REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Elektromobilis – ekologiška, elektra varoma transporto priemonė, kurią ateityje tikrai naudos daugelis mūsų planetos gyventojų. Artėjant elektromobilių invazijai, verta pasidomėti ir šių transporto priemonių istorija, kuri, beje, yra tikrai spalvinga ir stebinanti.

REKLAMA
REKLAMA

Elektrinių varikliukų atsiradimas

Pirmasis elektrinis varikliukas buvo išrastas 1832 metais, pastarąjį pristatė Bulgaras Ányos Jedlik. Kiek vėliau šį išradėją nurungė Robertas Andersonas iš Škotijos - šis vyriškis sukūrė primityvų elektra varomą vežimą. Pastarasis turėjo didelį minusą – vežimą varančios baterijos nebuvo galima įkrauti antrą kartą. Taigi tokį išradimą buvo nepatogu naudoti.

REKLAMA

Kiek vėliau mažo galingumo, tačiau praktišką elektra varomą automobilį pristatė ir amerikiečių kilmės kalvis Thomas Davenportas. Tiesa, Thomas Davenportas sukurto automobilio baterija irgi negalėjo būti kraunama antrą kartą. Nepaisant to, Thomas Davenportas buvo įrašytas į Amerikos istoriją  -  jis buvo pirmasis amerikietis sukūręs nuolatinės srovės variklį.

Palikę gilų pėdsaką elektrinių automobilių istorijoje išradėjai leido atsiskleisti ir kitiems entuziastams. Štai jau 1859 metais prancūzų fizikas Gastonas Planté išrado pakartotinai įkraunamą švino rūgšties pagrindu veikiantį akumuliatorių. Daugiau nei po dvidešimt metų šį prancūzo išradimą patobulino tautietis Camille'as Faure. Šis žmogus sukūrė patvarų rūgšties pagrindu (lead-acid–angl.) varomą elektrinį variklį, kuris buvo pritaikytas pastoviam naudojimui. Mokslininkams atsirado dar didesnis poreikis tobulinti šią technologiją.

REKLAMA
REKLAMA

Elektra varomų automobilių tobulėjimas

Prancūzija ir Didžioji Britanija buvo pirmosios nacijos, palaikiusios ir plėtusios elektrinių transporto priemonių  vystymą.  Prie to prisidėjo ir belgai, kurie 1899 metais pristatė elektra varomą lenktyninį „La Jamais Contente“ automobilį, kuris sumušė visus greičio rekordus, pasiekdamas 68 mylių per valandą greitį. Šį lenktininį automobilį suprojektavo Camille'as Jénatzy. Tai buvo dar vienas iššūkis elektromobilių fanatams.

Amerikiečiai elektra varomų automobilių gamyba susidomėjo būtent tuomet kai A. L. Rykeris bei Williamas Morrisonas sukūrė furgoną, kuriame buvo galima talpinti keleivius. Šis Williamo Morrisono ir jo kolegos sukurtas automobilis iki šiol yra laikomas pirmuoju praktiškai sukomplektuotu elektromobiliu. Šių išradimų atsiradimas lėmė tai, jog  1897 metais elektriniai taksi ėmė važinėti Niujorko gatvėmis. Thomas Alva, manydamas, jog elektromobiliai bus paklausi prekė ateityje, sumanė kurti  ilgalaikę bateriją, skirtą komerciniams automobiliams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nors jo patobulinimai  atskleidė papildomus šarminės baterijos privalumus, jis savo mokslinius tyrimus nutraukė.  Nepaisant to, iš viso 1900 metais iš 4 192 automobilių, net 28 procentus sudarė būtent  elektra  varomi automobiliai, kurie važinėjo Niujorko, Bostono ir Čikagos keliais. Šis laikmetis (1899 ir 1900 metai) neabejotinai buvo pats sėkmingiausias amerikiečiams, kadangi jie pardavė milžiniškus kiekius įvairių rūšių mašinų.

Elektrinių automobilių dizainas ir technologija vis tobulėjo – jie tapo modernesni, patrauklesni bei, žinoma, patvaresni. Šie automobiliai taip pat neskleidė nemalonaus kvapo, nekėlė triukšo, kuris būdingas bendzinu varomiems automobiliams.

REKLAMA

Skirtingai nei benzinu varomi automobiliai, elektromobiliai neturėjo pavarų – tai palengvino vairavimą. Be to, pavarų neturinčias mašinas buvo žymiai lengviau užvesti šaltomis žiemos dienomis.  Dar kiek vėliau automobilių gamintojai dėmesį kreipti pradėjo ir į dizainą. Aukštesniosios klasės atstovai už maždaug 3 tūkst. JAV dolerių tuo metu galėjo nusipirkti prabangią bei puošnią prašmatnaus interjero mašiną.

Būtent šitaip keitėsi elektra varomų automobilių rinka 1832-1900 metais. Plačiau elektromobilių tolimesnę raidą aprašysime kituose straipsniuose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų