Žiedinė ekonomika prieš klimato kaitą

Europos Sąjungoje vienas gyventojas per metus sunaudoja beveik 15 tonų medžiagų ir išmeta apie 4,5 tonos atliekų. Net pusė jų patenka į sąvartynus. Ir tai yra linijinės ekonomikos modelio rezultatas „imk – gamink – naudok – išmesk“. Šiais skaičiais ne itin galime didžiuotis, ypač kai vis garsiau įspėjama apie kritinę klimato kaitos situaciją Žemėje. Visgi išeitis yra – žiedinė ekonomika.

Žiedinės ekonomikos koncepcija susiformavo dėl gamybos ir vartojimo didėjančio spaudimo pasaulio ištekliams ir aplinkai. Atsirado būtinybė siekti tvaraus augimo, kuriuo ilgiau išlaikytume produktų pridėtinę vertę ir padidintume galimybę pakartotinai panaudoti jų sudedamąsias dalis. Tokiu būdu ne tik mažėtų sąvartynai, bet ir poveikis aplinkai.

Antras gyvenimas atliekoms

Žiedinė ekonomika lengviausia įsivaizduoti kaip rato uždarymą verslo ir visuomenės pagalba, kuri šiam tikslui organizuojama gyvosios sistemos pavyzdžiu ir šiuo atveju produktų galiojimas tampa nebe vienkartiniu.

Pagrindinis naujosios ekonomikos požymis – dėmesys pakartotiniam produktų naudojimui, remontui, atnaujinimui ir perdirbimui. Todėl kas pagal linijinę ekonomiką jau būtų laikoma „atliekomis“, dabar tampa ištekliais ir gali būti panaudota dar kartą.

REKLAMA

„Iš tiesų, nėra nepakankamų išteklių, tiesiog mes padarėme juos menkais. Per naują tiekimo grandinę, technologijas ir politiką, mes galime užtikrinti ateitį būsimoms kartoms“, - teigia Feike Sijbesma, garsios pasaulinės bendrovės, veikiančios sveikatos, mitybos ir medžiagų sektoriuje, vadovas.

Ir visgi pagrindinis dėmesys žiedinėje ekonomikoje atsakomybė tenka verslui. Norėdama išlikti konkurencinga, įmonė dabar turi kurti ilgo naudojimo produktus, galvodama apie tvarumą, kaip būtų galima produktą remontuoti, atnaujinti, o pasibaigus galiojimui perdirbti. Ir tai turėtų būti taikoma visose srityse, pradedant nuo prekių pakavimo, buitinės technikos iki automobilių sektoriaus.

Tačiau žiedinės ekonomikos tikslas – ne tik produktų atkūrimas gyvenimui, bet ir mažesnės suvartojamos energijos sąnaudos, o tuo pačiu ir klimato kaitos stabdymas.

Nauji vartotojų įpročiai

Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetas įsitikinęs, kad pereitume prie žiedinės ekonomikos modelio reikia iš esmės pakeisti gamintojų, darbuotojų, vartotojų ir piliečių požiūrį į išteklių ir žaliavų naudojimą, produktų projektavimą, rinkos ir verslo modelius ir į naujų būdų, kaip atliekas paversti ištekliais, kūrimą.

Žmonėms turi tapti patogiau, pigiau ir tiesiog patraukliau naudoti tvarius produktus. Reikia veikti kryptingai ir darniai, nes būtent visa supanti aplinka: politika, darbdaviai, visuomenės informavimo priemonės, geresnės sąlygos tvarių produktų naudojimui, sukuria naujus vartotojų poreikius ir formuoja žmonių įpročius.

Žiedinės idėjos

Žiedinę ekonomiką atitinkančių idėjų yra ir dabar. Vis dažniau moderniuose bendrovių ofisuose galima išvysti žaliąsias erdves, kurios skatina ekologišką aplinką. Kuriama patogi infrastruktūra skatinanti automobilius iškeisti į dviračius.

Didmiesčiuose taikomos privilegijos – elektra varomais automobiliais leidžiama važiuoti autobusų juosta. Ta pati išimtis galioja ir automobiliams, kuriuose važiuoja ne mažiau nei 4 asmenys, tai itin patogu spūsčių metu ir skatina žmones kooperuotis, o ne naudoti atskirus automobilius.

REKLAMA

Žiedinę ekonomiką propaguoja ir garsios pasaulinės kompanijos. Viena didžiausių automobilių gamintojų parduoda restauruotas dalis net per pus mažesne kaina, lyginant su naujomis originaliomis dalimis, o klientai ne tik žymiai sutaupo, bet ir gauna tą pačią kokybę bei 2 metų garantiją.


Rašyti komentarą...
SKAITYTI KOMENTARUS (0)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų