Rašyti komentarą...
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Koronavirusas sutrikdė ne vieno keliautojo atostogų planus. Norėdama padėti ir verslui, ir klientams, valdžia bando suderinti visas puses tenkinančią kuponų ir pinigų grąžinimo sistemą. Kuponais apsidžiaugę kelionių organizatoriai dažnai nelinkę kalbėti apie pinigų grąžinimą, o šį pasirinkimą kelionių netekę žmonės nori turėti.

Koronavirusas sutrikdė ne vieno keliautojo atostogų planus. Norėdama padėti ir verslui, ir klientams, valdžia bando suderinti visas puses tenkinančią kuponų ir pinigų grąžinimo sistemą. Kuponais apsidžiaugę kelionių organizatoriai dažnai nelinkę kalbėti apie pinigų grąžinimą, o šį pasirinkimą kelionių netekę žmonės nori turėti.

REKLAMA

Su naujienų portalu tv3.lt susisiekė ne vienas skaitytojas, kurio kelionių planai buvo sutrikdyti koronaviruso pandemijos. 

Kelionės draudimo dėl koronaviruso neliko

Vilnietė Ramunė kovo 6 d. iš vienos kelionių agentūros nusipirko kelialapį į Kroatiją, tačiau sumokėjo tik avansą. Moteris paklausė kelionių organizatoriaus, ar yra galimybė įsigyti kelionės draudimą.

„Jie pateikė pasiūlymus, tarp jų buvo ir kelionės draudimas dėl COVID-19“, – pasakojo pašnekovė.

Nors Lietuvoje dar nebuvo paskelbtas karantinas, o ir paskelbtų susirgusiųjų buvo vos keli, Ramunė nusprendė apsidrausti, jei pasaulį gąsdinantis virusas sutrikdys jos kelionės planus, ir kelionių agentūrai pranešė, kad pirks kelionės draudimą nuo koronaviruso.

REKLAMA

Pasak Ramunės, vėliau sekė kelių savaičių tyla. Kovo 25 d. kelionių agentūra elektroniniu paštu atsiuntė kelionės sutartį.

„Bet aš tada parašiau, kad gal reikia kalbėti apie atsisakymą, kad tuos pinigus grąžintų, o ne apie sutarties pasirašymą“, – naujienų portalui tv3.lt sakė moteris.

Kelionių agentūra Ramunei teigė, kad jos nusipirkta kelionė tik rugpjūčio gale, tad šiuo metu agentūra šių kelionių neatšaukia.

„O kai paklausiau dėl draudimo, tai pasakė, kad jau pora dienų kaip nedraudžia nuo koronaviruso. <...> Jie mums pasakė, kad turime laukti. Dabar jokių žinių, tad laukiame“, – pasakojo moteris.

REKLAMA
REKLAMA

Ramunės teigimu, jei jos kelionė galiausiai būtų atšaukta, ji atsisakytų agentūros siūlomo kupono ir rinktųsi pinigus. Pasak pašnekovės, jai nėra itin aktualu, koks būtų pinigų grąžinimo terminas, jei būtų užtikrinta, kad pinigai tikrai sugrįš.

„Jeigu tu būtum tikras ir žinai, kad grąžins, tai neaktualu, gali ir ilgesniam laikui“, – tvirtino Ramunė.

Ryanair“ primygtinai siūlo kuponus

Koronavirusas pakoregavo ir pigių avialinijų skrydžių bilietus nusipirkusių tautiečių atostogų planus. Vienas vilnietis su šeima gegužės pabaigoje turėjo skristi į Paryžių. Skrydį vykdanti „Ryanair“ vaikinui pasiūlė nemokamai pakeisti skrydžio datą. Šis paklausė, ar yra galimybė susigrąžinti pinigus. Kompanijos atstovai į elektroninius laiškus neatrašė, kol galiausiai balandžio paskutinėmis dienomis atšaukė skrydį ir pasiūlė dvi galimybes: kelionės kuponai arba pinigų susigrąžinimas.

Panašus atvejis nutiko ir į naujienų portalą tv3.lt parašiusiai vilniečių porai. Du skrydžius į Rodo salą iš „Ryanair“ kompanijos nusipirkę vilniečiai pirmiausia sulaukė pasiūlymo pasikeisti datą, o vėliau avialinijos įtikinėjo pasinaudoti kuponais, kurių vertė siekia atšauktų skrydžių sumą, o galioja jie 12 mėnesių. Vis tik, kaip naujienų portalui tv3.lt sakė vilniečiai, jie pasinaudos galimybe susigrąžinti pinigus.

REKLAMA
REKLAMA

Pasirodo, kad „Ryanair“ nėra linkusi grąžinti savo klientams pinigų ir įnirtingai siūlo kuponus. Kaip skelbia Europos vartotojų centras Lietuvoje, pastarosiomis savaitėmis į juos kreipiasi itin daug žmonių, klausiančių, kokiais būdais išsireikalauti pinigų už atšauktus skrydžius iš „Ryanair“.

Užklausose teigiama, kad vartotojai, net ir atsisakę kuponų, yra nukreipiami į kelionių kuponų informacinį puslapį, kur jiems pakartotinai rekomenduojama rinktis kelionių kuponą, o ne pinigų grąžinimą. Kontaktinės formos, kurią užpildžius būtų galima pareikalauti išmokos, „Ryanair“ interneto svetainėje vartotojai taip pat neranda.

Atsižvelgdami į susiklosčiusią situaciją, Europos vartotojų centro Lietuvoje specialistai kreipėsi į Europos vartotojų centrą Airijoje ir gavo patvirtinimą, kad šioje šalyje nėra priimta jokių naujų teisės aktų pakeitimų, kurie įpareigotų šioje šalyje registruotų bendrovių klientus priimti kuponus vietoje pinigų grąžinimo. Airijos Aviacijos reguliavimo komisija taip pat pripažįsta, kad už atšauktus skrydžius vartotojai turi teisę susigrąžinti sumokėtus pinigus.

REKLAMA
REKLAMA

Remiantis Europos vartotojų centro Airijoje rekomendacijomis, jeigu vartotojo netenkina siūlomas kuponas, jis turi per 6 savaites kreiptis į oro vežėją ir reikalauti pinigų grąžinimo vietoje pasiūlyto kupono. Vartotojai, norintys tai padaryti, gali užpildyti prašymo formą tiesiogiai Ryanair svetainėje arba kreiptis paštu adresu – Customer Services, P.O Box 11451, Swords, Co. Dublin, Ireland.

Tiesa, ne visi turizmo sektoriaus atstovai primygtinai siūlo pasinaudoti kuponais. Į Ispaniją su šeima turėjusi keliauti moteris kovo pabaigoje iš viešbučio gavo laišką, siūlantį pasikeisti nakvynės datas ir jau sumokėtus pinigus panaudoti kaip nuolaidą. Tačiau maždaug po mėnesio viešbutis pranešė, kad per keletą savaičių grąžins visus pinigus.

Keliautojai sutinka su kuponais

Kelionių organizatorius Rimvydas Širvinskas-Makalius naujienų portalui tv3.lt teigė, kad kelionių agentūros kuponų idėją vertina labai gerai.

„Tai galimybė tiek organizatoriams, nepatiriant nuostolių, išsilaikyti ir įvykdyti savo įsipareigojimus, tiek ir keliautojams, išlaikyti galimybę keliauti ateityje, panaudoti savo pinigus nedelsiant, tada, kada bus aiškios kelionės galimybės“, – kalbėjo pašnekovas.

REKLAMA
REKLAMA

R. Širvinsko teigimu, nuo pat pirmos dienos, kai buvo aišku, kad kelionės stabdomos neribotam laikui, jo agentūra kalbėjosi su klientais ir tarėsi, kokį sprendimą galima priimti.

„Mes tą labai intensyviai darome ir galime pasakyti, kad 9 iš 10 keliautojų sutiko arba persikelti kelionę, arba priimti kelionės kuponą. Tik labai maža dalis nusprendė susigrąžinti pinigus. Mes sulaukėme keliautojų palaikymo ir tikrai nėra iššūkis su jais susitarti“, – tikino kelionių organizatorius.

R. Širvinskas pasakojo, kad žmonės noriai priima kuponus, nes, kaip patys sako, atsisakyti kelionių neplanuoja.

„Tiesa, vyresnio amžiaus žmonės, kurie priėmė sprendimą išvis šiais metais nekeliauti, domisi kupono ilgesnėmis galiojimo galimybėmis. Čia galiu patvirtinti tai, kad tai vienas iš būdų susitarti su vartotojais nesusigrąžinti pinigų, o tiesiog gražiai susitarti ir panaudoti juos vėliau“, – teigė jis.

Kelionių organizatorius atskleidė, kad vyresnio amžiaus keliautojai nusprendė šiemet neatostogauti svetur ir siūlomus kuponus išnaudos poilsiui gimtinėje. Pasak R. Širvinsko, jei, pavyzdžiui, turėjote kelionę į Italiją ar Ispaniją, šią sumą galėsite išleisti poilsiui Lietuvos kurortuose.

REKLAMA
REKLAMA

„Žinoma, tas poilsis Lietuvoje bus pigesnis nei Italijoje, tai tą sumos likutį galima panaudoti ateityje. Yra žmonių, kurie savo atostogų sumą panaudoja dviem kelionėms Lietuvoje. Pakeitimo galimybės yra plačios, viskas priklauso nuo pačių vartotojų“, – kalbėjo R. Širvinskas.

Pasisako už ilgesnį grąžinimo terminą

Svarstant, kaip turėtų būti grąžinti pinigai už atšauktas keliones, netrūko diskusijų. Seimas pirmiausia nustatė, kad pinigai už neįvykusią kelionę turėtų būti grąžinti per pusę metų. Prezidentas Gitanas Nausėda atmetė šį variantą ir pasiūlė 14 dienų terminą, su kurio parlamentarai sutiko. Tačiau dabar Seimas priėmė naujas pataisas, kurios nustato trijų mėnesių terminą.

R. Širvinsko teigimu, šiuo metu turizmo sektoriuje 14 dienų grąžinimo terminas nėra įmanomas. Pasak jo, logiškiausia būtų skirti tam 3 mėnesius.

„Tada prasidės pinigų judėjimas sąskaitose, naujų kelionių pardavimas, tokiu atveju, keliautojams, kurie negalėjo išvykti karantino metu, būtų galima vykdyti pinigų grąžinimus. Tai būtų pats logiškiausias ir nė vienai pusei jokių nuostolių neatnešantis sprendimas. Pati didžiausia galimybė visiems vartotojams atgauti pinigus, jei visi drauge galėtų šiek tiek palaukti“, – svarstė R. Širvinskas.

REKLAMA
REKLAMA

Galioja visoms dėl viruso atšauktoms kelionėms

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atsiųstame komentare naujienų portalui tv3.lt teigiama, kad naujoji pinigų grąžinimo ir kuponų išdavimo tvarka galios visoms dėl nepaprastosios padėties dėl COVID-19 ar kitų priežasčių neįvykusioms kelioms, kurias parduoda Lietuvoje registruoti kelionių organizatoriai.

Pasak ministerijos atstovų, turisto ir kelionių organizatoriaus susitarimu už neįvykusią organizuotą turistinę kelionę gali būti kompensuojama turistui suteikiant kuponą, kurio vertė yra ne mažesnė kaip už organizuotą turistinę kelionę turisto sumokėtų pinigų suma.

Kuponu turistas gali atsiskaityti už vieną ar kelias būsimas to paties kelionių organizatoriaus organizuojamas turistines keliones, kurios vertė atitinka kupono vertę, pasibaigus apribojimams. Kuponu turistas gali atsiskaityti ir už būsimos kelionės dalį, jeigu būsimos kelionės kaina yra didesnė už kupono vertę, o likusią nesumokėtą būsimos kelionės kainą sumokėti pinigais.

REKLAMA
REKLAMA

Kuponas turi atitikti šias sąlygas:

1) gali būti išduotas tik dėl tų organizuotų turistinių kelionių sutarčių, pagal kurias jų pradžioje ar jų metu galiojo apribojimai;

2) gali būti išduotas tik dėl konkrečios neįvykdytos organizuotos turistinės kelionės ir gali būti perleidžiamas kitiems asmenims (sutartyje nustatytomis sąlygomis ir tvarka);

3) kuponas gali būti naudojamas sumokėti už būsimą kelionę ar jos dalį, kurios pradžia yra ne vėlesnė kaip 12 mėnesių pasibaigus apribojimams;

4) turistas iki kupono išdavimo neatgavo iš kelionių organizatoriaus ar kitų subjektų pinigų už neįvykusią kelionę.

Kitas kelias, anot ministerijos atstovų, yra susigrąžinti pinigus už atšauktą kelionę. Pagal dabar priimtus Civilinio kodekso pakeitimus, kelionių organizatorius ne vėliau kaip per 14 dienų nuo organizuotos turistinės kelionės sutarties nutraukimo dienos grąžina klientui visus pinigus už neįvykusią kelionę (išskyrus tuos atvejus, kai per šį terminą klientas ir kelionių organizatorius susitaria dėl kitų kelionės kompensavimo priemonių ir sąlygų).

„Atkreiptinas dėmesys, kad 14 dienų terminas, per kurį kelionių organizatorius turi atsiskaityti su klientu, nustatytas 2015 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvoje. Ekonomikos ir inovacijų ministerija kreipėsi į Europos Komisiją dėl lankstesnio požiūrio į 14 dienų terminą, tačiau jokių pakeitimų nėra padaryta“, – rašoma ministerijos komentare.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų