Administracinių teisės pažeidimų kodekse (ATPK) numatyta, kad neteisėtas važiavimas per žolinę dangą, miško paklotę ar vandens telkinių ledu motorinėmis transporto priemonėmis užtraukia įspėjimą arba baudą nuo 14 iki 144 Eur. Administracinius teisės pažeidimų protokolus už tai gali surašyti tik aplinkos apsaugos organai.
Vis dėlto, kaip portalui tv3.lt pasakojo nenorėjęs savo pavardės viešinti aplinkos apsaugos inspektorius, minėtas draudimas tėra tik formalus, iš esmės neturintis jokio teisinio pagrindo.
„Kai mėgini nubausti už važiavimą transporto priemone per užšalusius vandens telkinius, o tokių „šumacherių“ pasitaiko kiekvieną žiemą, prasideda diskusijos, ginčai.
Draudimas važiuoti ledu galioja, jis yra taikomas, bet iš esmės iki šiol nėra iki galo sutvarkyta teisinė bazė ir nėra aišku, kas gali legaliai važiuoti per ledą, o kas negali.
Kai nubaudžiami ant ledo važinėjančius vairuotojus, jie pakankamai nesunkiai teisme laimi bylas prieš valstybę, nesame iki galo pasakę, kas yra legalu, o kas jau nelegalu. Tokių pralaimėtų bylų pasitaiko neretai, kai pagauname ledu važinėjančius įvairių keturračių vairuotojus“, – pasakojo aplinkos apsaugos inspektorius.
Situacija pakibusi ore
Portalo tv3.lt kalbintas Aplinkos ministerijos (AM) Vandenų departamento direktorė Agnė Kniežaitė-Gofmanė pripažino, kad šiuo metu nėra aiškiai numatyta, kas gali legaliai važiuoti ant užšalusių vandens telkinių, o kas negali, taigi baudžiant pažeidėjus, neretai kyla problemų.
„Yra seniai parengti teisės aktų projektai, kuriuose numatytas draudimas važiuoti ant ledo, nebent tai būtų gelbėjimo darbai ar kažkokia ekstremali situacija, ar valstybinės aplinkos apsaugos kontrolės vykdymas, bet šie teisės aktų projektai dar nėra patvirtinti.
Iš esmės vienintelis teisės aktas ar dokumentas, draudžiantis važiuoti ant ledo, yra savivaldybių parengtos ir patvirtintos Saugaus elgesio vandenyje ir ant ledo taisyklės“, – aiškino A. Kniežaitė-Gofmanė, pridurdama, kad teisės aktai dėl draudimo transporto priemonėm važiuoti ant užšalusių vandens telkinių nėra patvirtinti dėl to, kad vyksta jų derinimas.
Pasak A. Kniežaitės-Gofmanės, mažiau problemų kyla dėl draudimo važiuoti tų vandens telkinių ledu, kurie yra saugomose teritorijose, mat šio draudimo galiojimui teisinė bazė yra parengta ir galioja. Tokiais atvejais, anot AM atstovė, pritaikoma ATPK nuostata, kurioje teigiama, kad saugomų teritorijų apsaugos ir naudojimo režimo pažeidimas užtraukia įspėjimą arba baudą piliečiams nuo 28 iki 86 Eur ir baudą pareigūnams – nuo 57 iki 173 Eur.
A. Kniežaitė-Gofmanė pabrėžė, kad patvirtinus ministerijos parengtus teisės aktus, draudimas visomis motorinėmis transporto priemonėmis ant ledo įsigalios tiek viešuose, tiek ir privačiose vandens telkiniuose.
„Jeigu nuskęstų automobilis, galėtų išsilieti tepalai, kuras ar kitos gamtą teršiančios medžiagos. Tai tada automobilio vairuotojas traukiamas atsakomybėn už tai. Aišku, esminis dalykas čia yra žmogaus gyvybė, kuriai gresia pavojus. Tai yra didžiausia važinėjimo ant ledo grėsmė.
Mes laikomės nuomonės, kad ant ledo važinėti negalima ir yra tos savivaldybių patvirtintos taisyklės, ir tikrai jos yra galiojančios net ir privatiems vandens telkiniams. Jeigu bus patvirtinti Aplinkos ministerijos parengti teisės aktų projektai, tai draudimas važinėti ant ledo galios ir privačiose vandens telkiniuose visų rūšių motorinėms transporto priemonėms“, – aiškino AM atstovė.
Galima netekti ir vairuotojo pažymėjimo
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Simona Ludavičiūtė portalui tv3.lt pasakojo, kad nepaisant to, jog ant užšalusių vandens telkinių pasivažinėti nusprendusių vairuotojų gaudymas yra aplinkosaugininkų dabar, policija neretai padeda jiems.
„Mes pranešimus gauname, bet jie yra perduodami aplinkos apsaugos darbuotojams. Jeigu yra pavojinga situacija, bet kokiu atveju patruliai vyksta į įvykio vietą perspėti, padėti pašalinti nuo ledo, bet tolimesnė administracinė teisena yra aplinkos apsaugos atstovų reikalas“, – komentavo policijos atstovė.
S. Ludavičiūtė atkreipė dėmesį į tai, kad ledu važinėjantys vairuotai, įvertinus aplinkybes, gali sulaukti ir daug griežtesnių bausmių. „Tokiais atvejais, įvertinus aplinkybes, vairuotojai gali būti baudžiami už pavojingą ar chuliganišką vairavimą“, – aiškino policijos atstovė.
ATPK numatyta, kad pavojingas vairavimas, kai keliama grėsmė eismo saugumui, sukeliant pavojingas situacijas, užtraukia baudą vairuotojams nuo 115 iki 231 Eur su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo 3 iki 6 mėnesių, o asmenims, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones, – baudą nuo 289 iki 579 Eur.
Tuo metu chuliganiškas vairavimas, tai yra Kelių eismo taisyklių pažeidimas dėl chuliganiškų paskatų, keliantis pavojų eismo saugumui arba savo ar kitų žmonių saugumui, užtraukia baudą vairuotojams nuo 289 iki 579 eurų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo 1 iki 2 metų, o asmenims, neturintiems teisės vairuoti transporto priemones, – baudą nuo 724 iki 1013 Eur.