REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS
17
Vilniuje policija tikrina vairuotojus nuotr. Broniaus Jablonsko

Nors Vyriausybė giriasi, kad praėjusiais metais, lyginant su 2014 m., eismo įvykių Lietuvos keliuose smarkiai sumažėjo, o žuvusiųjų skaičius juose sumenko 9,7 proc., vis dėlto 2015-ieji metai buvo nusėti siaubingų avarijų, kuriose dėl Kelių eismo taisyklių (KET) nesilaikymo, vairuotojų girtumo, greičio viršijimo ar chuliganiško vairavimo žuvo ne tik vairuotojai, bet ir pėstieji, policijos pareigūnai.

17

Nors Vyriausybė giriasi, kad praėjusiais metais, lyginant su 2014 m., eismo įvykių Lietuvos keliuose smarkiai sumažėjo, o žuvusiųjų skaičius juose sumenko 9,7 proc., vis dėlto 2015-ieji metai buvo nusėti siaubingų avarijų, kuriose dėl Kelių eismo taisyklių (KET) nesilaikymo, vairuotojų girtumo, greičio viršijimo ar chuliganiško vairavimo žuvo ne tik vairuotojai, bet ir pėstieji, policijos pareigūnai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Valdžios institucijos, reaguodamos į siaubingus, žmonių gyvybes nusinešusius įvykius keliuose, dar pernai ėmėsi radikalių įstatymų, kitų teisės aktų ir taisyklių pakeitimų, kuriomis tikimąsi sustiprinti kovą su kelių gaideliais bei užkirsti kelią žmonių žūtims kelyje.

REKLAMA

Portalas tv3.lt nutarė apžvelgti, kokios naujos sankcijos KET pažeidėjams įsigalios ar gali įsigalioti 2016 m.



Už vairavimą išgėrus – griežtesnė atsakomybė

2015 m. Seimas priėmė Baudžiamojo kodekso (BK) pataisas, kuriomis kriminalizuotas vairavimas išgėrus, o tai reiškia, kad už transporto priemonės vairavimą išgėrus bus baudžiama ne administracine, o baudžiamąja tvarka. Iki šiol baudžiamo atsakomybė buvo taikoma tik vairuotojams, padariusiems eismo įvykį, dėl kurio buvo sužalotas ar žuvo žmogus.

REKLAMA
REKLAMA

Nuo 2016 m. balandžio 1 d. įsigaliosiančios BK nuostatos numato, kad už vairavimą išgėrus (jei vairuotojo kraujyje aptikta daugiau negu 1,5 prom. alkoholio) grės bauda arba areštas, arba laisvės atėmimas iki vienerių metų. Taip pat bus galimybė tokiam vairuotojui atimti teisę vairuoti nuo 1 iki 3 metų ar net konfiskuoti turtą, tai yra transporto priemonę.

Nuo balandžio taip pat keisis ir baudos už vairavimą išgėrus. Pavyzdžiui, vairuotojui, kuriam nustatytas didesnis negu 1,5 prom. girtumas, grės bauda iki 500 MGL, tai yra 18 385 Eur. Taip pat už šį nusikaltimą asmeniui gali būti skirtas areštas nuo 15 iki 90 parų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA


Šiuo metu galiojančiame Administracinių teisės pažeidimų kodekse (ATPK) numatyta, kad už vairavimą išgėrus numatyta bauda nuo 579 iki 868 Eur su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo 2 iki 3 metų arba administracinis areštas nuo 10 iki 30 parų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo 2 iki 3 metų.

Nuo balandžio mėnesio ūgtels baudos ir už vairavimą neblaiviam, kai vairuotojui nustatomas daugiau negu 0,4 prom., bet mažiau negu 1,5 prom. girtumas. Už tokius veiksmus Administracinių nusižengimų kodekse (ANK) numatyta bauda nuo 300 iki 450 Eur ir teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas nuo 1 iki 1,5 metų.

REKLAMA

Viršijai greitį – neteksi vairuotojo pažymėjimo

Nuo 2016 m. balandžio 1 d. griežtės sankcijos leistiną greitį keliuose mėgstantiems viršytis vairuotojams.

ANK numatyta, kad motociklų, sunkvežimių (sveriančių daugiau nei 3,5 t) ir keleivinių transporto priemonių (turinčių daugiau nei 9 sėdimas vietas) vairuotojams, viršijusiems greitį nuo 30 iki 40 km/val., teisė vairuoti transporto priemonę bus atimta nuo 3 iki 6 mėnesių.

Viršijus leistiną greitį daugiau kaip 40 km/val., teisė vairuoti bus atimta nuo 6 iki 12 mėnesių, o viršijus greitį daugiau kaip 50 km/val. – nuo 12 iki 18 mėnesių.

REKLAMA

Iki šiol minėta sąlyga galiojo pradedantiesiems vairuotojams (neturintiems 2 metų vairuotojo stažo) – viršijus leistiną greitį nuo 30 iki 40 km/val., jiems jau grėsė teisių atėmimas.

Baudos balų sistema

2015 m. Valstybinė eismo saugumo komisija pritarė Vidaus reikalų ministerijos (VRM) parengtoms įstatymų pataisoms, kuriomis numatoma sugrąžinti iki 2008 m. Lietuvoje galiojusią baudos balų sistemą. Taigi neatmetama, kad Vyriausybei ir parlamentui pritarus šiai iniciatyvai, baudos balų sistema gali įsigalioti 2016 m.

Projekte numatoma, kad pakartotinai KET pažeidžiantiems vairuotojams, per vienerius metus sukaupusiems 10 baudos balų, būtų atimta teisė vairuoti transporto priemonę. Tuo metu pradedantiesiems vairuotojams nustatyta 6 baudos balų riba.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Baudos balus siūloma skirti tik už tuos KET pažeidimus, kurie kelia didelę grėsmę eismo saugumui, o balai būtų diferencijuojami, priklausomai nuo pažeidimo sunkumo lygio ir keliamo pavojaus eismo saugumui. Siūlomas didžiausias skiriamų balų už pažeidimą skaičius yra 5, kad pažeidėjas nesurinktų maksimalaus leidžiamo balų skaičiaus per vieną kartą. Mažiausias skiriamas balų skaičius – 2.

Baudos balai būtų skiriami už tokius KET pažeidimus, kaip nustatyto greičio viršijimas, vairavimas esant neblaiviam, važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui, nustatytos įspėjamųjų signalų naudojimo tvarkos pažeidimas, apsisukimas pėsčiųjų perėjose, tuneliuose, ant tiltų, estakadų, viadukų ir po jais, vairavimas be techninės apžiūros.

REKLAMA

Įstatymo projekte teigiama, kad asmeniui, išklaususiam papildomą vairuotojų mokymo kursą, pasibaigtų 3 balų, paskirtų jam už paskutinį pažeidimą ar kelis pažeidimus, galiojimas. Tačiau numatoma, jog balų galiojimo pasibaigimo galimybes asmenys galėtų pasinaudoti tik vieną kartą per metus.

Taip pat siūloma, kad asmeniui, kuris vairavo transporto priemonę, kai jam atimtas vairuotojo pažymėjimas, ši teisė būtų grąžinama ne anksčiau kaip po vienerių metų nuo administracinės nuobaudos už šį pažeidimą paskyrimo dienos.

Absoliutaus blaivumo idėja

Šiuo metu 0 promilių alkoholio reikalavimas galioja pradedantiesiems vairuotojams, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba turinčių daugiau kaip 9 sėdimas vietas, arba vežančių pavojinguosius krovinius, vairuotojams.

REKLAMA

Kitiems transporto priemonių šiuo metu numatoma leistina alkoholio koncentracija yra 0,4 prom.

Vis dėlto, VRM yra įsitikinusi, kad to negana ir 2015 m. pabaigoje pateikė radikalų siūlymą – 0 promilių reikalavimą taikyti absoliučiai visiems transporto priemonių vairuotojams.

„Specialistų teigimu, net ir mažas alkoholio kiekis paveikia vairuotojo smegenis, o didėjant alkoholio koncentracijai kraujyje, blogėja vairuotojo reakcija. Vairuotojas blogiau įvertina greitį, atstumą, kitų eismo dalyvių veiksmus“, – atkreipia dėmesį VRM.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Įstatymo projektas, kuriuo siūloma numatyti 0 promilių reikalavimą visiems vairuotojams, Vyriausybei ir Seimui svarstyti bus teikiamas šiemet.

Į alkoholio matuoklius pūsime dažniau?

Lietuvoje išaugus dėl neblaivių vairuotojų kaltės žuvusiųjų keliuose skaičiui, viešojoje erdvėje pasipylė siūlymai, kaip reikėtų atgrasyti lietuvius sėsti prie vairo išgėrus.

Nuošalyje neliko ir Susisiekimo ministerijos (SM) specialistai, kurie pasiūlė vietoje 0 promilių reikalavimo visiems vairuotojams imtis kitos priemonės – siūlo tam tikrą laiką numatyti privalomą vairuotojų blaivumo tikrinimą.

REKLAMA

Ministerijos atstovai ragina pasinaudoti Skandinavijos šalių pavyzdžiu ir numatyti, kad visais atvejais, patikrinant sustabdytą transporto priemonę, būtų patikrinamas ir vairuotojo blaivumas, nepaisant to, ar yra įtarimų, jog vairuotojas gali būti neblaivus, ar nėra. Ši visuotinė blaivumo tikrinimo akcija, pasak ministerijos specialistų, galėtų trukti pusę metų ar visus metus.

SM taip pat jau yra inicijavusi įstatymo projekto svarstymą Vyriausybėje, kuriuo siūlo įdiegti specialius alkoholio koncentracijos matuoklius automobiliuose – alkolokus.

REKLAMA

Alkolokai turėtų atsirasti tų vairuotojų transporto priemonėse, kurie jau kartą buvo sugauti neblaivūs prie vairo. Siūloma prietaisus iš pradžių įdiegti sunkvežimių, autobusų vairuotojams. Šiuo prietaisu vairuotojo blaivumas būtų tikrinamas kiekvieną kartą, sėdant prie vairo. Alkolokas neleistų užvesti automobilio, jei vairuotojui būtų nustatytas girtumas. Specialistai teigia, kad alkolokus apgauti nėra lengva, mat sistemoje numatyti saugikliai neleistų neblaiviam vairuotojui tęsti kelionės. Bandymas tokią sistemą išjungti įrašomas atmintyje ir darbdavys bet šią informaciją gali patikrinti.

REKLAMA
REKLAMA

Teigiama, kad alkolokų sistemos idėją Lietuvoje bus siekiama įgyvendinta 2017 m., tačiau, kaip teigė VRM atstovai, ši naujovė gali atsirasti ir anksčiau.

Pradedantiesiems galingus automobilius teks pamiršti?

2015 m. Seime pradėtos svarstyti įstatymo pataisos, kurios gali įsigalioti jau šiemet ir gerokai susiaurinti nepatyrusių vairuotojų galimybes, renkantis transporto priemones.

Grupė Seimo narių užsimojo numatyti, kad 2 metų vairavimo stažo neturintys asmenys galėtų vairuoti tik negalingus automobilius. Įstatymo pataisomis siūloma nustatyti, kad pradedantiesiems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių galios ir masės be krovinio santykis yra didesnis kaip 0,06 kW/Kg. Kaip teigė šią idėją pristatė parlamentarai, 2 metų vairavimo stažo neturintys vairuotojai negalėtų vairuoti galingesnio negu 100 kW automobilio.

Politikai tikina, kad šios pataisos padėtų sumažinti jaunų, nepatyrusių vairuotojų sukeliamų avarijų skaičių. Jų teigimu, teisės akto pakeitimai esą paliestų tik apie 15 proc. viso šalies automobilių parko.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų