• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Vyriausybė šiandien nutarė didinti baudas „zuikiams“. Seimui pritarus, baudos didės net kelis kartus – įkliuvus be bilieto teks pakloti mažiausiai 60 litų. Nors „Susisiekimo paslaugų“ direktorius Vaidotas Antanavičius teigia, kad įmonei nuo to tiesioginės finansinės naudos nebus, ir gali atsirasti papildoma – kyšininkavimo – problema,  jis sveikina tokį sprendimą. „Seniai reikėjo“, - sako direktorius.

REKLAMA
REKLAMA

Vyriausybės siūlomais pakeitimais suvienodinamos ir padidinamos baudos keleiviams, be bilieto važiuojantiems vietinio susisiekimo (miesto), priemiestiniu ar tolimojo susisiekimo keleiviniu kelių transportu. Važiuojant be bilieto arba įsigijus bilietą su nuolaida, tačiau nepateikus atitinkamų dokumentų, patvirtinančių teisę į transporto lengvatas, teks mokėti baudą nuo 60 iki 100 litų.

REKLAMA

Šiuo metu galiojantys baudų dydžiai buvo nustatyti dar 2000 metais, nuo to laiko važiavimo bilietai ne kartą brango. Iki šiol baudos už važiavimą be bilieto vietinio susisiekimo (miesto) transportu tėra 10–20 litų, priemiestiniuose maršrutuose – 20–30 litų, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutuose – 30–50 litų.

REKLAMA
REKLAMA

Anot „Susisiekimo paslaugų“ direktoriaus, „zuikių“ skaičius kasmet yra maždaug panašus. 2006 metais buvo pagauta 82 tūkstančiai, praėjusiais metais – 84 tūkstančiai keleivių be bilieto.



Kova su „ekonominiais zuikiais“

V. Antanavičius portalui „Balsas.lt“ tvirtino vienareikšmiškai pritariantis baudų „zuikiams“ didinimui. „Baudos yra tokios mažos ir nekeistos jau beveik dešimtmetį, o bilietų kainos jau pakilo ne procentais, o kartais“, - kalbėjo direktorius pridurdamas, kad baudos dydis turėtų būti panašus į mėnesinio bilieto kainą ar net didesnis.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Tačiau, anot V. Antanavičiaus, finansinė nauda įmonei dėl padidėjusių baudų bus tik netiesioginė. Visi pinigai, surinkti iš „zuikių“, keliaus į valstybės biudžetą: „paradoksali situacija susidarė: kuo daugiau mes pagaunam keleivių, važiuojančių be bilietų, kuo daugiau išieškom valstybei baudų, mums nuo to didėja tik sąnaudos“, - aiškino direktorius. Tačiau, anot jo, nauda visgi yra – padidintomis baudomis keleivius bus siekiama priversti pirkti bilietus ir visada mokėti už paslaugą.

REKLAMA

V. Antanavičius atkreipė dėmesį, kad jau yra susiformavus kategorija žmonių, vadinamų „ekonominiais zuikiais“.  Dabar esant baudoms nuo 10 iki 20 litų, atsiranda žmonių, kurie yra pasiruošę kelis kartus per mėnesį susimokėti baudas, tačiau ir toliau nepirkti bilietų. Tikimybė, anot V. Antanavičiaus, kad tas pats žmogus per mėnesį kontrolei įklius tris ar keturis kartus per mėnesį, yra nedidelė, todėl apsimoka rizikuoti.

REKLAMA

Stebuklingų vaistų nėra

Tačiau V. Antanavičius pripažino, kad vien tik baudos neišspręs „zuikių“ problemos. Ir apskritai – ši problema niekada neišnyks, nes vengiančių mokėti už bilietą yra visur. Tačiau didesnės baudos jau yra gana didelis žingsnis link „zuikių“ skaičiaus mažinimo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Paklaustas, kokie kiti būdai gali būti naudojami kovojant su šiuo reiškiniu, V. Antanavičius pirmiausiai pabrėžė visuomenės nepakantumo svarbą. „Keleiviai, kurie važiuoja susimokėję, dažnai užstoja tą, kuris važiuoja be bilieto. Tai yra keista, nes kiekvienas, kuris susimokam už kelionę, sumokam ir už tą, kuris važiuoja be bilieto. Paradoksas: aš už jį moku, o dar paskui ginu, kai jis iš mano kišenės važinėja viešuoju transportu“, - portalui „Balsas.lt“ kalbėjo įmonės direktorius.

REKLAMA

Dažnai keleiviai, stodami į „zuikio“ pusę, nesuvokia, kad kontrolierių darbas nėra toks lengvas ir paprastas, kaip gali atrodyti. „Apskritai žmogus nemėgsta, kada jį kontroliuoja, nors tai yra ir teisėtas veiksmas. Mes kažkaip labai nervingai reaguojam į tuos dalykus. Kontrolierius atlieka savo pareigą, dirba savo darbą, o mums tai yra kaip įžeidimas, - kalbėjo V. Antanavičius, - tas konfliktas tvyro pasąmonėje“.

REKLAMA

V. Antanavičius neneigė, kad yra gana nemažai skundų dėl kontrolierių elgesio, tačiau ne visi skundai yra pagrįsti – jei žmogus išlipa ne ta koja iš lovos arba yra nervingas, skundą gali rašyti vien tik siekdamas kerštauti dėl baudos. Tačiau kiekvienas atvejis yra nagrinėjamas, o jeigu nustatoma, kad kontrolierius viršijo savo įgaliojimus, jis yra baudžiamas net iki atleidimo iš darbo.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Nauja problema – kyšininkavimas

Tačiau padidinus baudas gali iškilti kyšininkavimo problema. Dabar, kai baudos yra nedidelės, atvejų, kai „zuikiai“ bandytų „susitarti“ su kontrolieriais, anot V. Antanavičiaus, yra nedaug. Tikėtina, kad padidinus baudas žmonės bus labiau linkę rizikuoti.

REKLAMA

V. Antanavičiaus teigimu, šią problemą bus bandoma spręsti keliais būdais. Visų pirma, instruktažų kontrolieriams metu bus siekiama pabrėžti kyšininkavimo žalą. Kita vertus, pasak pašnekovo, galbūt bus imamas pavyzdys iš policijos struktūros, kuomet vairuotojui pasiūlius kyšį, šis yra patraukiamas baudžiamojon atsakomybėn.

REKLAMA

Tačiau veikia ir apsaugos mechanizmas – kontrolierių alga priklauso nuo išrašytų baudų skaičiaus. „Mes stengiamės, kad apmokėjimų sistema būtų tokia, kad kontrolieriui nebūtų naudinga tartis“, - aiškino V. Antanavičius.

*****

Įsigaliojus Vyriausybės siūlomiems pakeitimams, vaikų nuo 7 iki 16 metų vežimas be bilieto juos vežantiems žmonėms užtrauks baudą nuo 40 iki 80 litų (šiuo metu – 10–50 litų). Tokia pati bauda grės ir 14–16 metų paauglių tėvams ar globėjams (rūpintojams), jei vaikai vieni, t. y. be suaugusio asmens, be bilieto važiuos keleivine kelių transporto priemone. Iki šiol už šio amžiaus grupės žmonių padarytus pažeidimus atsakomybė nebuvo numatyta.

REKLAMA
REKLAMA

Bus sugriežtinama ir vežėjų atsakomybė. 250–500 litų baudos bus skiriamos ne tik už keleivių vežimą be bilieto, bet ir už keleivių, įsigijusių važiavimo bilietus su nuolaida, tačiau nepateikusių atitinkamų dokumentų, vežimą. Tokio pat dydžio baudos numatomos ir už dviejų ar daugiau bilietų su nuolaida pardavimą vietoj vieno važiavimo bilieto, už dviejų ir daugiau važiavimo bilietų su nuolaida išspausdinimą viename važiavimo biliete. Pakartotinai padarius tokio pobūdžio pažeidimą, grės 350–700 litų bauda.

Naujai nustatoma atsakomybė už keleivių vežimo užsakomaisiais reisais tvarkos pažeidimus. Ne iš anksto sudarytos ir neturinčios bendro kelionės tikslo keleivių grupės rinkimas ar vežimas arba keleivių grupės vežimas nepateikus iš anksto sudarytos keleivių vežimo sutarties ir (ar) keleivių vežimo lapo ar pateikus neužpildytus dokumentus užtrauks vairuotojams baudą nuo 250 iki 500 litų arba įmonės vadovui ar jo įgaliotam asmeniui, kuriam pavesta vadovauti keleivių vežimo veiklai, – nuo 500 iki 1000 litų. Už pakartotinius tokius pažeidimus numatomos atitinkamai 500–1000 litų ir 1000–2000 litų baudos.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų