Šiaulių miesto savivaldybė ruošia dar vieną „grožio kirtį“. Įvaizdžio komisijoje peršamas šūkis „Šiauliai – Saulės miestas ant rubežiaus“, o miesto centre siūloma statyti mešką ir arklį, kurie padalintų Šiaulius į Žemaitiją ir Aukštaitiją. Nors komisijos nariai idėjos autoriumi mini Vilių Puroną, pagarsėjusį skardinėmis skulptūromis, pats dizaineris to viešai ginasi.
Valdiškų namų įnoriai
Apie pasiūlymą įvaizdžiui panaudoti idėją, kad Šiauliai neva yra „Saulės miestas ant rubežiaus“, „Šiaulių kraštui“ pasakojo Įvaizdžio komisijos pirmininkė, vicemerė Danguolė Martinkienė. Ji tvirtino, kad dizaineris Vilius Puronas siūlė bulvare pastatyti skiriamuosius ženklus, simbolizuojančius Žemaitiją ir Aukštaitiją.
Keliuose komisijos posėdžiuose nagrinėta idėja sulaukė prieštaringų vertinimų.
„Blogiausia, kad Šiaulių miesto savivaldybė atsitvėrė nuo žmonių vieno langelio principu, užsirakino duris. Matyt, kai valdiškuose namuose nėra tikro darbo, kai nėra kurti sugebančių žmonių arba jie paprasčiausiai neįsileidžiami, susidaro vakuumas, kuriuo ir pasinaudoja V. Puronas“, – konstatavo architektas Algimantas Černiauskas, Šiaulių įvaizdžio komisijos narys.
Nauju šūkiu: „Šiauliai – Saulės miestas ant rubežiaus“ valdininkai neapsiribojo. Šiaulių gyventojus norima padalinti į aukštaičius ir žemaičius. Stumiama jokio istorinio pagrindo neturinti sovietmečio legenda, kad Tilžės gatvė skiria Žemaitiją nuo Aukštaitijos. Buvo siūloma pėsčiųjų bulvare, kitapus „Gaidžio“ laikrodžio, kur yra menama Žemaitijos riba, pastatyti mešką, o prie Šiaulių fotografijos muziejaus – arklį. Šis neva simbolizuotų Aukštaitijos ribą.
Vilniaus gatvės namų numerių lentelės būtų skirtingų spalvų, atsižvelgiant, kurioje – žemaičių ar aukštaičių pusėje stovi namas. Tuo miesto dalijimas perpus nesibaigtų. Priklausomai nuo „geografinės padėties“ kavinės siūlytų žemaitišką arba aukštaitišką meniu ir taip toliau.
Visa tai vadinama atrakcija į Šiaulius atvykstantiems turistams.
Centras, o ne pakraštys
„Kai Šiaulių miesto meras Justinas Sartauskas ir komisijai vadovaujanti jo pavaduotoja Danguolė Martinkienė entuziastingai gyrė idėją, atsargiai patariau išklausyti Šiaulių universiteto mokslininkų nuomonę“,– pasakojo architektas A. Černiauskas. Į komisijos posėdį pakviesta istorikė, docentė Rita Regina Trimonienė.
„Šiauliai – visais laikais buvo centras, o rubežius man asocijuojasi su niekieno žeme,– teigė istorikė. – Yra legendų, grįstų istorine realybe, bet ši neturi jokio pagrindo. Miestas niekada nebuvo perskirtas ir jo dalinti negalima“.
„Siūloma vaikams darželiuose ir mokyklose duoti užduotį kurti simbolius, kaip padalinti Šiaulius į Žemaitiją ir Aukštaitiją. Tai reiškia, kad nuo ankstyvo amžiaus vaikams į galvas brukama nesąmonė“,– piktinosi R. R. Trimonienė.
Gyventojai – žemaičiai
Istorikės duomenimis, skiriamos didžiosios ir mažosios Žemaitijos dalys.
Pirmą kartą, 1392 metais, Jogaila pasirašė sutartį su vokiečių ordinu ir Žemaitiją atribojo iki Dubysos. Šiauliai liko Lietuvos arba Aukštaitijos pusėje.
Bet 1398 metais Vytautas su ordinu pasirašė kitą sutartį, kurioje Žemaitija nubrėžiama iki Nevėžio. Šia sutartimi Nevėžis iki pat XVIII amžiaus pabaigos tapo pagrindine linija, skiriančia Žemaitiją nuo Lietuvos.
Mindaugo epochoje vokiečių kronikos mini įvairias kunigaikščių valdomas Žemaičių žemes. Tarp Žemaičių buvo Šiaulių žemė, kurią valdė kunigaikčiai broliai Bulionys – Bulaičiai, pasipriešinę Mindaugui ir dėl to išžudyti.
Neabejojama, kad Šiaulių žemės priklausė Žemaitijai ir tai buvo daugiau politinis, o ne etninis suskirstymas.
Po kunigaikščių žūties Šiauliai pateko į Lietuvos valdovo įtakos zoną.
Kai 1348 Livonijos ordinas žygiavo per Šiaurės Lietuvą ir nusiaubė daugumą Šiaulių žemės pilių, vokiečių kronikose buvo rašoma, kad vietiniai gyventojai pasidavė lietuviams. Vadinasi, vietiniai gyventojai buvo traktuojami ne kaip lietuviai, o kaip žemaičiai.
Šiauliai – karališkas miestas
1445 metais Šiauliuose įkuriama pirmoji parapija, kuri priklausė Žemaičių vyskupystei. Šiauliai iš žemės virsta vienu iš Žemaitijos valsčių. Niekada čia nebuvo Aukštaitija ar kažkoks paribys.
XVI amžiaus pabaigoje įkuriama Šiaulių ekonomija, apėmusi beveik visą valsčių.
Žemaitijoje centru tapo Raseiniai, kur rinkdavosi bajorų teismai ir semeliai. 1776 metais A. Tyzenhauzas pasiekė, kad Žemaitija būtų padalinta į dvi reparticijas, su centrais Raseiniuose ir Šiauliuose.
„Nuo tada bajorų teismai, iždas, karinė komisija, seimeliai vyko Raseniuose ir Šiauliuose, siuntė po lygiai atstovų į Abiejų tautų respublikos Seimą. Galime didžiuotis, kad Šiauliai tapo vienu iš centrų, – sakė R. R. Trimonienė. – Ne Telšiai, ne Klaipėda, kurie panaikinus apskritis dabar bando tapti regionų centrais. Šiauliai istoriškai turėtų būti regiono centru, o ne kokiu nors paribiu.
Jeigu galvojame gyveną ant rubežiaus, naikiname viską, kas buvo.“
Jos nuomone, reikėtų akcentuoti, kad Šiauliai – centras, net karališkas miestas, tai rodo mūsų herbas. Karališka ekonomija, dvaras – patvirtina prie Menų fakulteto vykę archeologiniai kasinėjimai.
„Šiaulių nereikėtų nugrūsti į paribį, o akcentuoti, kad esame centras. Ir nereikia nieko kurti – tai istorinė realybė“,– tvirtino istorikė.
O gal saulutė ant dviračio?
„Kam kalbame, kad Šiauliai turi būti pirmos kategorijos metropolija, regioninis centras? V. Purono sugalvota nesąmonė viską užbraukia. Lyg tyčia daroma taip, kad miestas būtų nužudytas,"– griežtai vertino kitas įvaizdžio komisijos narys, architektas Šarūnas Sabaliauskas.
Jam nepriimtina ir primityvoka visur paišoma saulutė, esą simbolizuojanti Šiaulius.
„Saulės mūšis buvo didis ir svarbus istorinis įvykis, kuo čia dėta saulutė? Betrūksta tik tą saulutę užsodinti ant dviračio, nes Šiauliai – dviračių miestas, į vieną ranką įduoti lėktuvėlį – nes lakūnų, o į kitą – traukinį, nes – geležinkelio. Paskui turėtų bėgti Saulėnas“,– ironizavo pašnekovas.
„Kuo mane laikote? Aš domiuosi istorija ir niekada nepritarsiu idėjai Šiaulius padalinti į Žemaitiją ir Aukštaitiją, nes tai – gryniausia nesąmonė“,– „Šiaulių kraštui“ tvirtino dar vienas įvaizdžio komisijos narys, Šiaulių miesto garbės pilietis Zenonas Sabalys.
Kodėl ginasi autorystės?
„Šiaulių kraštui“ dizaineris Vilius Puronas išsigynė idėjos apie miestą ant rubežiaus autorystės. „Pirmą kartą apie tai perskaičiau J. Spruogio geografijos vadovėlyje“,– sakė jis. Dizaineris taip pat neigė siūlęs statyti mešką ir arklį, nors tai patvirtino ir Įvaizdžio komisijos pirmininkė, ir komisijos nariai, nepritarę tokiai idėjai.
„Galėčiau miestui pasiūlyti statyti daugiafunkcius įrenginius, kuriuos būtų galima panaudoti įvairių švenčių ir susibūrimų metu“,– vėliau pokalbyje pripažino V. Puronas.
Irena BUDRIENĖ