„Teisinio reguliavimo poveikio vertinimas būtų rezultatyvesnis, jei būtų atliekami visų prioritetinių teisėkūros iniciatyvų išsamesni numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimai. Audito metu nustatėme, kad buvo atliktas tik 26 proc. prioritetinių teisėkūros iniciatyvų išsamesnis išankstinis vertinimas, kurį atlikti privaloma. Taigi lieka neįvertinama dalis didelę įtaką visuomenei galinčio daryti teisinio reguliavimo“, – pranešime cituojamas valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
Pasak Valstybės kontrolės, prioritetinių teisėkūros iniciatyvų poveikis turėtų būti vertinamas pagal jų įtaką konkrečioms sritims, valstybės finansams, administracinei naštai ir ekonomikai, tačiau nė vienos iš prioritetinių teisėkūros iniciatyvų poveikis nebuvo įvertintas visais privalomais aspektais.
Priimant naujas teisėkūros iniciatyvas dažnai likdavo neįvertinama administracinė našta, o sąnaudų ir naudos analizė neatlikta nė vienu atveju.
Valstybinio audito institucijos duomenimis, Lietuva iš kitų Europos Sąjungos valstybių išsiskiria itin didele ir vis augančia užregistruojamų teisėkūros iniciatyvų gausa. 2020–2023 metais priimti 2 469 teisės aktai, iš jų 7 proc. – naujos redakcijos įstatymai.
Audito rezultatai rodo, kad 22 proc. prioritetinių teisėkūros iniciatyvų atvejais nepasinaudota viešosiomis konsultacijomis, todėl suinteresuotosioms šalims nebuvo suteikta galimybė dalyvauti šiame procese. Taip neišnaudojamos galimybės visapusiškai įvertinti galimus viešosios politikos problemų sprendimo būdus, ieškant geriausių galimų sprendimų, atitinkančių visuomenės poreikius.
Valstybės kontrolės teigimu, turi būti stiprinama prieš priimant įstatymus poveikio vertinimų kokybės priežiūra, siekiant išsiaiškinti, ar planuojama teisėkūros iniciatyva yra pagrįsta. Nors turi būti atliekama visų prioritetinių teisėkūros iniciatyvų kokybės priežiūra, anot Valstybės kontrolės, 41 proc. šių iniciatyvų ji nebuvo atlikta.
Institucija taip pat pažymi, kad svarbu pagrįstai įvertinti poreikį atlikti prioritetinių teisėkūros iniciatyvų vertinimą jas jau priėmus.
„Tai padėtų įvertinti, ar tikslai, kurių buvo siekiama teisiniu reguliavimu, yra pasiekti ir kokias pasekmes lėmė teisinis reguliavimas“, – teigiama pranešime.
Pasak Valstybės kontrolės, Vyriausybės kanceliarijai įgyvendinus rekomendacijas, bus planuojami ir atliekami pagrįsti išsamesni numatomo visų prioritetinių teisėkūros iniciatyvų teisinio reguliavimo poveikio vertinimai, kuriais remiantis parengti teisės aktai labiau atlieps identifikuotas viešosios politikos problemas.
Tuomet, anot kontrolės, teisinio reguliavimo poveikio vertinimų kokybės priežiūra užtikrins poveikio vertinimų atlikimą visais reikalingais aspektais, ministerijose bus kaupiamos kompetencijos, kurių reikia poveikio vertinimams atlikti, tai prisidės prie kokybiškesnių teisės aktų parengimo.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!