Mums susitikus apie 10 valandą ryto, Lina jau spėjo aptarnauti krūvą žmonių. Visų jų poreikis vienas – išgerti alkoholio.
Kai šachtos dega
„Šiandien net sulaukiau skambučio be vienos minutės aštuonios – klausia, kodėl aš vėluoju į darbą. Taip ir juokauju: esu vaistinė-parduotuvė“, – sako vienos Alytaus rajone esančios parduotuvės savininkė.
Jos teigimu, nuo aštuonių iki pusės devynių praktiškai tik alkoholio skyrius kruta.
„Kaip sakoma, „dega šachtos“ – žmonėms reikia pachmieliuko“, – tarsteli pašnekovė ir nueina aptarnauti kelių parduotuvėje susirinkusių klientų.
Lina teigia, kad šis rytinis kontingentas dažniausiai perka stiprų vyną – „Monikutę“, „Šoką“, o „Gaspadorių“ vynas toks populiarus, jog per savaitę jo užsako net 180 butelių po 0,7 litro. Visi „Gaspadorių“ buteliai, pasak pardavėjos, būna išparduoti, o tai – tik viena iš 6 rūšių, kuriomis prekiauja.
„Alkoholizmas – didžiausia kaimo rykštė. Kažkada pagalvojau, jei bet kuriam, kad ir pačiam didžiausiam pijokui, pasakyčiau, kad jis alkoholikas, šis nesutiktų, nes, sako, „geria kaip visi“. Yra šeimų, kurios gražios, dirbančios ir uždirbančios, tvarkingos, bet jei tik gavo algą. Tai nežinau. Ir vyras, ir moteris geria, – kaimo rutina dalijasi Lina. – Kai matai, kad šitaip žūva normalūs žmonės, ima toks pasipiktinimas. Jiems nesvarbu, ar tu nešneki su jais, ar kalbi gražiai. Vienintelis jų noras – gerti nuo ryto ligi vakaro, progų ieškoti.“
Juoku pro ašaras pardavėja įvardija tų progų išgerti ieškojimą: „Jėzau, vardadieniai – Laima gal 5 kartus per metus švenčia vardadienį. Ir vis vardo diena. Ir vis po tris keturis 0,7 litro butelius degtinės perka. Aš nesidzyvinu nei smerkiu, bet yra kaip yra. Aišku, man alkoholis eina, antkainis geras, bet kokia sąskaita.“
„Anksčiau dar surašinėdavau...“
„Visos kaimo parduotuvės turi skolininkų „sąrašus“. Jei nuo dūšios: 80 procentų grąžina, o 20 procentų – ne. Turi žinoti, kad jau neatgausi tų pinigų – tai pasikorė, tai numirė, tai į kitą parduotuvę nueina pirkti. Dauguma taip ir būna – pas mane prisiskolina, nueina į kitą parduotuvę. Ten prisiskolina, tada grąžina man ir vėl prašosi. Praėjo daugybė metų, kol ištyriau šį reiškinį, esu jau atsirinkusi, – tendencijas nupasakoja Lina ir tikina, jog kitados tai buvo labai populiaru. – Dabar su tais, kuriems reikia injekcijos, net nekalbu.“
Anksčiau dar pildžiusi pavardėmis sąrašą, pardavėja nustojo tai daryti. Nuo 1994 metų dirbanti moteris sako, jog galiausiai pažįsti žmones ir žinai, kuo pasitikėti. Nors būna ir kitokių atvejų.
„Kai žmonės prašosi skolon – žiūriu į juos. Vienąsyk labai normaliai dirbančiai šeimai buvau paskolinusi maisto už 1 tūkstantį litų. Aš net nesuabejojau. O dabar trejus metus ragelio nekelia. Gėda man savų pinigų prašyti. Na gerai – ateitų, sakytų taip ir taip, bėda man. Visiškai negerianti šeima, praktiškai abstinentiška, o kaip nutiko... – nusivylusiu balsu pasakoja Lina. – Būna ir tokių, kurie pasiima iš šaldytuvo, kai manęs nėra, bet pasitaiko ir tokių, kurie ateina po poros dienų ir sako, kad per daug atidaviau grąžos.“
Staiga Lina susimąsto, žvilgsnis tampa stingdantis: „Kartais net kirminėlis graužia, jog daviau to alkoholio į skolą be saiko ir tiek daug. Dėl to, kad atrodė – reikia. Net nepagalvodavau, kad prisigėrę šeimas ardo. Net nesmagu, kai prisidedi prie to šeimos ardymo. Jeigu mes visi pradėtume galvoti ne vien tik apie save, apie savo pelną, o apie žmogų, kas baisiai nesuderinama. Tačiau turi užsimerkti, jei nori užsidirbti.“
Parduotuvės savininkė tvirtina, kad jei duoda į skolą, tai tik ne alkoholio. „Duodu ir tiems pijokams, bet ne alkoholio – lašiniuočio, dešros, duonos. Kad ir neatiduos – nelabai gaila. Vienas toks buvo, jau trys savaitės amžiną atilsį: „Ką tu, problemų su manimi nebus – tik rašyk“, – sakydavo. Ėjo girtas, nukrito, susilaužė sudėtingai koją ir... Aišku, ir neliko jis man skolingas, problemų neturėjau.“
Apie 11 valandą ryto į parduotuvę ateina dar vienas pirkėjas. „Man degtinės. Kad būtų skani ir pigi“, – užsigeidžia klientas. – „Gal dar ir kad būtų daug?“ – pajuokauja Lina. – „Ir kad būtų daug.“
Padavusi butelį Lina pasakoja, kad ją laiko turtuole ir taip bando manipuliuoti, parduotuvėje esančių produktų išgauti. „Sako, tu turi parduotuvę, esi turtinga, ką tau reiškia tie 10 litų. O aš ir atkertu, ką tau reiškia tie 10 litų – nueini į mišką, susirenki grybų ir gauni 10 litų. Dievo dovana – pinigai ant žemės mėtosi, bet tu tingi pasilenkti ir pakelti. Tas apeliavimas į sąžinę, kad aš neturiu, o tu turi. Žaidžia ir tais jausmais, kad neturi ko valgyti, kad miršta. Sakau, jog yra giminės, yra artimieji. Aš juk ne Motina Teresė ir ne Kalėdų Senelis. Kartais pastebiu, kad neįsivedus tvarkos (kaip bendrauti – aut.) gali netgi sužlugti žmogus – prie to priveda visi tie klenčinimai, kad jam reikia, kad jis miršta, o tu neduodi. Apskritai – žmonės nemoka elgtis su pinigais. Jie yra neatsakingi, vienadieniai.“
Ir pardavėja, ir psichologė, ir auklė
Netoliese parduotuvės veikiantis baras Linai taip pat ramybės neduoda. Jos tikinimu, nusiperka vyrai alkoholio ten ir ošia. Nors raginta neišduoti besilinksminančiųjų dislokacijos, Lina niekada nemeluodavo. „Iš pradžių vyrai mane ragina, „jei paskambins mano, pasakyk, kad manęs nėra“, o jei išduodavau – kaltina: „Kam tu pasakei?“ Aš niekad šitaip nedarydavau (nemeluodavau – aut.), nes vieną kartą man taip ir buvo: „Dar tu čia dangstai, dar čia pas tave sėdi?“ – vieno linksmuolio moters kaltinimus prisimena pardavėja bei priduria, kad jai nesinori kištis į svetimus gyvenimus, nors kai kurie būtent taip ir daro.
Kaimo atrakcijos – ir apkalbos. Pasak moters, čia žmonės labai cekavi. Jiems rūpi viskas, kas svetima, nori pakalbėti. Dažnai ir gandus suneša jai, nors ir kokie nesąmoningi būtų. „Ir pavydas čia jaučiamas. Žmonės nori išpešti (iš tavęs informaciją – aut.), nori būti išklausyti, visi nori kalbėtis – apie šeimą, apie artimuosius. Kaimas – čia visiems labai rūpi svetimos bėdos. Jie nemato, ką ant savęs nešioja. Jiems labiau rūpi turtingųjų gyvenimas“, – bendravimo įpročius kaime apibūdina parduotuvės savininkė ir nueina aptarnauti dar vieno pirkėjo.
„Būna situacijų, kai iš tikrųjų prastai jaučiuosi – net tenka užvažiuoti kupron kai kuriems. Intelektas, atrodo, slenka iš po kojų. Tu šneki, komentuoji – jie negirdi. Atėjęs aiškina, kad jam reikia, dar su šlapiu klynu, erzina tie visi kvapai parduotuvėje – gal paskui ateis žmogus su kaklaraiščiu, braškančiais marškiniais. Paimi už čiuprynos ir neši. Ir bumbteli per kuprą. Neskanu labai, bet tenka išmesti ką nors iš parduotuvės bent kartą per dvi savaites. Jie negirdi, jiems reikia ir jie negirdi, kad ir kaip bekalbėtum – negirdi, kol neišmeti“, – atvirauja kaimo pardavėja.
Senelis geria – vaikams šventė
Vienaip ar kitaip mažuosius kaimo gyventojus alkoholizmo tema taip pat liečia. Tik, deja, veikiausiai jiems tai įsirėš kaip teigiamas aspektas. Lina pasakoja, kad vaikams netgi smagu, kai jų senelis išgeria – dosnus gi būna.
„Anūkams netgi gerai, kai ateina su geriančiais diedais. Jis, pirkdamas vyno ar šnapso butelį, paklausia, ko vaikai nori, o šiems duriant pirštu, nuperka, ko paprašyta. Tai ko jiems nesidžiaugti?“ – skaudančia širdimi dėsto moteris ir atsitraukia aptarnauti dar kelių klientų.
Kalbėdama apie vyresnius vaikus pardavėja tikina, kad šie puikiai žino, jog pas ją alkoholio nepilnamečiai negali įsigyti, tačiau tai jiems – ne bėda. „Paprastai ateina turintis 18 metų ir perka blokais, bambaliais alų. Aš žinau, kad toje kompanijoje gers ir penkiolikmečiai, ir šešiolikmečiai. Žiūrint į jaunimą šiurpsta kūnas ir darosi baisu – nežinau, kaip toliau gyvens. Tiek mergaitės, tiek berniokai nuo labai jauno amžiaus pradeda sidrą ir alų gerti. Nuo pat ryto iki vakaro, nuo pat ryto iki vakaro. Sėdi ir semkes spjaudo, – grįžusi jaunųjų laisvalaikį nupasakoja Lina. – Labai mažai yra mergaičių, kurios negertų, o bernaičiai... Aišku, yra ir tokių, kurie nusiperka „Dlight“ prie kompanijos pabūti, tačiau yra ir tokių, kurie alų geria ir geria.“
Kaip pagedo kaimo žmogus
Mūsų pokalbį dar sykį pertraukė parduotuvės klientai – šįsyk ilgėliau. Moterys perka sūrelių, giros, batoną, kalbina pardavėją, pasakoja kažkokias istorijas. Tai, rodos, galėtų trukti ne vieną dešimtį minučių, tačiau, Linai pasakius, kad turi svečių, – pirkėjai atsiprašo ir atsisveikina.
„Europiniai pinigai pagadino kaimo žmogų. Jiems nebeapsimoka laikyti karvės, kiaulės. Na, gerai, gal ir ant nulio išeina, neskaičiuojant mokesčių, tačiau bent jau turi, ką valgyti. Dabar jiems neapsimoka sėti. Pradėjo žmonės naudos ieškoti, kai prasidėjo išmokos už pieną, už laukus, arimus. Dabar karvę kaime rasti, tai bijau pasakyti. Mūsų gyvenvietėje – gal šešios, – pasakoja Lina. – Nors kaime nedarbas yra didelis, surasti žmogų, kuriuo galėtum pasitikėti, – neįmanoma. Ne veltui sakoma „svetimom rankom – tik žarijas žarstyti.“
Dauguma kaimo gyventojų gauna socialines išmokas. Atrodo, tai turėtų gerokai pagerinti kaimo socialinį gyvenimą esant dideliam nedarbui, tačiau, pasak Linos, tie pinigai – vos savaitei. Ir tikrai ne dėl išmokų dydžio.
„Mano nuomone, žmonės turi pinigų, tik nemoka jais naudotis. Jei žmogus gavo pašalpą – ar daugiavaikė motina, ar neįgalieji – tai jaučiasi 4–5 dienas, kad jie gavo. O paskui girdimas kniaukimas, – dėsto pardavėja. – Kai pasižiūriu, kad daugiavaikė moteris, turinti 5 vaikus, atėjusi perka brangiausias dešreles, brangiausius saldainius, dėžutę „Rafaello“, degtinės, šampano. Tai ar reikia? Išleidžia tuos pinigus, o paskui verkia, kad neturi kuo vaikų maitinti. Ir apeliuoja į sąžinę, kad „va, tu turi.“
Kaimo žmogus dabar daugiau mato asmeniškumo, yra pavydo, apkalbų ir materialumo. „Jei šnekėtume aukštomis frazėmis – dvasingumas kaime yra žemo lygio. Daugiau kreipiama dėmesio į materialumus. O dėl tikėjimo – visi sako tikintys, tačiau tas tikėjimas – tradicinis. Šiaudiniai katalikai, kaip aš sakau“, – mintimis dalijosi parduotuvės savininkė.
Visgi niūri, alkoholio kvapu atsiduodanti ir iš išgliaudytų saulėgrąžų sulipdyta kasdienybė didelės įtakos Linai nedaro. Moteris dabar daug dėmesio skiria dvasinei literatūrai, kuri ją įkvepia žiūrėti į pasaulį kiek kitokiu kampu.
„Man patinka posakis, kad mes nesam dievai. Ir negalim pakeisti kito. Reikia keistis pačiam, kad besikeisdamas priimtum jį (žmogų – aut.) tokį, koks yra. Negali pakeisti nieko – nei kolegos, nei šalia tavęs esančio, nei prekybos agento, turi išmokti jį priimti. Šiandien toks mano mąstymas, – pokalbio pabaigoje samprotauja pašnekovė – O kas bus rytoj? Gyvenimas nesustoja. Ir jis labai nuostabus – mes nemokam nei gėle, nei įgėlusia bite pasidžiaugti. Jaučiam, matom, kojas turim, rankas. Reikia tuo džiaugtis.“
Padėkojęs už pokalbį ir atsisveikinęs su Lina bei uždaręs parduotuvės duris akimirką sutrikau – prieš mane vis dar sėdėjo tas pats ryte pasitikęs aptriušęs vyras, nors nuo pokalbio su savininke pradžios praėjo pora valandų. Jokios reakcijos į mane. Tiesiog sėdi atsipalaidavęs ir dairosi aplink. Matyt, šachtos jau buvo aprimusios.
Lukrecijus TUBYS