Šimonytė prakalbo apie automobilių mokestį ir akcizus: dabartinė sistema – nelogiška

Premjerė Ingrida Šimonytė teigia, kad dabartinis automobilių registracijos mokestis savyje turi nelogiškų elementų ir visiškai neatliepia aplinkosaugos poreikių, tad Lietuvoje bus sekama kitų šalių patirtimi ir bus įvedamas dvilypis automobilių mokestis. Vyriausybės vadovė taip pat pažymėjo, kad maži dyzelino akcizai verčia lietuvius rinktis taršiausius automobilius, o tai būtina keisti.

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) generalinis sekretorius Mathias Cormannas pirmadienį Vilniuje pristatė pirmąją Lietuvos aplinkosaugos apžvalgą.

LIETUVOS APLINKOSAUGOS VEIKSMINGUMO VERTINIMO PRISTATYMAS:

„EBPO rekomendacijose aiškiai įvardinta, kad turime imtis transporto taršos, <...> ji augo labiausiai. Čia turi būti priemonės ne tik skatinimo“, – po aplinkosaugos vertinimo surengtoje spaudos konferencijoje kalbėjo aplinkos ministras Simonas Gentvilas.

Pasak jo, automobilių taršos mokestis bus dvilypis – registracijos, kurį teks mokėti pirmą kartą registruojant taršų automobilį, ir naudotojo, kuris bus mokamas kasmet.

„Tikrai vertinome per šią peržiūrą ir ekonominį, ir energetinį skurdą. Todėl esminės lengvatos senjorams, daugiavaikėms šeimoms yra numatytos. Automobilių įperkamumas nepasikeis, tiesiog, signalas rinkai pirkti mažiau taršius automobilius“, – teigė S. Gentvilas.

Premjerė I. Šimonytė teigė, kad 2019 metais buvusios daugumos iniciatyva priėmus automobilių registracijos mokestį, jis, I. Šimonytės žodžiais, buvo „truputį registracijos, truputį pardavimo mokestis“.

„Dabartinis mokestis savyje turi visiškai nelogišką elementą, kuris užrakina žmones su taršiais automobiliais, kadangi tie automobiliai, kurie buvo iki įstatymo įsigaliojimo įvežti į Lietuvą, jų perleidimas sukuria mokesčio objektą, ko šiaip nėra kitose valstybėse“, – sakė premjerė.

Pasak I. Šimonytės, kitos valstybės jau seniai praktikuoja Lietuvoje planuojamus įdiegti mokestinius elementus – pirmo įvežimo ir naudojimo. Jos teigimu, dabar Lietuvoje galiojantis registracijos mokestis neatitinka aplinkosauginių tikslų.

Šimonytė: mokesčių sistema remia žmones, kurie važinėja taršiausiu kuru

Kalbėdama apie kuro kainą, I. Šimonytė pabrėžė, kad Lietuva, balansuodama ant minimalių Europos Sąjungos akcizų tarifų, nors sukuria palankesnes sąlygas perkantiems kurą, tačiau kreipia jų elgesį tam tikra linkme.

„Tarkime, dyzelino ženkliai mažesnis apmokestinimas turi labai aiškias pasekmes – žmonės renkasi dyzelinius automobilius ir tą matome iš savo automobilių parko dinamikos. Šie mokesčiai – akcizai – kurie skirti ne šiaip papildyti biudžetus, bet pirmiausia skirti keisti žmonių elgesį, jie tą žmonių elgesį ir turėtų keisti“, – teigė I. Šimonytė.

Pasak premjerės, jei Europos Sąjungos kryptis yra judėti link mažiau taršių transporto priemonių ir nesudaryti mokestinių lengvatų aplinkosaugai taršioms sritims, mokesčiai turi būti koreguojami.

REKLAMA

„Bet mes čia neturėtume diskutuoti, kiek centų litrui ir taip toliau. Mes kalbame labiau apie kryptį, apie tai, kad tas skirtumas ir ta preferencija nėra tinkama, ji turėtų nykti ar atsirasti CO2 elementas apmokestinime“, – kalbėjo Vyriausybės vadovė.

„Pati problema yra labai aiški – mokesčių sistema subsidijuoja žmones, kurie važinėja taršiausiu kuru“, – pridūrė I. Šimonytė.

Kaip kiek anksčiau rašė naujienų portalas tv3.lt, jau netrukus Seimui bus pateikti svarstyti įstatymų pakeitimai, kuriais greta dabartinio transporto priemonių registracijos mokesčio atsiras ir mokestis jų naudotojams. Priklausomai nuo turimo automobilio taršos, už jį gali tekti pakloti ir kelis šimtus ar per tūkstantį eurų.

Planuojama, kad dabar taikomą transporto priemonių registracijos mokestį, mokamą kaskart pasikeičiant savininkui, reikės mokėti tik vieną kartą – į Lietuvą įvežant automobilį iš užsienio, aiškino aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė. Anot jos, greta automobilių įvežimo mokestis bus įvestas ir jo naudojimo mokestis, kurį reikės mokėti kiekvienais metais.

Pagal pristatytą ministerijos pasiūlymą, tiek registracijos, tiek taršos apmokestinimas bus apskaičiuojamas pagal tą pačią formulę. Ji komponuojama pagal 2  automobilių techninius parametrus – kuro naudojimo efektyvumą (kiek gramų anglies dioksido emisijų tenka vienam kilometrui) ir oro taršos koeficientą, tai yra EURO standarto kriterijų.

Vienas dėmuo – tai EURO standartas ir kuro rūšis, nuo kurių priklauso aplinkos kokybė miestuose. Antras dėmuo – kuro vartojimo neefektyvumas, tai yra anglies dioksido išmetamas kiekis vienam nuvažiuotam kilometrui. Šiuo atveju taršos riba lieka tokia pati kaip iki šiol – tai yra 130 g CO2/km, o tarifo augimas prasideda nuo statistinio vidurkio – 160 g CO2/km ribos.

Paprastai kalbant, apskaičiuojant naują mokestį, automobilio išmetamas CO2 kiekis bus dauginamas iš įstatyme būsiančių numatytų koeficientų (Eur/g). Mokestis bus taikomas lengviesiems M1 ir N1 klasės automobiliams, jį Valstybinei mokesčių inspekcijai turės mokėti tiek gyventojai, tiek juridiniai asmenys.

Mažiausias mokestis bus 0 eurų, o toliau prasidės nuo 15 eurų. Maksimalios mokesčio ribos (tiek už automobilio registravimą, tiek už naudojimą) nėra numatyta.


Rašyti komentarą...
J
Jonas
2021-09-27 10:58:53
Pranešti apie netinkamą komentarą
Šita profanė nė nesuvokia, kad kiekvienas lietuvis mielai persėstų į naują, saugų ir eko automobilį, jeigu tik turėtų iš ko jį nusipirkti.
Atsakyti
-8

S
SARGAS
2021-09-27 11:27:01
Pranešti apie netinkamą komentarą
Nesvaikit, mes jau gyvename GEROVeS, bobų valdomoje valstybėje, kuri priklauso landsberginiams. Kodėl kils šilumos kainos? Taigi viskas vedama į dujas, o "auksinis" jų tiekimas eina per vis nenubaudžiamus nusikaltėlius.
Atsakyti
-8

A
Alius
2021-09-27 10:58:21
Pranešti apie netinkamą komentarą
Jeigu tik padidins mokesčis, iš karto persiregistruosiu automobilį į kitą šali !!!
Atsakyti
-6

SKAITYTI KOMENTARUS (128)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
×

Pranešti klaidą

SIŲSTI
Į viršų