Nesvarbu, ar pažeidžia eismo taisykles, ar ne, vairuotojai yra įpratę bijoti policijos pareigūnų. Bet tik tol, kol juos mato. LŽ praleido pusdienį kartu su patruliais stebėdamos vairuotojus pro nežymėto automobilio langus.
Vyriausiasis patrulis Stanislovas Radevičius ir vyresnysis patrulis Virginijus Ustila į gatves su nauja tamsiai žalios spalvos "Audi A6" išrieda ne kasdien, tačiau dažnai. Tai vienas iš trijų policijos naudojamų skiriamosiomis spalvomis nepažymėtų "Audi A6" automobilių. Visi jie aprūpinti naujausia "trip track" įranga, padedančia sekti automobilius ir matuoti jų greitį važiuojant. Padarytas pažeidimas būna užfiksuojamas kameros ir saugomas įraše, taigi jokios galimybės išsisukti nebelieka.
Šie automobiliai, nors yra nežymėti skiriamosiomis policijos automobilių spalvomis ir švyturėliais, nėra slepiami nuo visuomenės. "Kai tik juos gavome, automobiliai buvo pademonstruoti žmonėms, neslepiame jų valstybinių numerių", - teigė V.Ustila.
Vyriausiasis patrulis Stanislovas Radevičius ("LŽ" nuotr.)
Chuliganai - jaunimas
Patrulių ekipažas darbą pradeda 5 valandą ryte ir stebi vairuotojus iki sutemų. Tamsiu paros metu pažeidėjų jie stabdyti nebegali, nors pareigūnai sutinka, kad tuo metu jų būna daugiausiai.
LŽ prisideda prie pareigūnų 8 valandą ryto. Tokiu metu didelė dalis žmonių skuba į darbą, tačiau vyr. patrulis S.Radevičius užginčija, kad rytais kelių erelių pastebima mažai. "Chuliganiški vairuotojai išlenda į gatves vėliau, vakare, kai jaunimas išsimiega", - tvirtino jis. Pareigūnai pastebėjo, kad dažniausiai nedrausmingai važinėja jauni žmonės, iki 25-30 metų.
Tokiems dar rūpi pademonstruoti automobilio galią ir greitį, nepaisant to, kokia jo galia yra iš tikrųjų. Populiariausios automobilių markės tarp "erelių" jie tvirtino nepastebėję, nors dažnai jaunimas renkasi nedidelius, paprastus automobilius, ir iš jų išspaudžia viską, kas įmanoma.
Ryte eismo srautas būna ramesnis, ypač vasarą. Gerokai praretėjusios transporto spūstys nebeerzina vairuotojų, taigi žmonės ramiai ir saugiai keliauja į darbą.
Smulkūs pažeidėjai nepavojingi
Praleidęs valandą Vilniaus gatvėse, ekipažas neužfiksavo nei vieno nedrausmingo vairuotojo, bet netrukus patruliai pastebėjo, jog priekyje važiuojančio "Hyundai" vairuotojas persirikiuodamas vis neparodo posūkių. Pareigūnai nusprendė jį kurį laiką sekti ir stebėti, ar žmogus nepadarys daugiau pažeidimų.
Transporto srautas filmuojamas ne nuolatos, kameros įjungiamos tik pastebėjus potencialų pažeidėją. Kadangi kartu yra daromas ir garso įrašas, pareigūnas nupasakoja esamą situaciją - vietą, laiką, stebimo automobilio markę, spalvą ir valstybinius numerius.
Jei važiuojant paskui sekamą automobilį yra užfiksuojamas viršytas greitis arba kitų pažeidimų, policijos ekipažas jį stabdo. Bet kitoje sankryžoje "Hyundai" vairuotojas jau įjungė posūkio signalą, taigi patruliai nutraukė filmavimą. "Jei stabdytume kiekvieną, kuris kartą neparodė posūkio persirikiuodamas, nebūtų kada sudrausminti tikrų chuliganų", - patikino S.Radevičius.
Motociklininkus susekti sunku
Važiuodami toliau pareigūnai atkreipė dėmesį į dideliu greičiu pralėkusį motociklą. S.Radevičius įjungė filmavimo kamerą ir pradėjo sekti dviratę transporto priemonę, bet "trip track" radaras dar nebuvo spėjęs užfiksuoti jos greičio, kai gretimoje sankryžoje motociklininkas prašvilpė pro stovinčius automobilius ir nulėkė tolyn. Kitiems automobiliams pajudėjus, pareigūnai dar bandė rasti motociklininką pagal jo transporto priemonės skleidžiamą garsą, tačiau jis jau buvo dingęs kiemuose.
S.Radevičius pripažino, kad sunkiausia yra susekti dvirates transporto priemones. "Čia pagrindinis mašinos minusas, kad negalime visur pralįsti. Bet galbūt ateityje turėsime motociklus su tokia įranga", - užsiminė jis.
Keletą valandų pasivažinėję po miestą, nusprendžiame pasukti į užmiestį. Į Vilnių pareigūnai dar grįš vakare.
Perspėja apie patrulius
Už miesto ribų šis ekipažas ne tik fiksuoja pažeidėjus, bet ir prižiūri bendrą tvarką keliuose. Dalis vairuotojų yra susidarę klaidingą nuomonę, kad policininkai vien tik baudžia. "Jei matome, kad šalikelėje stovi automobilis su įjungtu avariniu signalu, sustojame, paklausiame, ar nereikia kokios pagalbos, ar viskas gerai", - pasakojo S.Radevičius.
Vilniaus - Gardino kelyje priešpriešais atvažiuojantis automobilis pamirksi ilgosiomis šviesomis, perspėdamas mus apie netoliese patruliuojantį policijos ekipažą. Tai pareigūnams tik sukelia juoką. Jie sutinka, kad perspėdamas kelių skrajūną apie greitį fiksuojančius pareigūnus, rizikuoji kitą kartą pats nukentėti nuo tokio vairuotojo.
Netrukus nežymėtą policijos automobilį aplenkia geltonas "Renault", kuriam turbūt niekas nepamirksėjo. Automobilis akivaizdžiai viršija greitį, taigi patruliai priartėja prie stebimos mašinos per tokį atstumą, kad galėtų įžiūrėti registracijos numerius, įjungiama stebėjimo kamera ir prasideda sekimas. Bet staiga "Renault" sulėtėja. "Tikriausiai pastebėjo", - spėja S.Radevičius. "Gudresni vairuotojai pastebi mus ir sulėtina. O tai ir yra svarbiausia." LŽ pasidomėjus, ar yra tekę nepavyti pažeidėjo, patruliai susižvalgo: "Ne, dar nėra taip buvę kad nepavytume." Jų teigimu, pažeidėjams nėra prasmės bėgti, nes net jei nedrausmingas vairuotojas, nardydamas tarp kitų automobilių, pasprunka, tuomet kaip įrodymas lieka vaizdo įrašas.
Išradingi pasiteisinimai
Važiuodami toliau staiga prasilenkiame su kita dideliu greičiu lekiančia mašina. S.Radevičius greitai apsisuka ir nusiveja ją. Tamsaus "Volkswagen Passat" vairuotojas nepastebėjo, kad jį seka patrulių automobilis, taigi kai tik radaras užfiksavo 22 km/h viršytą greitį, pareigūnai įjungė po priekinėmis grotelėmis paslėptus švyturėlius bei pastatė mėlyną švyturėlį ant priekinio prietaisų skydelio. Vairuotojas Laimas buvo mažumėlę sutrikęs, teisinosi, jog skuba pas uošvę į ligoninę, o per šešerius metus jo nei karto nebuvo nubaudę už jokius pažeidimus. Tačiau su radaro parodymais jis sutiko ir nesipriešindamas sutiko sumokėti baudą.
S.Radevičius tvirtino, kad žmonės sugalvoja ir dar išradingesnių pasiteisinimų, tačiau dažniausiai nepriešgyniauja, nes pažeidimas būna neginčijamai užfiksuotas vaizdo kamera. Jis pastebėjo, kad moterys dažniau bando pasiteisinti, neva skubėjusios pas sergantį vaiką ar mamą. Vyrai tiesiog prisipažįsta kalti ir ramiai pasiima baudos kvitą, o kai kurie iš jų sugeba į situaciją pažvelgti su šypsena. Pareigūnai prisiminė, kad vienas vairuotojas pasiaiškinime, kodėl jis pažeidė taisykles, įrašė: "Šiuo metu aš sėdžiu kavinėje ir geriu kavą." Nors toks pasiaiškinimas vairuotojui nepadėjo gauti mažesnės baudos, S.Radevičius tik nusijuokė: "Juk neuždrausime žmogui rašyti, ką jis nori."
Jo tvirtinimu, per dieną ekipažui tenka sustabdyti 1-4 pažeidėjus. Nors tai nėra daug, patrulis dėl to tik džiaugiasi, nes tai reiškia, kad vairuotojai tampa drausmingesni.
"Per 18 darbo metų man dar neteko antrą kartą sustabdyti to paties žmogaus. Vieną kartą sumokėję baudą, paprastai važinėja ramiau. Žmonės skaičiuoja. Juk kiek degalų galima už tuos pinigus įsipilti?!" - retoriškai klausė jis.
Iki vidurdienio daugiau pažeidėjų nepamatėme, taigi atsisveikinę su patruliais vėl įsiliejome į tą patį automobilių srautą, kurį nežinia kada ir kur vėl stebės nematomos akys. Jei jūs nematote pareigūnų, dar nereiškia, kad jie jūsų nemato, todėl geriau visada prisiminti saugų eismą, ir ne vien dėl to, kad netektų mokėti baudos.
Ilona Staškutė