės - nėra ir nuobodžiaujančių bei moters kūno ilgesingai besižvalgančių vairuotojų. Prostitutės priverstos "europėti" - sukti galvą, kaip išlikti permainų krečiamose gyvenimo situacijose...
Buvo plaštakės - tapo palydovės
Anot Kalvarijos policijos komisariato viršininko Romualdo Kubiliaus, pasienyje pradingusios mašinų eilės savo kūnu prekiaujančių moterų niekur "neišgarino". Tik jos jau pakeitusios savo darbo pobūdį: buvo plaštakės, tupiančios nuo vieno vairuotojo prie kito kelių kilometrų teritorijoje, o dabar - palydovės, su vienais vairuotojais keliaujančios po kelis šimtus kilometrų į bet kurią pusę ir grįžtančios su kitais. "Fūrinės" - taip dabar sakoma apie seniausios profesijos atstoves, tuštinančias tolimųjų reisų vairuotojų kišenes.
Dar prieš keletą metų, kai prostitučių veikla Kalvarijos pasienyje buvo didžiulė problema, merginas ir moteris į "darbą" atveždavo jų darbdaviai - sąvadautojai. Jie ieškodavo klientų, sutardavo kainą, laukdavo sekso "darbininkės", dažniausiai triūsdavusios krovininio automobilio kabinoje, garantuodavo saugumą, paimdavo pinigus, moterį parveždavo į jos gyvenamąją vietą. Pačios seniausios Kalvarijos pasienio prostitutės - Kalvarijos miesto ir jo apylinkių gyventojos, pirmosios "užuodusios", kur jų reikia ir kur nesiskaitoma pinigais. Policijos reidai, sėkmingos operacijos, galų gale ir išaugusi pačių sąvadautojų konkurencija dėl įtakos nedidelėje teritorijoje per keletą metų, galima sakyti, iššlavė lūkuriuojančias prostitutes iš pasienyje esančių barų, degalinių ir užeigų, turinčių poilsio kambarius, persirengimo patalpas, prausyklas. Keli sąvadautojai buvo nuteisti, keliasdešimt prostitučių buvo "apdovanotos" baudomis, parvežtos tėvams į kitus rajonus, rusaitės - išgabentos iš Lietuvos.
Pajutusios trukdantį policijos dėmesį ir prispaustos mažėjančio uždarbio, pasienio prostitutės tarsi išsisklaidė: vienos persikėlė į Marijampolę, kur niekada nebuvo sumažėjęs jų poreikis, nes yra po kelias paras veikiantis automobilių turgus su nuobodžiaujančiais ir nuotykių ieškančiais prekeiviais, kitos išvyko tą patį darbą dirbti į užsienį, trečios paseno, ketvirtos pasiliko prie tų pačių krovininių mašinų vairuotojų, tik tapo palydovėmis tikrąja šio žodžio prasme (važiuoja kartu su vairuotoju po kelis šimtus ir net tūkstančius kilometrų).
Kova su vėjo malūnais
Kalvarijos policininkai neslepia žinantys, kad krovininių automobilių vairuotojai vežiojasi prostitutes galbūt nuo Saločių (Pasvalio r.) iki Bialystoko (Lenkija), tačiau kova su šiuo reiškiniu, jų teigimu, yra beprasmiška.
- Kaip įrodyti, kad mašinos kabinoje sėdinti moteris - prostitutė? - retoriškai klausė Kalvarijos policijos vadovas R. Kubilius. - Ji turi galiojantį pasą, vairuotojas paaiškina, kad vežasi sugyventinę, partnerę, draugę, kaimynę, seserį, pusseserę - ką tik nori. Kelionėje jiedu būna neblogai susipažinę. Policininkai girdi vairuotojų pokalbius per raciją ir supranta, kad tos palydovės - tikrai prostitutės, tačiau tuo supratimu kova su vėjo malūnais ir baigiasi.
Anot pareigūnų, tolimųjų reisų vairuotojai yra draugiški, solidarūs, neišduoda vienas kito. Laisvo elgesio moteris, stabdančias kelyje, jie priima likus keliasdešimčiai ar net keliems šimtams kilometrų iki muitinės, o paskui "dalinasi". Vieni veža pirmyn, kiti kaip perduodamą gairelę parveža atgal. Perkamos meilės seansai vyksta ir gamtoje, jeigu palankios sąlygos, ir mašinose. Kaip juokavo vienas apie pasienio problemas gerai žinantis policininkas, bausti vairuotoją už tai, kad linguoja jo mašinos kabina, nėra jokių nurodymų...
Prostitučių nuo jų veiklos neatbaido net pačios sunkiausios darbo sąlygos ir nuolat judriame kelyje tykantys pavojai. Prieš porą metų tuomet dar buvusiame neapšviestame Kauno - Suvalkų kelio ruože, netoli Kalvarijos, po krovininio automobilio ratais papuolė seniausia Kalvarijos pasienio prostitute laikoma Alma L. (32 m.), išlipusi iš vienos krovininės mašinos ir neapdairiai metusis per kelią. Kaip pasakojo įvykio liudininkai, moteris buvo girta, nuo jos dvokė. Nelaimėlė patyrė sunkius sužalojimus, po smūgio nuo rankos buvo visiškai nusinėrusi oda. Po keturių parų, praleistų Kauno klinikose, Alma L. mirė. Tais pačiais metais panašiai žuvo ir Varėnos rajono gyventoja Jolanta F. (26 m.). Ji pateko į krovininio ir lengvojo automobilio, kuriuo buvo vežama pasienio link, avariją ir buvo žiauriai sumaitota. Jokių asmens dokumentų su savimi neturėjusios nelaimėlės niekas neatpažino apie du mėnesius. Tik atsitiktinumo dėka ji nebuvo palaidota valstybės lėšomis, kai staiga atsirado velionės sesuo ir pagal megztas kojines atpažino Jolantą. Policijai tapo žinoma, kad Suvalkijoje Jolanta atsidūrė kaip prostitutė, kurią nuo Pasvalio atsivežė ir pakeliui paliko tuo maršrutu važiavęs Čekijos pilietis. Moteris, galima sakyti, gyveno mašinose ir kelyje bei pakelės užeigose - mūvėjo keliomis apatinėmis kelnaitėmis, buvo apsirengusi keliais tos pačios rūšies drabužiais, teturėjo menkutį bagažą.
Terminalo okupacija "neišdegė"
Abi minėtos kelyje tragiškai žuvusios moterys laikytinos žemiausios kastos, pigiausiomis prostitutėmis - be nuolatinių namų, be elementariausių buities sąlygų švarai palaikyti. Kalvarijos pareigūnų teigimu, turbūt ne be reikalo Orijos ežero, esančio netoli Kalvarijos muitinės, pakrantėje gyvenantys žmonės "plaštakių" klestėjimo pasienyje metais skųsdavosi, kad po prostitučių maudynių net žuvys ežere dvėsdavo! Vairuotojai pareigūnams yra pasakoję, kad štai Alma L. buvusi gana patraukli, tačiau netvarkinga, nešvari. Ji parsiduodavusi ir už dešimt litų, ir už bendrą vakarienę. Pirkėjų atsirasdavę.
Vienu momentu, kai prieš pusantrų metų Kalvarijos pasienyje buvo atidarytas terminalas eilės laukiantiems ar poilsio sustojusiems tolimųjų reisų vairuotojams (aptverta, saugoma didžiulė teritorija, talpinanti apie 300 krovininių mašinų), prostitutės buvo pasikėsinusios įsitaisyti ir šioje vietoje. Kaip "Akistatai" pasakojo terminale įvairias paslaugas teikiančios uždarosios akcinės bendrovės "Ridma" generalinis direktorius Gintautas Kūlokas, moterys net jam siūliusios mokėti mokestį, kad tik galėtų netrukdomos šmirinėti tarp sustojusių mašinų ir parsidavinėti.
- Suprantama, negalėjau tapti jų bendrininku, sąvadautoju, todėl į jokias kalbas nesileidau, - tikino G. Kūlokas. - Terminalo teritorijoje įvesta griežta tvarka (buvo tikrinami pasai, tebedirba apsaugininkai) laisvo elgesio moteris atbaidė. Kelis kartus visų vairuotojų ir juos lydinčių asmenų dokumentus tikrino pasieniečiai, tačiau prostitucijos faktų buvo užfiksuota vos keli. Išvijome tas mergeles, ir problemos nebeliko.
G. Kūlokas pabrėžė, kad po terminalą savarankiškai šmirinėjančių mergelių tikrai nėra, tačiau neslėpė, kad jam aišku, jog mašinų kabinose įtartino plauko moterų būna gana dažnai. Ta pati padėtis, kaip minėjo ir Kalvarijos policijos vadovas: moterų apranga, elgesys išduoda, kuo jos užsiima, bet vairuotojai savo palydoves ir gina, ir dangsto, ir išvažiuodami iš terminalo kartu išsiveža. Tolesniame kelyje palydovės perduodamos kitiems, tačiau ne į policijos rankas. Kita vertus, kaip sakė policijos viršininkas R. Kubilius, nevagiliaujančias, nesidaužančias prostitutes turėtų gaudyti kokia nors "dorovės policija", o ne tradicinė.
- Tai reiškinys, prieš kurį užsimerkti negalima, o išnaikinti - neįmanoma, - teigė R. Kubilius. - Mums svarbiausia, kad nėra sąvadavimo, vagysčių, chuliganizmo, smurto faktų - nusikalstamos veiklos. Prostitucija - daugiau socialinis, bedarbystės ir nepriteklių pagimdytas reiškinys.
Prostitutės neišnyks - tik tobulės
Pasienyje besidarbuojantys pareigūnai patvirtino, kad mašinas stabdančių prostitučių buvo ir tebėra apstu. Jos nesiviešina, tačiau išsiduoda ne tik apranga, bet ir elgsena: aktyviai stabdo mašinas, tačiau artėjant lengvajam automobiliui ranką nuleidžia, nes laukia tik krovininės, kurioje ir "darbo" sąlygos geresnės, ir ilgoje kelionėje vairuotojas labiau "išbadėjęs". Ne vieną prostitutę "su stažu" tolimųjų reisų vairuotojai atpažįsta - bendravę anksčiau. Tokioms jie iš tolo signalizuoja, sustoję maloniai priima ir nusiveža "į trasą".
- Pažiūrėkime, kas darosi Lenkijos gilumoje (už 400-500 kilometrų nuo Lietuvos) ir dar toliau: prostitutės stovi po kelias tame pačiame kilometre ir mašinas stabdo rankų nenuleisdamos, - tolimų kelionių įspūdžius pasakojo Gintautas Kūlokas. - Pastebėjau, kad tos išsidažiusių ir išsipuošusių moterų virtinės kaskart artėja prie Lietuvos. Neilgai trukus jos gali susilieti su Lietuvoje besidarbuojančių sekso "bitelių" eilėmis. Mūsiškės imlios naujovėms - kopijuoja viską, kas tik užsienietiška!
G. Kūloko įsitikinimu, aktyviausias prostitučių darbo etapas pasienyje - dar ateityje, kai labiau "prakus" europietiškų privalumų besitikinčios ir jų labai laukiančios Lietuvos "plaštakės", o prie mūsų šalies dar labiau priartės įgudusios užsienio profesionalės, savo veiklos teritoriją sparčiai plečiančios Rytų šalių link.
Vlado GESAIČIO nuotr.:
- Kai terminalas tuščias, ir prostitutėms čia nėra ką veikti
Nuotrauka iš redakcijos archyvo:
- Kalvarijos policijos vadovas R. Kubilius: "Prostitucija - daugiau socialinė problema, o ne policijos"